Veszélyes áruval a platón még e-cigizni is tilos

Bővül a veszélyes áruk köre 2015. január 1-jétől az európai szabályozás legújabb módosítása értelmében. Emiatt több fuvarozónak lesz szüksége a rakomány, illetve a szállítás környezeti feltételeinek folyamatos ellenőrzésére.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: Pixabay

A veszélyes áruk (tűz- és robbanásveszélyes, illetve egészségkárosító tulajdonsággal bíró anyagok) közúti szállítását az ADR nevű európai egyezmény szabályozza. Az előírások kétévente frissülnek annak érdekében, hogy a veszélyes anyagok tárolása és szállítása mindig a legkorszerűbb eljárás szerint történjen. A 2015. január 1-jével életbe lépő módosítások értelmében a szabályozás az alábbiak szerint változik:

•             Húsz új tétellel bővült a veszélyes áruk köre, köztük a félvezetők gyártásához használt gázokkal, a járműiparban használt aszimmetrikus kondenzátorokkal, a kiselejtezett, üres tisztítatlan csomagolóeszközökkel, továbbá a sugárzást érzékelő rendszerekkel.

•             Módosulnak a veszélyes rakományról a közlekedés többi résztvevőjét, illetve baj esetén a katasztrófavédelmi egységeket tájékoztató bárcákra vonatkozó előírások, így az új mintáknak nem megfelelő bárcákat cserélni kell.

•             Átdolgozták az ömlesztett – darabos, szemcsés – veszélyes áruk szállítására vonatkozó rendelkezéseket is, így az ilyen rakomány január 1-jétől már csak az erre szolgáló, folyadéktömör konténerben szállítható, illetve ha ez nem biztosítható, akkor a konténert folyadéktömör és döfésálló béléssel, illetve folyadék-visszatartó eszközzel kell ellátni.

•             Cserélni kell a szállítás során esetlegesen bekövetkező baleset vagy más veszélyhelyzetre vonatkozó útmutatásokat tartalmazó írásbeli utasításokat, amelyek a rendelkezés módosítása értelmében kiegészülnek az e-cigaretták és egyéb lítium-ion akkumulátoros eszközök használati tilalmával.

A magyar fuvarozóknak az EKAER bevezetéséré is ügyelniük kell, de kaptak egy plusz hónapot a bevezetés előtt. (A Piac&Profit február 24-én konferenciát szervez a témában! Jöjjön el, hallgassa meg a NAV osztályvezetőjének tájékoztatását , majd ismerje meg az EKÁER-nek megfelelés adminisztrációs előírásait, a gyakorlatban alkalmazás minden részletét!Itt regisztrálhat a rendezvényre!)

Bonyolódik az EKÁER
Az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszerben az élelmiszerekre szigorúbb szabályok vonatkoznak, mint egyéb termékekre. Január elsejétől egyes, a 200 kilogrammot vagy 250 ezer forintot meghaladó élelmiszer-szállítmányokra EKÁER-számot kell kérni, függetlenül attól, milyen járművel szállítják. Hamarosan jön a kockázati biztosíték is.
Még gondosabban kell eljárni

A veszélyes áruk körének bővülésével a fuvarozással, szállítmányozással foglalkozó vállalatoknak még több esetben kell fokozott gondossággal eljárni a fuvarfeladatok teljesítése során. A rakomány és a jármű állapotának folyamatos, valós idejű ellenőrzéséhez a korszerű telematikai megoldások jelentenek hathatós segítséget.

„Az áruszállításban a veszélyes áruk kezelése az a terület, ahol talán a legfontosabb a jármű és a rakomány helyzetének és aktuális állapotának nyomon követése, illetve a környezeti feltételek folyamatos ellenőrzése. Az ilyen típusú szállítmányok esetén ugyanis problémát jelenthet a túlzott fény- és hőhatás, a páratartalom, a szivárgás, de akár a gépjármű rezgése is. Folyamatos telematikai felügyelet mellett viszont a diszpécseri oldal egyből láthatja, ha eltérés mutatkozik az adatokban, és baj esetén azonnal értesítheti a járművezetőt” - hívta fel a figyelmet Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország ügyvezetője.

Az olyan alapadatokon túl, mint a járművek helyzete és sebessége, a korszerű telematikai megoldások ma már olyan érzékenységű problémákat is jelezni tudnak, amelyeket a gépkocsi személyzete gyakran csak későn venne észre. Jó példa erre a tartálykocsi esetleges szivárgása, amit a járművezető adott esetben csak a következő megállóban észlelne, amikor a kár már megtörtént. A valós idejű telematikai adatgyűjtés erre a problémára kínál megoldást, hiszen bármely apró eltérés esetén azonnal riasztás érkezik a diszpécserközpontba.

Egy kis figyelmetlenség és kész a baj

Míg egyéb fuvarfeladatok során egy figyelmetlenség elsősorban a megbízó és megbízott számára okozhat főleg anyagi természetű károkat, a veszélyes áruk nem megfelelő kezelése akár súlyos természeti katasztrófához is vezethet, illetve emberéleteket is veszélyeztethet. Lényegesen nagyobb felelősséggel jár tehát az ilyen rakományok fuvarozása, így nem véletlen, hogy a veszélyes árut szállító járművezetőknek rendszeres oktatásokon és felkészítő tanfolyamokon kell részt venniük.

Az intelligens közlekedési rendszerek térnyerésével az informatika minden eddiginél jobban integrálható a szállítmányozási feladatokba, és ennek fokozott jelentősége van a veszélyes áruk szállításánál.

„Számos megbízás kezelésénél fontos szerepe van az előzetes útvonaltervezés és a riasztási funkciók összekapcsolásának. Jó példa erre a veszélyes áruk fuvarozásakor nem használható útvonalak elkerülését segítő navigációs megoldás. Az ADR–tagállamok hatóságai a területükön lévő alagutakra nézve kockázatbecslést végeztek. Ezektől a besorolásoktól függ, hogy az adott áruk szállíthatóak-e az egyes alagutakban, vagy sem, illetve milyen korlátozással. Ugyanez igaz több más, a hatóságok által kijelölt területre is.” - mondta Ocsenász Attila, a Révész Trans Kft. ADR biztonsági tanácsadója.

Útdíj, emelkedő üzemanyagköltségek: hol lehet ezt megtakarítani?
Nem várható, hogy az e-útdíj bevezetésének többletköltségeit a közúti fuvarozók benyeljék, azt minden valószínűség szerint továbbhárítják majd, amely a kiskereskedelmi árakban és ez az inflációban tetten érhető lesz. Hol vannak akkor még tartalékok, amelyekkel az úthasználat, no meg az üzemanyag költségeit ellensúlyozni lehet?

Véleményvezér

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.
Budapesten van a legtöbb orosz kém

Budapesten van a legtöbb orosz kém 

Több mint félszáz orosz kém dolgozik Magyarországon.
Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo