Veszélyben a cégautók – hogyan lehet áthidalni a chiphiány miatti problémákat?

A koronavírus-járvány továbbra is érezteti hatását az autóiparban. Az elektronikai termékek, valamint az autók iránt megnövekedett hirtelen kereslet következtében egyre növekvő félvezető-, illetve mikrochiphiány alakult ki a világ különböző elektronikaialkatrész-beszállítóinál az elmúlt időszakban.

Mivel a chipekben megtalálható félvezetők fontos alkotóelemei az új járműveknek, ezek globális hiánya korlátozza az új autók gyártási kapacitását, és ezáltal számos személygépkocsi-, illetve kisteherautó-modell szállítási határideje jelentősen kitolódott, átlagosan 8-12 hónapra. A flottakezelésben piacvezető LeasePlan az alábbiakban foglalja össze a félvezetőhiánnyal kapcsolatos autópiaci tudnivalókat, és tanácsokat ad a céges autókkal kapcsolatos várakozási idő áthidalására.

A félvezetők az alapjai azoknak a jelfeldolgozó és memóriachipeknek, amelyeket ma már szinte minden technológiai eszközben megtalálunk, és egyre gyakoribb tartozékai mind a személy-, mind a kishaszongépjárműveknek. A félvezetők teszik ugyanis lehetővé a járművekben lévő információs és szórakoztatóelektronikai rendszerek, az elektronikus biztonsági funkciók vagy a vezetéstámogató rendszerek működését. Ezen speciális alkatrészek hiánya így jelentősen befolyásolja a járműgyártást, ami egyre több időt vesz igénybe, és hatására az egyes autómárkák aktuálisan elérhető modellválasztéka folyamatosan változik. A chiphiány azonban nemcsak az újonnan gyártott autókat érinti, hanem a már forgalomban lévő járművek javítását is, amelynek ideje szintén megnövekedhet az alkatrészek elérhetetlensége miatt.

Miért van hiány félvezetőkből és hogyan befolyásolja ez a járműellátást?

A félvezetőipart 2020 eleje óta az alábbi események befolyásolták:
  1. Változó kereslet
Az autóipari szereplők ideiglenesen csökkentették a félvezető-megrendeléseiket, mivel tavaly tavasszal bezárták a bemutatótermeket és a gyárakat . Mire a járműgyártás ismét beindult, a chipszállítók átálltak a laptopok és szórakoztatóelektronikai eszközök gyártásának kiszolgálására, amire a járvány miatt egyre nagyobb igény merült fel .
  1. Lecsökkent kínálat
A járványhelyzet okozta leállások után a félvezetőgyártók csökkentett létszámmal és fizikai távolságtartással kezdték újra a termelést a gyárakban, ezért nem működtek teljes kapacitással.
  1. Váratlan kihívások
Az autóipar számára chipeket gyártó mindössze öt vállalat közül kettőnek, az NXP-nek  és az Infineon Technologies-nak  fel kellett függesztenie a gyártást texasi üzemeiben a februári viharok idején. A Japán egyik legnagyobb félvezetőgyárában bekövetkezett tűz, valamint az elmúlt évtizedek legsúlyosabb aszálya Tajvanon,6 – amely alapvetően befolyásolja a félvezetők vízigényes gyártási folyamatát – további nyomást gyakorolt az ellátásra.

Véleményvezér

Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.
Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter

Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter 

1956 népének külügyminisztere együtt ünnepelt egy volt KGB ügynökkel.
Ötödik helyen a magyar eladósodás

Ötödik helyen a magyar eladósodás 

A lengyelek jobban sáfárkodtak a hiteleikkel.
A szegénység mércén hetedik helyen Magyarország

A szegénység mércén hetedik helyen Magyarország 

Mennyit kell dolgozni egy lakásért?
Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust

Szijjártó Péter fia sem veti meg a luxust  

Magánrepülővel utazott, amelyről Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő osztott meg képeket. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo