Feltartóztathatatlanul nő az online vásárlás népszerűsége: az Európai Uniós statisztikák szerint 2015-ben az internetes felhasználók körében az online vásárlók aránya elérte a 65 százalékot. Magyarországon az elmúlt három évben a webes vásárlások terén 12 százalékpontos volt a növekedés, jelenleg a magyar felhasználók 47 százaléka vásárol rendszeresen a neten. Bár a virtuális vásárlási toplista élére a ruházati és sporttermékek, utazás, szállásfoglalás, háztartási és számítástechnikai eszközök kerültek, a tendencia a pénzügyi termékek és szolgáltatások körében is terjed. Ugyanakkor a piacban még mindig hatalmas a fejlődési lehetőség: csupán a teljes kiskereskedelmi forgalom alig 2 százalékát teszik ki az interneten keresztül értékesítők és a csomagküldők.
Az európai online vásárlási toplista élén a ruházati és sporttermékek állnak, de a tendencia a pénzügyi szolgáltatások terén is erősödik, minden kilencedik felhasználó ebben a körben is online választ terméket, szolgáltatást – mutat rá a Concorde elemzése. Figyelemre méltó, hogy az európai internetezők közül minden kilencedik felhasználó pénzügyi terméket, banki, biztosítói szolgáltatást is rendszeresen vásárol a weben, ahol a kínálat folyamatosan bővül olyan online pénzügyi szolgáltatásokkal, amelyekre a kereslet az offline térben már régóta jelentős.
Egyre többen éreznek rá az online ízére
Online áruház indítása egyre több típusú cég és kereskedés számára jelenthet logikus fejlődési irányt, ami meg is látszik a webáruházak számának folyamatos bővülésén. Ugyanakkor a webshopok tulajdonosai úgy vélik, hogy az új, kisebb belépők növekedési lehetőségei – a piac és a vásárlói tudatosság növekedésével – csökkentek, és az új indulók sok esetben az egy éves működést sem képesek elérni. Az online kiskereskedelmi piac koncentrációjának mértéke csak kismértékben nőtt, miközben a kereskedők többsége képes volt forgalmát növelni, még a várakozásokhoz képest is. A boltok egybehangzó véleménye szerint, az ár mellett már egyre nagyobb szerep jut a szolgáltatások minőségének is, mivel a vásárlók is egyre nyitottabbak és igénylik az értéknövelt szolgáltatásokat. A magasabb szintű kiszolgálás tehát egyértelmű versenyelőnyt képes teremteni.
(Magyarországon egyre gyorsabban bővül a cégek közötti (B2B) online kereskedelem, aminek köszönhetően éveken belül behozható az ország 4-5 éves lemaradása, a globális piac trendjeihez képest. 2013 és 2015 között csaknem 10 százalékkal nőtt az ajánlatkérések éves átlaga, tehát egyre nagyobb a beszerzői igény a költséghatékonyabb megoldások iránt.)
Az egyre vaskosabb számok láttán sokan már az offline kereskedelem végét vetítették előre, kiürülő városközpontokról, üresen tátongó boltokról szóló víziókkal. Az igazi kihívást azonban az okoseszközök terjedése jelenti. A 18 év feletti rendszeresen internetezők 47 százaléka már rendelkezik okostelefonnal, ez az arány pedig az elkövetkező időszakban a nemzetközi trendeknek megfelelően tovább fog emelkedni Magyarországon is – olvasható az eNet korábbi felmérésében.
A mobil kereskedelem a teljes e-kereskedelem növekedési ütemének háromszorosával bővül. Az okostelefonról történő vásárlások növekedésének hátterében elsősorban a fiatal felnőttek állnak. A mobil kereskedelem becsült átlagos éves növekedési üteme a 2013 és 2016 közötti időszakra 42%, míg ugyanez az érték a teljes e-kereskedelemre vetítve (beleértve a mobil kereskedelmet is) csak 13%.
Az okostelefonok teremtette lehetőségek a mobiltelefonon lebonyolított online vásárlást is közelebb hozták a felhasználókhoz, így tehát a kérdés nem az, hogy a jövőben vajon nőni fog-e az interneten mobiltelefonnal vásárlók aránya, hanem sokkal inkább az, hogy az online vásárlásnak milyen módját választják majd a felhasználók, melyiket fogják sokkal inkább magukénak érezni? Ebből a szempontból is fontos, hogy az internetes kereskedők hogyan reagálnak az okostelefonok térhódítására. A webáruházak okostelefonos használatra való felkészítésének egyik módja a saját webáruházi alkalmazás fejlesztése, a másik út pedig a mobiltelefonra optimalizált weboldal biztosítása.