Székhely: hol és milyen legyen?

Piacok, erőforrások, logisztika, HR, arculat – számos szempontot figyelembe kell venni a vállalati székhellyel, üzemmel vagy irodával kapcsolatos döntések során. Ezeket a szempontokat tekintette át a Reconcept blog.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem mindegy, mi alapján választunk – Kép: Pixabay

Az IT-óriás új cégközpontot épít a Szilícium-völgyben. Az autóipari beszállító multi gyárat telepít egy szlovák városba. A mérnökiroda kinőtte a körfolyosós házban lévő két egybenyitott lakást, és beköltözik egy B kategóriás irodaházba. A vidéki kereskedő újabb cipőboltot nyit a szomszéd város főutcáján. Mi a közös ezekben a beruházásokban? Természetesen az ingatlan. A szereplők mozgástere, az elemzés kiterjedése és mélysége, a döntések részleteinek tudatossága azonban annyira eltérő, amennyire az csak lehetséges. Mégis mindig meg kell válaszolni néhány alapkérdést, akár egy szakértői csapat készíti elő a döntéshozók ítéletét, akár egyszerűen csak a jól bevált vállalkozói ösztön diktál nekünk – írta együttműködő partnerünk, a Reconcept blog.

Alapkérdések:

Hol legyen az ingatlan?

Fizikai-műszaki paraméterek: mekkora legyen az ingatlan és milyen tulajdonságokkal rendelkezzen (kialakítás, technológia, stílus, presztízs)?

Saját tulajdonba kerüljön, vagy béreljék, esetleg valamilyen lízingkonstrukció lesz a megoldás?

Jó irodát akar bérelni? Itt olvashat jó tanácsokat a választáshoz!

Minél nagyobb egy cég, annál színesebb a reálisan megvalósítható verziók palettája. Egy kisebb, helyi piacon működő vállalkozástól meglepő lenne, ha hirtelen Kínába költöztetné a tevékenységét – a multik esetében viszont gyakran látunk ilyet. A konkrét helyszín kiválasztása, az ingatlan funkcionális alkalmasságának biztosítása, méretének a cég fejlődéséhez való igazítása, valamint a használat jogcíme (tulajdon vagy bérlés) viszont minden esetben olyan döntéseket tesz szükségessé, amelyek hosszú távon nagy hatással lehetnek a társaság eredményeire.

A helyszín kiválasztásánál a célpiacokhoz, az erőforrásokhoz vagy akár a logisztikai szempontból fontos útvonalakhoz való közelség általában meghatározó. Hogy egy adott vállalkozás számára a piac–erőforrás–logisztika hármasa pontosan mit takar, és közülük melyik milyen súlyt kap, az természetesen sok mindentől függ – elsősorban magától az iparágtól, amelyben működik.

Egyre többen jönnek rá: távmunkával kisebb iroda is elég
Tavaly az egész év során megkötött irodabérleti szerződések felét a 200 négyzetméter alatti irodák adták Budapesten, ami jelzi, hogy jelentősen nőtt az igény a kisebb alapterületű irodák iránt. Az irodaházak nyitnak az új igényekre.
Szintén nagyrészt objektíven, hatékonysági szempontok szerint levezethető, hogy milyen méretű, kialakítású, kapacitású, technológiájú épület(ek)ben érdemes a tevékenységet folytatni, bár itt már ezeket a szempontokat tágabban kell értelmezni, és megítélésük korántsem mindig egyértelmű.

Míg az operáció és a pénzügy szempontjaiból többnyire egyenesen következnek bizonyos, az ingatlanokkal kapcsolatos igények, ezeken kívül gyakran további, kevésbé jól mérhető tényezőket is figyelembe kell venni. Iparáganként eltérő, de összességében növekvő fontosságot tulajdonítanak a HR-stratégiának, és ebben kétségtelenül nagy szerephez jut az az ingatlan, amelyben a munkavállaló a napjait tölti (a legismertebb példa erre talán a Google cégközpontja). Hosszabb távon, megfelelő módszerekkel kimutatható, hogy a jó munkakörülményekre költött pénz megtérül.

Ugyanakkor vajon levezethető-e, hogy egy-egy cégközpont kiválasztásakor a presztízs­szempontok mennyiben befolyásolják (az arculat formálásán keresztül) ténylegesen az üzleti eredményességet, és mennyiben csak a menedzsment egójának ápolását szolgálják? Közhely, hogy egy vállalat bukását semmi sem jelzi jobban előre, mint amikor elkészül a hatalmas, új, csillogó-villogó irodaháza.

Milliárdokat fizetnek ki feleslegesen a vállalkozások
Elsősorban az információhiány, másrészt az előítéletek, harmadrészt pedig csak lustaság vagy időhiány az oka, hogy nem lépik meg a vállalkozások azokat a praktikus költségcsökkentési lépéseket, amelyekkel kis tételekben, de összességében jelentős mértékben tudnák javítani napi kiadásaik mérlegét.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo