Veszélyben a cégautók – hogyan lehet áthidalni a chiphiány miatti problémákat?

A koronavírus-járvány továbbra is érezteti hatását az autóiparban. Az elektronikai termékek, valamint az autók iránt megnövekedett hirtelen kereslet következtében egyre növekvő félvezető-, illetve mikrochiphiány alakult ki a világ különböző elektronikaialkatrész-beszállítóinál az elmúlt időszakban.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mivel a chipekben megtalálható félvezetők fontos alkotóelemei az új járműveknek, ezek globális hiánya korlátozza az új autók gyártási kapacitását, és ezáltal számos személygépkocsi-, illetve kisteherautó-modell szállítási határideje jelentősen kitolódott, átlagosan 8-12 hónapra. A flottakezelésben piacvezető LeasePlan az alábbiakban foglalja össze a félvezetőhiánnyal kapcsolatos autópiaci tudnivalókat, és tanácsokat ad a céges autókkal kapcsolatos várakozási idő áthidalására.

A félvezetők az alapjai azoknak a jelfeldolgozó és memóriachipeknek, amelyeket ma már szinte minden technológiai eszközben megtalálunk, és egyre gyakoribb tartozékai mind a személy-, mind a kishaszongépjárműveknek. A félvezetők teszik ugyanis lehetővé a járművekben lévő információs és szórakoztatóelektronikai rendszerek, az elektronikus biztonsági funkciók vagy a vezetéstámogató rendszerek működését. Ezen speciális alkatrészek hiánya így jelentősen befolyásolja a járműgyártást, ami egyre több időt vesz igénybe, és hatására az egyes autómárkák aktuálisan elérhető modellválasztéka folyamatosan változik. A chiphiány azonban nemcsak az újonnan gyártott autókat érinti, hanem a már forgalomban lévő járművek javítását is, amelynek ideje szintén megnövekedhet az alkatrészek elérhetetlensége miatt.

Miért van hiány félvezetőkből és hogyan befolyásolja ez a járműellátást?

A félvezetőipart 2020 eleje óta az alábbi események befolyásolták:
  1. Változó kereslet
Az autóipari szereplők ideiglenesen csökkentették a félvezető-megrendeléseiket, mivel tavaly tavasszal bezárták a bemutatótermeket és a gyárakat . Mire a járműgyártás ismét beindult, a chipszállítók átálltak a laptopok és szórakoztatóelektronikai eszközök gyártásának kiszolgálására, amire a járvány miatt egyre nagyobb igény merült fel .
  1. Lecsökkent kínálat
A járványhelyzet okozta leállások után a félvezetőgyártók csökkentett létszámmal és fizikai távolságtartással kezdték újra a termelést a gyárakban, ezért nem működtek teljes kapacitással.
  1. Váratlan kihívások
Az autóipar számára chipeket gyártó mindössze öt vállalat közül kettőnek, az NXP-nek  és az Infineon Technologies-nak  fel kellett függesztenie a gyártást texasi üzemeiben a februári viharok idején. A Japán egyik legnagyobb félvezetőgyárában bekövetkezett tűz, valamint az elmúlt évtizedek legsúlyosabb aszálya Tajvanon,6 – amely alapvetően befolyásolja a félvezetők vízigényes gyártási folyamatát – további nyomást gyakorolt az ellátásra.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo