Székhely: hol és milyen legyen?

Piacok, erőforrások, logisztika, HR, arculat – számos szempontot figyelembe kell venni a vállalati székhellyel, üzemmel vagy irodával kapcsolatos döntések során. Ezeket a szempontokat tekintette át a Reconcept blog.

Nem mindegy, mi alapján választunk – Kép: Pixabay

Az IT-óriás új cégközpontot épít a Szilícium-völgyben. Az autóipari beszállító multi gyárat telepít egy szlovák városba. A mérnökiroda kinőtte a körfolyosós házban lévő két egybenyitott lakást, és beköltözik egy B kategóriás irodaházba. A vidéki kereskedő újabb cipőboltot nyit a szomszéd város főutcáján. Mi a közös ezekben a beruházásokban? Természetesen az ingatlan. A szereplők mozgástere, az elemzés kiterjedése és mélysége, a döntések részleteinek tudatossága azonban annyira eltérő, amennyire az csak lehetséges. Mégis mindig meg kell válaszolni néhány alapkérdést, akár egy szakértői csapat készíti elő a döntéshozók ítéletét, akár egyszerűen csak a jól bevált vállalkozói ösztön diktál nekünk – írta együttműködő partnerünk, a Reconcept blog.

Alapkérdések:

Hol legyen az ingatlan?

Fizikai-műszaki paraméterek: mekkora legyen az ingatlan és milyen tulajdonságokkal rendelkezzen (kialakítás, technológia, stílus, presztízs)?

Saját tulajdonba kerüljön, vagy béreljék, esetleg valamilyen lízingkonstrukció lesz a megoldás?

Jó irodát akar bérelni? Itt olvashat jó tanácsokat a választáshoz!

Minél nagyobb egy cég, annál színesebb a reálisan megvalósítható verziók palettája. Egy kisebb, helyi piacon működő vállalkozástól meglepő lenne, ha hirtelen Kínába költöztetné a tevékenységét – a multik esetében viszont gyakran látunk ilyet. A konkrét helyszín kiválasztása, az ingatlan funkcionális alkalmasságának biztosítása, méretének a cég fejlődéséhez való igazítása, valamint a használat jogcíme (tulajdon vagy bérlés) viszont minden esetben olyan döntéseket tesz szükségessé, amelyek hosszú távon nagy hatással lehetnek a társaság eredményeire.

A helyszín kiválasztásánál a célpiacokhoz, az erőforrásokhoz vagy akár a logisztikai szempontból fontos útvonalakhoz való közelség általában meghatározó. Hogy egy adott vállalkozás számára a piac–erőforrás–logisztika hármasa pontosan mit takar, és közülük melyik milyen súlyt kap, az természetesen sok mindentől függ – elsősorban magától az iparágtól, amelyben működik.

Egyre többen jönnek rá: távmunkával kisebb iroda is elég
Tavaly az egész év során megkötött irodabérleti szerződések felét a 200 négyzetméter alatti irodák adták Budapesten, ami jelzi, hogy jelentősen nőtt az igény a kisebb alapterületű irodák iránt. Az irodaházak nyitnak az új igényekre.
Szintén nagyrészt objektíven, hatékonysági szempontok szerint levezethető, hogy milyen méretű, kialakítású, kapacitású, technológiájú épület(ek)ben érdemes a tevékenységet folytatni, bár itt már ezeket a szempontokat tágabban kell értelmezni, és megítélésük korántsem mindig egyértelmű.

Míg az operáció és a pénzügy szempontjaiból többnyire egyenesen következnek bizonyos, az ingatlanokkal kapcsolatos igények, ezeken kívül gyakran további, kevésbé jól mérhető tényezőket is figyelembe kell venni. Iparáganként eltérő, de összességében növekvő fontosságot tulajdonítanak a HR-stratégiának, és ebben kétségtelenül nagy szerephez jut az az ingatlan, amelyben a munkavállaló a napjait tölti (a legismertebb példa erre talán a Google cégközpontja). Hosszabb távon, megfelelő módszerekkel kimutatható, hogy a jó munkakörülményekre költött pénz megtérül.

Ugyanakkor vajon levezethető-e, hogy egy-egy cégközpont kiválasztásakor a presztízs­szempontok mennyiben befolyásolják (az arculat formálásán keresztül) ténylegesen az üzleti eredményességet, és mennyiben csak a menedzsment egójának ápolását szolgálják? Közhely, hogy egy vállalat bukását semmi sem jelzi jobban előre, mint amikor elkészül a hatalmas, új, csillogó-villogó irodaháza.

Milliárdokat fizetnek ki feleslegesen a vállalkozások
Elsősorban az információhiány, másrészt az előítéletek, harmadrészt pedig csak lustaság vagy időhiány az oka, hogy nem lépik meg a vállalkozások azokat a praktikus költségcsökkentési lépéseket, amelyekkel kis tételekben, de összességében jelentős mértékben tudnák javítani napi kiadásaik mérlegét.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo