Van remény: Nők 100 milliós cégek élén

Keresd a nőt! - tartja a régi francia szállóige. A világtendenciák egyre inkább érvényesek Magyarországon is, azaz a gazdasági életben a női vezetők és cégtulajdonosok szerepe és aránya nő, amit a nemzetközi és hazai kutatások is igazolnak. Az Opten Kft. legfrissebb statisztikája azokat a hazai kis- és középvállalkozásokat vizsgálta, amelyeknek az élén nők állnak mint tulajdonosok és vezetők.

A női vállalkozások kitüntetett szerepét az országok gazdasági fejlődésében nemzetközi tapasztalatok bizonyítják. Egy a vállalkozó nőkről készített 2007-es tanulmány (Report on Women and Entrepreneurship) megállapítása szerint "...a női vállalkozások jelentős mértékben járulnak hozzá a világ gazdaságának fejlődéséhez, különös tekintettel az alacsony és közepes gazdasági fejlettségű országokra". A hazai kutatók szerint Magyarországon ennek még mindig nincs tudatában sem a kormányzat, sem a közgazdász szakma, sem pedig a közvélemény.

A Magyarországon működő közel félmillió társas vállalkozásból 40 200 cég árbevétele haladja meg az évi 100 millió forintot. Ezek 37 százalékában, azaz mintegy 14 800 cégben a cégjegyzésre jogosult személy tulajdonos is egyben. E cégek egynegyedében, azaz 3 650 cégnél nő áll a kormányrúdnál. Ez azt bizonyítja, hogy miközben az alkalmazottként dolgozó nők a vállalati ranglétrán előre haladva a mai napig rendszeresen beleütköznek az előítéletekből épített üvegplafonba, addig a saját vagyonukat nap mint nap kockára tevő női vezetők sikerrel birkóznak meg azokkal a kihívásokkal, amiket egy nagyvállalat vezetése támaszt velük szemben.

"A munkaerő-piaci esélyegyenlőtlenség következtében a nőknél a vállalkozás szükségmegoldás. Ugyanakkor ebből erény kovácsolható, amennyiben a vállalkozás tevékenységének megválasztása és megtervezése tudatosan, szisztematikusan elsajátított vállalkozói ismeretek birtokában történik - hangsúlyozta Csorbai Hajnalka, az Opten stratégiai igazgatója, aki maga is a felelős beosztásban dolgozó nők táborát gyarapítja. - Nagyon fontos, hogy a "lehetőség által vezérelt" vállalkozások aránya úgy közelítsen a fejlett országok hasonló mutatóihoz, hogy ez ne járjon a vállalkozó nők arányának csökkenésével. Az Opten adatbázisából kiolvasható tendenciák alapján erre minden reményünk megvan" - tette hozzá Csorbai Hajnalka.

A különböző gazdasági területeket vizsgálva megállapítható, hogy Magyarországon a női vállalkozók ugyanúgy megtalálhatóak az élet szinte minden területén, mint férfi társaik. Vannak persze speciális területei a gazdaságnak, ahol az átlagnál magasabb a nők, így értelemszerűen a női vállalkozók aránya is. Tipikusan ilyen terület a gyógyszer-kiskereskedelem, de sikeresek a nők a pénzügyi-adminisztratív tevékenységet végző cégek között is, és lassan olyan területeken is megvetik a lábukat, amelyek hagyományosan férfi szerepekhez köthetők.

A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy egy ország gazdaságának fejlesztése nem képzelhető el anélkül, hogy a férfiakba és nőkbe egyaránt invesztáljon a gazdaságpolitika. Ugyanakkor az is egyértelmű tapasztalat, hogy a "gyengébb nembe történő befektetés" társadalmilag sokkal hatékonyabban térül meg. A nők ugyanis hajlamosabbak arra, hogy tapasztalataikat megosszák másokkal, akár családjuk, akár szűkebb vagy tágabb közösségük szintjén. A kutatások szerint a nők egyszerűen nagyobb eséllyel dolgoznak másokért, s mások szempontjait is figyelembe véve, könnyebben teszik közkinccsé gazdasági tapasztalataikat.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo