A japán autógyár korábban nagy tapasztalatokat szerzett összkerékhajtású modellek gyártásában, a CX-7-tel azonban új vizekre evezett: beszállt az egyre népszerűbb szabadidő-autók szegmensébe. Alig vártuk, hogy az autó végre megérkezzen Magyarországra. Nem is kellett csalódnunk: a Mazda újdonsága élőben még a képeknél is jobban letaglózza a nézelődőt.
A félvér
Az erősen döntött szélvédő, az erőt sugárzó alsó légbeömlő, a szűkre szabott hűtőrács mind azt üzeni, hogy nem mindennapi autóval állunk szemben, hisz ilyen jelzőkkel sportkocsikat szokás bemutatni. Persze mindez nem véletlen. A Mazda gondosan ügyelt arra, hogy minden részletében egyedi autót alkosson. A koncepciót talán azzal a kijelentéssel foghatnánk meg leginkább, hogy az újdonság egy sportautó és egy terepjáró frigyéből született félvér gyermek.
Az orr-rész hangsúlyos és kifinomult, a motorháztető gondosan kidolgozott. Megragadó részlet a laposan húzódó tetővonal és a hátrafelé emelkedő övvonal, melynek köszönhetően az utastérből sajátos kilátás nyílik a világra. A szépen domborodó kerékjárati ívek alatt trónoló méretes felnik tekintélyt parancsolók, hátul a dupla kipufogóvég és a különleges kialakítású, modern lámpatest teljesíti ki a sportos hangulatot. A hátsó lámpákról már a fényképeken látszott, hogy igazán egyedi darabok, közelebbről nézve kicsit műanyagosak ugyan, hatásuk mégis bombasztikus: akárki csodálta is az autót, a burákról biztos ejtett néhány szót.
A CX-7 tele van látványos, finom részletekkel, megjelenésének erejét mégis az összhatás adja. Egyénisége még - a szerintem - kissé jellegtelen fehér fényezésen is átjön. A titok talán a gömbölyded formák ügyes adagolásában rejlik, legalább annyira elegáns, mint amennyire sportos. A CX-7-tel bátran meg lehet jelenni egy bálon, be lehet vele állni az Operaház elé, tud annyira hűvös és visszafogott lenni, amit egy ilyen környezet megkíván. Ezzel együtt javaslom sötétebb színben is megtekinteni, úgy még nagyobbat üt.
A beltér csalódás
A feltűnőségnek viszont ára van, mégpedig az, hogy a parádés kezdés után csalódás lesz a beltér. Tudni kell persze, hogy a CX-7 eredetileg Amerikának készült, az európai forgalmazás csak néhány apró módosítás elvégzése után kezdődhetett meg, a mérnökök azonban a kabinhoz nem nyúltak. Nem akarom én bántani a tengerentúliakat, de tény, hogy az ő igényeik az ittenihez képest alacsonyabbak, az utasteret meg pontosan ilyen szellemben alkották meg. Nem csúnya, még csak azt se lehetne rá mondani, hogy egyszerű, maradjunk hát annyiban, hogy szimplán funkcionális.
Helyükön vannak a kapcsolók, minden áttekinthető, a műszerfal, a középkonzol és az egész kialakítás viszont minden ergonómiai piros pont ellenére nekem kicsit keveset ad. Legalábbis sokkal kevesebbet annál, mint amit a formaterv indokolna. Nem bántam volna, ha a tervezők bent is odateszik magukat. Az üléspozíció tökéletes, minden irányba megfelelő a kilátás, a kormányt ellenben méretezhették volna egy kicsit nagyobbra, a mélységben való állítás lehetősége pedig nagyon hiányzik. A kupészerűen ereszkedő tetővonal miatt hátul csupán átlagosnak mondható a fejtér, és a szélesség kényelmesen két normál méretű felnőtt elhelyezését engedi meg. Komoly gond nincs a lábtérrel sem, akár terpeszkedni is lehet, de a CX-7 ezzel együtt sem a kényelmi faktorral fogja meghódítani vásárlói szívét.
Megjelent a Piac és Profit magazin áprilisi számában. További tesztek az Autóblog.hu-n, ahol még több Mazda-tesztet és fotógalériát is talál!