A technológia kínálta új lehetőségeket és a hozzájuk kapcsolódó szabályozási kérdéseket érdemes összefüggésükben vizsgálni, mert csak így használhatók jogszerűen az online marketing eszközei, és csak így kapnak a fogyasztók megfelelő védelmet. Új lehetőség például az úgynevezett programmatic buying – magyar megfelelője a célzott hirdetés, személyre szabott ajánlat –, melynek fogalmával a hirdetők többsége még csak most ismerkedik. Technológiája a cookie-kra épül, ezért alkalmazása adatvédelmi kérdéseket vet fel.
A személyre szabott ajánlat lényege, hogy a felhasználók viselkedéséről (arról, hogy éppen milyen weboldalt néznek, valamint arról, hogy eddigi viselkedésük alapján „kik” ők) a hirdetők azonnal információt kapnak. Így valós időben, automatákon keresztül licitálhatnak arra, hogy mennyit ér meg nekik, ha a hirdetésüket az adott felhasználó számára osztja ki a szerver (adserver). A felhasználóról szóló információt a felhasználó számítógépére telepített cookie-k – adatcsomagok, adatfile-ok – tartalmazzák. „Ahhoz azonban, hogy ez az adatkezelés jogszerű legyen, az érintetteknek kifejezetten bele kell egyezniük ebbe” – emelte ki dr. Dudás Gábor János, a KLART Legal partnere.
A cookie figyelmeztetés önmagában kevés
A szakértő szerint azonban ma még az a jellemző, hogy részletes tájékoztatás nélkül egy egyszerű felugró ablakban kérik a tartalomszolgáltatók az internetezők beleegyezését a cookie-k alkalmazásához, ez azonban így nem jogszerű. A beleegyezésnek ugyanis határozottnak, tájékozottnak, egyértelműnek, kifejezettnek és önkéntesnek kell lennie. Jogszerűtlen a beleegyezés, ha az érintett nem tudja, hogy mihez ad hozzájárulást, ha csak kipipálja vagy lekattintja a „tudomásul veszem” rubrikát, vagy ha a pipa már eleve bent van a kockában. Csak akkor megfelelő a tájékoztatás, ha ismerteti az adatgyűjtés tényét és célját, az érintettek körét, az adatkezelés időtartamát, az adatok megismerésére jogosultak körét és az adatvédelmi nyilvántartási számot.
A weboldalaknak felépítésükben minden ponton meg kellene felelniük az adatvédelmi követelményeknek, lehetővé kellene tenni, hogy a beállításokban adhassák meg az internetezők, hogy milyen cookie-k használatába egyeznek bele. Ugyanilyen fontos szempont, hogy a hozzájárulás nem szólhat örökre, azt a hosszabb ideig használt cookie-k esetében is szükséges időszakonként megújítani. „A szabályozás lemaradt a technológiai újítások mögött, késve igyekszik kezelni az új jogi problémákat, és mire 2018-ban hatályba lép az új uniós adatvédelmi rendelet, ma még nem is létező kérdésekre kell majd választ adnia” – emelte ki Dudás Gábor.
Szigorúbb büntetések jönnek
Dr. Szabó Endre Győző, a Nemzeti Adatvédelmi Információszabadság Hatóság elnökhelyettese az uniós adatvédelmi reformmal kapcsolatban elmondta, hogy a 2018. május 25-én hatályba lépő általános adatvédelmi rendelet tisztázza a felvetett problémákat, továbbá szigorítani fogja az adatvédelmi követelményeket, és megerősíti a hatóságokat is. A kérdéskör komolyságát támasztja alá, hogy 2018-tól jelentősen megnőnek az adatvédelmi jogsértések esetén kiszabható bírságtételek. Eddig ugyanis a maximális bírság a jogsértés súlyosságától függően maximum 20 millió forint lehetett, 2018-tól 10 vagy 20 millió eurós bírságra számíthatnak a jogsértők. „Jelentős előrelépés lesz az új rendeletben, hogy tisztázza a területi hatállyal kapcsolatos jogértelmezési nehézségeket. A rendelet világossá teszi, hogy attól függetlenül, hogy az adatkezelés hol folyik, ha az unióban élőket érinti, akkor az uniós szabályokat kell alkalmazni” – emelte ki dr. Szabó Endre Győző.