Várja a hazai kkv-kat az európai exportpiac

A magyarországi kis- és középvállalkozásoknak csak kicsi hányada exportál, pedig a nemzetközi terjeszkedést segítő tényezők, a források és a gazdasági konjunktúra is adott – derült ki a Treasury Klub Hungary szakmai beszélgetésén.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Magyarországon a kis- és középvállalkozások jelentőségét jól mutatja, hogy a vállalati foglalkoztatás 71 és a hozzáadott érték 47 százalékát adják a szektor képviselői” – hangzott el Mata Erikától. „Export tekintetében azonban egyelőre csak 20% a hazai kkv-k részesedése, és azon belül is jelentős a koncentráció: 100 cégből összesen 6 szállít külpiacra” – fűzte hozzá Szabó István. Az exportban rejlő potenciál ellenére, sokan mégsem lépnek ezen a területen.

Kép: Pixabay

Sok kkv várja, hogy kívülről megtalálják őket, pedig tudatosan felépített stratégiával és kezdeményezéssel komoly eredményeket lehet elérni.
A kerekasztal-beszélgetést ifj. Almási Sándor nyitotta meg az Almási Kft.-től, aki néhány évvel ezelőtt csatlakozott a családi tulajdonban lévő vállalkozás vezetéséhez. A fém-alkatrészek gyártásával foglalkozó, mezőkövesdi vállalkozást id. Almási Sándor alapított, történetük pedig a kilencvenes évek elejére nyúlik vissza. Az elmúlt évtizedek fejlődése kiválóan példázzák a magyar tulajdonban lévő kis- és középvállalkozások növekedési pályáját: a kezdetben még a családi házban működő vállalkozásból mára egy több ezer négyzetméteres, európai színvonalú, magas technológiai fejlettségű, automatizált gépparkkal felszerelt üzemcsarnokban zajlik a gyártás. 

Mata Erika, a Budapest Bank vállalati értékesítési vezetője szerint számos hazai kkv-ban rejlik hasonló fejlődési potenciál. Természetesen, ezek a lehetőségek egyúttal kihívások és feladatok elé is állítják a cégeket. Hozzátette, hogy a bank vállalati portfóliójának 80 százalékát a hazai kkv-k alkotják, és az elmúlt években jelentős növekedés mutatkozott az exportcélú finanszírozások számában és volumenében egyaránt. Véleménye szerint, finanszírozás tekintetében tehát számos jó lehetőség áll a már jelenleg is exportáló, valamint a külpiacra történő kilépést most tervező vállalkozások rendelkezésére is. A több mint három évtizedes kkv-finanszírozói tapasztalatuk alapján azonban kiemelte, hogy a külpiaci versenyképességhez és stabil piaci jelenléthez elengedhetetlen, hogy a kedvező forráslehetőségekből megvalósított infrastrukturális beruházások mellett a piacismeret és a megfelelő hozzáadott értéket biztosító, innovatív fejlesztések is a stratégia szerves részét képezzék.

Kohut Balázs nagykövet szerint, bár az internet alapú kommunikáció jelentősen

Stabil profitra számítanak a kkv-k
A korábbiakhoz képest szerényebb, 7,5 százalékos árbevétel-növekedéssel, ugyanakkor stabil, 4,5 százalékos profitnövekedéssel terveznek a hazai cégek a következő egy évben – derül ki a K&H kkv bizalmi index kutatásából.
megkönnyíti a külkapcsolatokat, ahhoz azonban, hogy friss belépőként egy vállalkozás partnereket találjon vagy bővítse meglévő partnerhálózatát, kiemelten fontos a személyes, emberi kapcsolatok kialakítása és a bizalomépítés. Emellett az exporthoz a stratégiai gondolkodás is elengedhetetlen a cégvezetőknél: a nemzetközi piacokon való érvényesülés lassabb és kockázatosabb folyamat, ezért fontos, hogy a cégek tudjanak legalább 3-5 évre előre gondolkodni. Hangsúlyozta, a hazai vállalkozásokban van külpiaci potenciál, és felvevőpiac, kereslet is a termékeik, szolgáltatásaik iránt. Azonban a szintet lépni vágyó magyar kkv-knak fel kell kutatniuk a potenciális exportpiacokat, és a személyes üzleti kapcsolatok kialakítására kell törekedniük.

Szabó István, az EXIM üzleti vezérigazgató-helyettese azt emelte ki, hogy bár Magyarországon a kkv szektor növekszik a legnagyobb mértékben, az export piac lehetőségeit még mindig kevesen próbálják kiaknázni. Az elsődleges okok között szintén az innováció szükségességét emelte ki, ami elengedhetetlen a versenyképesség megteremtéséhez és fenntartásához, így fontos, hogy elsősorban ennek a fejlesztését tűzzék ki célul a kkv-k. Ehhez kíván segítséget nyújtani az EXIM, amely vagy kereskedelmi bankokon, vagy közvetlenül nyújt finanszírozási segítséget. Szabó István szerint mindemellett fontos, hogy a cégvezetők eggyel „tovább tudjanak lépni” az üzleti gondolkodásban. Az elmúlt 30 évben a kkv-vezetők felépítették a vállalkozásukat, stabilizálták a cégüket, innen számukra a következő mérföldkő a nemzetközi piac meghódítása lehet, ehhez azonban kockázatvállalásra és kezdeményezőkészségre van szükség.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo