Stratégiai szövetséget ajánlanak a családi vállalatok a kormánynak

Stratégiai szövetséget ajánlanak a magyarországi családi vállalatok a kormánynak. De nem ünnepélyes aláírás keretében köthető megállapodásban, hanem konstruktív együttműködésben gondolkodnak. Elvárásuk mindössze annyi lenne, hogy tényleges gazdasági jelentőségüknek megfelelően kezelje az ország vezetése ezt a gazdálkodói réteget – hangzott el a Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesület (Family Business Network Hungary, FBN-H) háttérbeszélgetésén.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Miközben ma Magyarországon számos befektetésre már 5 év után teljes adókedvezmény érvényesíthető, azok, akik generációkon átívelő vállalkozásokat üzemeltetnek, semmilyen adóelőnyben nem részesülnek – emelte ki Rudas László, az egyesület elnöke. A helyzeten az egyesület tagjai szerint változtatni kellene. Kezdeményezésük célja az, hogy a mindenkori kormányok a hosszú távú befektetésekkel azonos elbírálásban részesítsék a hazai felelős családi vállalatokat.

Súlyok és arányok

A jelenleg 53 tagot számláló egyesülethez tartozó magyar családi vállalatok tavalyi éves árbevétele meghaladta a 275 milliárd forintot, a 2011-es csaknem 255 milliárd forint után. (A hazai tevékenység mellett számos cég külföldi érdekeltséggel is rendelkezik, amelyet az összesített adat nem tartalmaz.)

A forgalom negyede exportra ment. Ezek jellemzően a mezőgazdaságban, az élelmiszer- és gépiparban realizálódtak. Érdemes kiemelni azt is, hogy a tagvállalatok jelentős beszállítói és szolgáltatói a Magyarországon működő autó- és vegyipari nagyvállalatoknak, amelyek szintén exportra termelnek.

A bő félszáz vállalkozás tavaly majd 10 ezer munkavállalót foglalkoztatott. A saját tulajdonú üzletben átlagosan négy családtag dolgozott valamilyen vezető pozícióban.

Az adatok az FBN-H 2013 első negyedévében elkészített felméréséből származnak, amely vizsgálat kitér arra is, hogy az egyesülethez tartozó vállalatoknál rendkívül magas, átlagosan 50 százalékos hozzáadott értéket termelnek, ami a képzett hazai munkaerő alkalmazásának és a magas színvonalú szolgáltatásoknak köszönhető.
Nem túl kedvező gazdasági környezetben is van továbbá beruházási hajlandóság e szegmensben: az idén ennek mértéke a felmérés szerint 20 milliárd forint lehet, a fejlesztések megvalósulása ugyanakkor erőteljesen függ a pályázati lehetőségektől és a gazdasági kilátásoktól.
A tervek alapján 200 új munkahely megteremtése a cél az idén. A felmérés készítői megjegyezték azonban, hogy ez csökkenő érték, hiszen korábban e szegmensben a gazdaság egészénél arányában jóval több munkahelyet őriztek meg.
Magyarországon az egyesület becslései szerint összesen nagyságrendileg 150 az FBN-H tagjaihoz hasonló méretű, azaz évi 1 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkező családi vállalat működik, a pár száz milliós forgalommal rendelkező családi cégek száma félezer körül alakulhat.
Elkötelezettség hosszú távra

E gazdálkodói szegmens súlya már Magyarországon sem elhanyagolható. Az egyesület tagjai évtizedek óta meghatározó szereplői a magyar gazdasági életnek, és jelentős mértékben járulnak hozzá a GDP-hez, a foglalkoztatottsághoz, miközben hozzáadott értékük sem elhanyagolható. (Erről lásd keretes anyagunkat.)

E cégek számára a gazdasági és társadalmi értékteremtés támogatása kiemelt prioritás. Az egyesület a legfontosabb értékei közé sorolja a közösségteremtést, az érdekképviseletet, az értékmegőrzést. Legalább ilyen mértékben kiemelt szempont mindemellett az elkötelezettség a magyar piac iránt – hangsúlyozta Rudas László.

Stabil működés

Míg egy profi, külső menedzsment által működtetett cég negyedéves ciklusokban a profit megteremtésében érdekelt, a családi vállalkozások számára a hosszú távú értékmegőrzés és fejlődés az alapvető. Éppen ezért tartják fontosnak, hogy a mindenkori kormányok a hosszú távú befektetésekkel azonos elbírálásban részesítsék a hazai felelős családi vállalatokat.

A gondolkodásmódot jól mutatja, hogy a családi vállalatok gyakorlatilag nem, vagy csak jóval szerényebb mértékben építették le az elmúlt években munkavállalóik körét. Többen épp ezt a nehéz időszakot használták ki arra, hogy fejlesztéseket hajtsanak végre, és új területek felé nyissanak.

Nemzetközi szervezetek
A hazai egyesület tagja a Családi Vállalatok Európai (EFB) és nemzetközi egyesületének (FBN-I). Mindkét nemzetközi szervezet vezetőségének évek óta tagja Kürti Tamás, az FBN-H alelnöke.
A nemzetközi egyesület 27 tagországából 4000 vállalat tulajdonos család tart aktív kapcsolatot éves konferenciáikon, szakmai találkozóikon. Az európai egyesület 12 tagországának egyesületei az európai GDP 9 százalékát adják (ez éves szinten 1 trillió eurós forgalmat jelent), s 5 millió főt foglalkoztatnak.
Európai normákhoz igazítva

A belső értékek, az erős elkötelezettség ugyanakkor önmagában kevés, szükséges lenne a működési feltételekben is érdemi elmozdulásra. A konkrét lépésekről az egyesület javaslatokat dolgozott ki, amelyek – miként arra az FBN-H egyik tagvállalatának, az RSM-DTM-nek az elnök-vezérigazgatója, Kalocsai Zsolt felhívta figyelmet – az európai ajánlásokhoz igazodnak.

Az egyesület javaslatai

A hazai családi vállalatok döntő többsége olyan cég, amelynek az indulása a rendszerváltás időszakára esik. Az első (az alapító) generáció ezekben az években adja át a stafétát a következő nemzedéknek, a magyar jogrendszerből azonban hiányoznak azok az elemek, amelyek ezt megkönnyítenék: gondolva itt egyebek mellett a családi alapítványokra. (A cégutódlással összefüggő kérdésekről a Piac&Profit innen közvetlenül elérhető összeállításában foglalkoztunk részletesen.)

Hiányzik a háttérszabályozása a bizalmi vagyonkezelésnek, amelynek formai, adózási és számviteli rendszerét is meg kellene teremteni – sorolta a szervezet konkrét ajánlásait Kalocsai Zsolt.

Szükséges lenne biztosítani a tagi kölcsönök kedvezményes adózását. (2013-tól egy új adózási rendelkezés értelmében a kölcsönből élő vállalkozások kedvezőtlen helyzetbe kerülhetnek.) Jelenleg ugyanis, ha egy tulajdonos, akár a működőképesség fenntartása, akár a munkahelyek megőrzése, akár a szükséges fejlesztések finanszírozása érdekében vállalkozásába a személyes vagyonát viszi be (ahogy történt az az elmúlt öt évben az egyesület tagjainak többségénél), semmilyen kedvezményben nem részesül.

Hasonlóképp át kellene gondolni az üzletrész, illetve részvényjuttatás adózási kérdéseit. A jelenlegi rendszerben ugyanis ez a bérjövedelemmel azonos módon adózik. Kivételt a munkavállalói részvénytulajdon-program jelent, ennek léptéke azonban a családi vállalkozások számára nem elegendő.

Alábecsülik a családi vállalkozások erejét
Az elmúlt évben a családi vállalkozások kétharmada növelte értékesítéseit világszerte, és még ennél is többen remélik, hogy a kitűzött, ambiciózus növekedési céljaik 5 éven belül valóra válnak – derül ki a PwC év elején publikált felméréséből.
Indokolt lenne továbbá e vállalkozások esetén kedvezményekkel támogatni a cégalapítást, s számottevően javítaná gazdasági pozícióikat, ha például a közbeszerzési pályázatok során a költségtételek mellett figyelembe vennék az ajánlattevők szakértelmét, foglalkoztatásban betöltött szerepét, adózását, ahogy az egyebek mellett Franciaországban is gyakorlat.

Együttműködés – hogyan?

A Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesület a megfelelő jogi környezet kialakítása érdekében saját eszközrendszerén belül együttműködésre törekszik az állammal. Javaslatok kidolgozásával, ajánlásokkal tudják segíteni ezt a folyamatot.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo