Útdíj: ha nem elég a KRESZ-módosítás, kitalálnak mást

Bár az e-útdíj bevezetésével egyidőben a nehéz tehergépkocsik mozgását jelentősen korlátozták a fő forgalmi útvonalakon kívül, egyes fuvarozókat ez nem akadályozott meg abban, hogy a kisebb utakra meneküljenek a magas költségek elől. A fejlesztési minisztérium ezért újabb módokat keres, hogy visszakényszerítse őket az útdíjköteles szakaszokra.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A fejlesztési minisztérium kész megvizsgálni a forgalom gyorsforgalmi és főutakra terelésének további lehetőségeit - írta szerdai számában a Napi Gazdaság. A lap szerint a fuvarozók sok esetben a kisebb utakra "menekülnek" a magas költségek elől, bár ezt a KRESZ - e-útdíj bevezetésével egyidejűleg hatályba lépett - módosítása szigorú keretek közé szorítja.

Július elsejétől fő szabály szerint a nehéz tehergépkocsik lakott területen kívül csak autópályán, autóúton és főútvonalon közlekedhetnek. Kivételt elsősorban azok az esetek jelentenek, amikor a jármű áruszállítás, az áru fel- vagy lerakásának céljából, üzembentartója telephelyének vagy különleges felépítményű jármű esetén a felépítményével való munkavégzés helyszínének megközelítése érdekében használja a mellékutat.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) tájékoztatása szerint azonban nem tisztázott pontosan, mely utak minősülnek főutaknak. Igencsak nehezíti az eligazítást, hogy nincs országos térkép a főutakról, ráadásul sok helyen főúttá neveztek ki olyan szakaszokat, amelyek korábban nem voltak azok, hogy a díjszedést lehetővé tegyék. Bár a változtatásokkal az volt a cél, hogy a teherforgalom ne terelődhessen át a főútról az alacsonyabb rendű közúthálózatra, a költségminimalizálás jegyében, úgy tűnik, mégis sok esetben ez történik.

A korábban is zajló forgalmi adatgyűjtés és elemzés az e-útdíj bevezetését követően az új rendszer hatásainak vizsgálatára is kiterjed a minisztérium szerint, azokon a területeken pedig, ahol nagyobb arányú átterelődés mutatható ki, az adatok és tendenciák ismeretében célzott ellenőrzésekre lehet számítani. Az egyes szakaszokon jelentkező kedvezőtlen hatások a monitoring­rendszer jelzései alapján akár műszaki eszközökkel is kezelhetők és mérsékelhetők - tette hozzá a minisztérium.

MKFE: tovább kell bontani a szakaszokat
Az MKFE 41 olyan útszakaszt tárt fel, ahol elemi szakaszok további bontására van szükség. A legtöbb 10 km-nél hosszabb szakasz az alföldi települések között található, de ezeken a szakaszokon nagy számban fellelhetők fuvarozó vállalkozások telephelyei, állattartó telepek, gabonaszárító, tároló telepek, így emiatt valamennyinek további szakaszokra bontása indokolt a fuvarozó egyesület szerint. Az e-útdíj bevezetése körüli további anomáliákról itt olvashat.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo