Több százezer munkaszerződést vizsgálhatnak felül

Az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) a hatályos munkaszerződések felülvizsgálatát javasolja az ipartestületekbe tömörült munkaadóknak, nézzék meg, hogy az megfelel-e az új Munka törvénykönyve előírásainak.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az IPOSZ sajtószolgálata közölte, hogy az érdekképviselet a családi, mikro-, kis- és középvállalkozásoknak szóló összefoglalót készített az új jogszabályról. A honlapjukon közzétett, Az új Munka törvénykönyve rendelkezéseinek áttekintése munkaadói szempontból című összefoglalóban felsorolják a szektort érintő új jogokat és kötelezettségeket.

Az összeállításból megtudható, hogy mire érdemes odafigyelni a munkaügyi viták, az ellenőrzések során esetleg fellépő kellemetlen meglepetések elkerülése érdekében. A teljesség igénye nélkül felsorolja a legfontosabb változásokat a korábbi szabályozáshoz képest, illetve felhívja a figyelmet a Jogpont+ ingyenes jogsegély szolgálatra.

A Munka Törvénykönyvvének változásaival kapcsolatban további részleteket itt olvashat!

Munkavállaló legyen a talpán, aki kiigazodik a munka törvénykönyvén

 

A legfontosabb változások:
1. Alapszabadság.
2. A szabadság igénybevétele.
3. A hálapénz és borravaló kérdése.
4. A védett kor kérdése.
5. A terhes nők védelme.
6. A felmondás kérdése.
7. Pihenőnapok és pihenőidő kérdése.
8. A rendkívüli munkaidő és a próbaidő.
9. A munkavállalói biztosíték.
10. A minimálbér.
11. Bérpótlék.
12. A munkavállalói kártérítés kérdése.
13. Üzemi megállapodás és kollektív szerződés.
14. A szakszervezeti vezető kérdése.

Az elmúlt fél évben a cégek egymásnak adták a kilincset a különböző konferenciákon, ahol a szakértők ismertették az új munka törvénykönyvének szabályait. A szakértők számos kérdésre csak annyit tudtak válaszolni: „majd az átmeneti rendelkezések talán megadják a kérdésre a választ". Az átmeneti rendelkezéseket a parlament elfogadta, ám a nyitott kérdések száma nem csökkent - állítja a BDO.

„Zavaros az átmenet, és a törvény extrém mennyiségű utaló szabályt tartalmaz - hangsúlyozta Máriás Attila, a BDO munkaügyi szaktanácsadója. - A törvények közül a munka törvénykönyve egyike azoknak a jogszabályoknak, amelyeket nem elsősorban a jogászok alkalmaznak. Az új Mt.-ben azonban kifejezetten nehéz egy átlagos munkavállalónak eligazodnia, ez pedig sértheti a jogbiztonság követelményét."

Általánosságban elmondható, hogy az új munkajogi előírások a polgári jogi szabályozás logikájához közelítve a korábbinál nagyobb teret adnak a felek által folytatott tárgyalásoknak, illetve a munkavállaló kártérítési felelősségének meghatározása is több szempontból a polgári jogi kárfelelősségi szabályokhoz közelít. Számos, a jelenlegi törvény alkalmazása során felmerülő hiányosság rendezésével egyidejűleg az új Munka Törvénykönyve a munkaviszony megszüntetésére vonatkozóan is új szabályokat vezet be. További részletek itt olvashatók!

További probléma, hogy a rengeteg módosítás korántsem adott választ minden nyitott kérdésre: bizonyos passzusok értelmezése kapcsán nemcsak a munkavállalók, hanem a munkáltatói oldal tapasztalt HR-esei is gondban vannak. Ezek közül is kiemelendő az elszámolási időszakhoz kapcsolódó új szabályozás, melynek kapcsán érdemes lesz megfigyelni, hogy hányan fognak élni az elszámolási időszak intézményével az elkövetkező időszakban. Várhatóan nagyon kevesen, aminek a fő oka a hiányos, néhol inkább „misztikus" szabályozás.

A kkv-k sem ujjonganak

Évtizedek óta szakmai konszenzus van abban, hogy stabil hazai kkv szektor nélkül nem lehet olyan gazdaságot építeni, amely képes a nemzetközi környezet nehézségeitől némileg függetlenül fejlődni. Ebből a szempont kulcskérdés a gazdaságpolitikában, hogy mennyire tudja az állam támogatni működésüket, könnyíteni adminisztratív helyzetükön - áll a Policy Agenda korábban a Piac & Profit által közölt elemzésében.

Az Európai Unió által alkalmazott besorolási rendszer szerint kis-és középvállalkozásnak azok a 10 és 250 fő foglalkoztató cégek minősülnek, ahol a nettó árbevétel nem haladja meg az 50 millió eurót, vagy a mérleg főösszeg a 43 millió eurót. A definíció szerint Magyarországon tehát a kis- és középvállalkozási kör mintegy 31 ezer céget jelent jelenleg, amely a magyar foglalkoztatotti létszámnak 36,1 százalékának ad munkát és a magyar GDP 36,5 százalékát állítja elő. 

Ezen arányokat figyelembe véve nemzetgazdaságunknak tehát kulcskérdést jelent, hogy a kkv szektor számára a foglalkoztatási szabályok milyen mozgásteret biztosítanak. Ebben a tekintetben a leglényegesebb jogszabály a Munka Törvénykönyve lehet, amely kapcsán az új szabályok (az 1992-ben elfogadott és azóta többször módosított törvényt tavaly év végén teljesen átírta az Országgyűlés) most júliustól léptek hatályba.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo