Míg az óriásplakátok, TV spotok vagy épp a fizetett hirdetések működését egyszerű megérteni, addig egy céges blog megtérüléséről még mindig győzködni kell a döntéshozókat. Tartalommarketing témában blogposztok és esettanulmányok armadája érhető el az interneten. Egy szöveges poszt formai kötöttségek miatt vagy a tartalomgyártás gyakorlati oldaláról vagy a létjogosultságáról szól, ritkább esetben említ konkrét példákat is. Joe Pulizzi, a Content Marketing Institute alapítója könyvében bebizonyítja a tartalommarketing életképességét és több éves tapasztalatára alapozva segít bennünket, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki a tartalommarketingből.
Hatékony tartalommarketinggel a céged tudásbázisára, szakértelmére építve oldhatsz meg a vevőid számára égető problémákat. Sajnos sok, koncepcionálisan rossz példát is láthatunk tartalommarketingre.
A leggyakoribb eset a szakmailag magas színvonalú, de a vásárlók problémáira megoldást nem kínáló, öncélú kommunikáció. Ebben az esetben hiába fektetsz több órát a cikk megírásába, ha az nem rezonál a célközönséggel, akkor csekély forgalmat fog irányítani az oldaladra.
Ha a potenciális vevőidet érdeklő, de a szakterületedhez csupán lazán kapcsolódó témáról írsz, akkor bár a cikked akár tömegekhez is eljuthat, de kevés új vásárlót fog eredményezni.
A tartalommarketinget érdemes gondosan megtervezni és oly módon kivitelezni, hogy a céged kommunikációjához jól illeszkedjen, a terméked / szolgáltatásod bemutatását lehetővé tegye ÉS emellett olyan témákat dolgozz fel, ami potenciális vásárlóid érdeklődési köréban áll.
Miért éri meg tartalmakba fektetni?
Mert a tartalom az, amit online látni akarunk, míg a marketinget és a hirdetéseket egyszerűen figyelmen kívül hagyjuk. A tartalomkészítés azonban sokkal összetettebb, mint néhány középszerű blogposzt írása, amik senkit sem érdekelnek. A szerző egy hosszú évek alatt kidolgozott modellt oszt meg velünk, amellyel tartalomalapú vállalkozásokat lehet profitábilissá tenni.
Minőségi és egyedi tartalmak készítésének több előnye is van a rövidtávon eredményes performansz alapú megoldásokkal szemben vagy az azokat kiegészítve. A tudatos tartalommarketing túlmutat a pillanatnyi forgalomnövekedésen. A szakterületünkön releváns cikkekkel amellett, hogy a keresőkben jó eséllyel uralhatjuk az organikus találatokat, még hitelességet, brandet is építünk, nem is beszélve a vendégcikkek által szerzett új kapcsolatokról.
Tökéletes keresztmetszet
A Content Inc. modell szemtelenül sok tartalmat igényel. A könyvben bemutatott példák főhősei, akik a modell segítségével váltak sikeressé kivétel nélkül keményen dolgoztak az elért eredményekért.
A Content Marketing Institute blogján a kezdetekben heti 2, manapság pedig akár napi 2 minőségi cikket is publikálnak. A kemény munkát azonban nem csak az üzleti/céges blogok igénylik. A könyvben példaként felhozott Emily Weiss blogger pályafutásának első évében 350 bejegyzést publikált, amit később sikeresen monetizált.
A munka nem úszható meg a Content Inc. modellt követve, ezért érdemes olyan témát választani, amit szeretünk és amihez értünk is. Ez biztosítja, hogy az olvasók/nézők számára elég jó tartalmakat tudjunk készíteni úgy, hogy nem égünk ki a folyamat közben.
TÖKÉLETES KERESZTMETSZET = TUDÁS + ÉRDEKLŐDÉSA tartalommarketing kudarcának vitathatalanul a leggyakoribb oka az, hogy befejezik, mielőtt valóban működni kezdene.
Egyedi tartalom
A nap, mint nap gyártott tartalmak túlnyomó része úgy néz ki, mint az interneten megtalálható összes többi tartalom. Nem szolgálják ki sem az olvasót, sem a tartalom készítőjét. Azonosítsd a célközönséged problémáit és azt a specifikus területet, amely lefedi azokat, utána pedig egyedi módon prezentáld a megoldást. Mesélj egy másik történetet! Engedd, hogy a tartalom tükrözze a személyiséged, kombináld a különböző képességeidet, amik kiemelnek a tömegből.
Az alapok lefektetése
Napjainkban a technológia egyszerű hozzáférhetősége lehetővé teszi bármilyen üzletnek akármilyen iparágban, hogy egy hűséges közönséget hozzon létre következetes történetmeséléssel. A felkínált lehetőséggel azonban kevesen élnek és még kevesebben érnek el sikereket tartalommarketinggel. A tökéletes keresztmetszet meghatározása és az egyéni hangnem megtalálása után a kemény és hosszú távú megvalósítás fázisa következik.
Az alapok lefektetésénél érdemes egy platformon jelen lenni, hogy ne darabolódjanak fel az erőforrásaink (általában az időnk). A túl sok mellékággal rendelkező projektek gyakran eredmény nélkül befuccsolnak.
Közönség gyűjtése
"A jó blogposzt olyan, mint egy miniszoknya… elég hosszú, hogy takarja a lényegeset, de elég rövid ahhoz, hogy érdekes maradjon.”
Az alapok lefektetése után érdemes erősebb kapcsolatok kialakítása a közönséggel, legyen az egy e-mail feliratkozás útján vagy egy zárt csoportban. Felfoghatjuk ezt a klasszikus értékesítési tölcsér szakaszait követve is, mivel a modell végső célja a monetizáció.
Az első három szakaszban megszerezzük az olvasók figyelmét, felkeltjük az érdeklődésüket minőségi és egyedi tartalmakkal. A figyelem felkeltése után a negyedik és ötödik szakaszban elmélyítjük a kapcsolatot, email listát gyűjtünk és elkezdjük elültetni az olvasó fejében a fizetős termékünk/szolgáltatásunk koncepcióját akár több platformon keresztül. A modell utolsó fázisában pedig az üzlet működéséhez szükséges monetizációra koncentrálunk.
Változatosság
Az ötödik fázishoz eljutva lecsökken a potenciális növekedés mértéke. Egy blog esetében például elképzelhető, hogy már minden, téma iránt érdeklődő, szöveges tartalmakat fogyasztó felhasználót elértünk. Ilyenkor érdemes a tartalmak átalakítása, új platformok bevétele. Csinálj videót korábbi szöveges tartalmaidból! Jelenj meg más felületeken, vendégblogolj, írj médiumon!
A nap végén a Content Inc. modell lényege a megtérülés kell, hogy legyen. A könyv a monetizáció terén a széleskörben ismert lehetőségeken túl nem szolgál új példával, inkább konkrét eseteket mutat be a monetizációs lehetőségek típusainak bemutatására.
Joe Pulizzi a Mozt példaként hozva több monetizációs forrást is bemutat. Rand Fishkin a SEOMoz néven futó blogját először tanácsadói projektek lead-gyűjtőjeként használta, majd a blog témájához passzoló, a közönség problémáira megoldást jelentő SaaS (Software as a Service) üzletet hozott létre.
Érinti a könyv a hirdetések elhelyezését, prémium tartalmak készítését, események szervezését meglévő közönség számára és a szponzori együttműködéseket is. A Content Inc. elmagyarázza a tartalommarketing lényegét, egy hat lépéses útmutatóval szolgál a sikeres tartalomgyártáshoz és mítoszokat rombol le.
Nem tudod érdemes-e tartalommarketinggel foglalkoznod?
Kíváncsi vagy a módszer megtérülésére?
Érveket keresel az ingyenes tartalomgyártás létjogosultságának alátámasztására?
A Content Inc. mindhárom kérdésre választ ad.
Szerző:
Híres Norbert
SEO specialista.
A BP Digital SEO ügynökség csapatával közepes- és nagyvállalatoknak segít felfedezhetővé válni az online térben. Szakterülete a technikai SEO és a tartalommarketing, melyről saját blogján is rendszeresen ír.