Az Instagram itthon leginkább csak mellékesen említett lehetséges csatornaként merül fel a cégek kommunikációjában. Pedig sokkal több lehetne ennél, ha tudatosan használnák a világszerte mintegy félmilliárd felhasználóval rendelkező közösségi oldalt. Az Instagram nem tesz senkit hirtelen gazdaggá kevés erőfeszítéssel (sok erőfeszítéssel viszont már jó pár embert azzá tett). De a fiatal rajongói kör felépítéséhez már-már elengedhetetlen eszköz. Ha pedig siker lojális követőket szereznünk, akkor ez a cégek számára bevétellé, vásárlássá konvertálható, így megéri foglalkozni vele.
Az Instagram alfája és omegája ugye a képmegosztás, így a legalapvetőbb, hogy szép, érdekes felvételeket tegyünk közzé a saját csatornánkon. De ez még önmagában kevés a rajongóink számának növeléséhez. Ahogy bármilyen más csatornánk, itt is nagyon fontos a napi szintű aktivitás. A szórványos, rendszertelen feltöltés kevés ahhoz, hogy korszerű és erős online jelenléttel bíró cég imázsát építhessük ki. A rendszeresség azért is nagyon fontos, mert az Entrepreneur.com szerint az új generáció mániája a rendszeresség, vagy inkább az állandóság. Azt díjazzák, ha állandó a tartalommegosztás. A mai felhasználók folyamatos kapcsolatban akarnak maradni kedvenc márkáikkal, az vonzza őket, hogy mindig új dolgot (posztot, képet, hírt, pletykát, kulisszatitkot stb.) kapnak tőlük.
Adunk néhány tippet ahhoz, hogy ne így legyen!
1. Napi három a minimum
A legtöbb követővel bíró felhasználók havonta 95 alkalommal osztanak meg valamit az Instagramon - vagyis heti kb. hússzor, ami napi bontásban 3 posztolást jelent. Legalább ennyi szükséges a szakértők szerint ahhoz, hogy valóban láthatóvá váljunk. A "napi három" mégsem aranyszabály. A Homepolish amerikai cég például naponta kétszer oszt meg új tartalmat és mégis naponta 2000 fővel bővül a rajongói köre. Fontos viszont, hogy hétvégén sincs leállás! Sőt sokan akkor tudnak nyugodtan netezni, ki kell tehát szolgálni a kíváncsiságukat, a figyelmüket.
Az organikus tartalom a “hogyan készül” posztoktól a “színpad mögötti” titkokat bemutató képeken át a csapattagok profiljáig terjedhet, de megteheti azt is, hogy a felhasználók által generált tartalommal szórakoztatja a közösségét és inspirálja a csatalakozásra az újakat. A lényeg, hogy a cégünkhöz passzoló legyen a megjelenés. Ekkora mennyiségű tartalmat nem könnyű úgy előállítani, hogy ne váljunk unalmassá. A cél, hogy mindig legyen valami új, érdekes - néha például mutassunk valami leleplezőt, valami olyat, amit a fogyasztók korábban nem tudtak a márkáról.
2. Őszinte rajongókat, nem fizetett követőket
Ha egy cég fizet azért, hogy valaki a követője legyen az Instagramon, a kívülállók át fognak látni a szitán. Mert az "álrajongók" színtelen-szagtalan, spam-ízű kommenteket fognak bepötyögni ("jaj, ez remek!", "de jó pofa", "hű de klassz" és társai) és sosem lesznek képesek olyan lelkesedéssel kommentelni, mint azok a felhasználók, akik tényleg a termék/szolgáltatás miatt lettek követők. Ráadásul ha az Instagram rájön a turpisságra, letiltja a bérrajongókkal csaló fél oldalát. Így elveszthetjük a kapcsolatot mind az álrajongókkal, mind az igaziakkal.
3. Megérteni az algoritmust
2016 tavaszán az Instagram megváltoztatta algoritmusát és ezzel módosult az, hogyan jelennek meg a képek a felhasználóknál: az algoritmus kiválasztja, szerinte mely posztokat tarthatjuk a legérdekesebbnek és ezeket mutatja. Persze jól hangzik, hogy a hatékonyság a cél – ahogy az Instagram alapítója hangsúlyozta, de valószínüleg van némi üzlet is a dologban.Az eMarketer szerint az Instagram bevételei 2015-ben 600 millió dollárt tettek ki, és 2016-ban várhatóan 149 százalékos lesz a növekedés. A felhasználók számának növekedése ezt nem fedezi, sokkal inkább az, ha egyéb bevételeket teremtenek, hasonlóan a Facebookhoz. Vagyis fizetésre kényszerítik a megjelenő cégeket, ha tényleg el akarják érni a követőiket.
Az algoritmus eredményeként a legjobb barátunk gyakran kedvelt bejegyzései valószínűleg a fal legtetején jelennek meg, és mindenki más (e vélt vagy valós) fontossági sorrendben következik. Vagyis ha a a felhasználó viszonylag ritkán néz rá cégek által közzétett tartalmakra, akkor a falán ezek nem is igazán fognak megjelenni egy idő után. A felhasználónak ez nyilván jó, mert a preferenciáira -értsd: az eddigi viselkedésére- van szabva a tartalom súlyozása. A cég szempontjából azonban rossz, mert így elveszíthetünk olyan felhasználókat, akiket lehet, hogy érdekelne a termékünk vagy szolgáltatásunk, az algoritmus miatt már esélyünk sem lesz, hogy megmutassuk neki az újdonságainkat.
Nincs más megoldás, mint színvonalas tartalmak előállítása, ami sok interkativitást szül, s a szóban forgó felhasználó barátai is lájkolni és kommentelni fogják, amit az illető is lát majd. A szakértők szerint ami első sorban segít, az az egységesebb megjelenés, az egyedi, jól felismerhető stílus. Hasznos, ha szorosabb közösséget építsünk, akik igazán elkötelezettek, a tagokat biztassuk reakcióra, aktívabb jelenlétre a posztjainknál.
4. Jó képaláírás
Lehet, hogy éppen rohanunk, mert száz más elintézendő teendők van, de nem szabad megspórolni az agyalást, ami egy jól hangzó, vicces, vagány képaláírást szülhet. Enélkül ugyanis egy jó kép is veszít az erejéből. Sőt egy fantáziátlan aláírás a képet is a fal aljára küldheti. Bizony, még mindig a szavaktól (is) függ, hányan fogják megosztani kemény munkával összehozott bejegyzésünket.
A szellemes, gondolatgazdag, mégis tömör megfogalmazás persze nem egyszerű. A lényeg, hogy érzelmi reakciót váltson ki a felhasználóban. Akár nevetés, akár meghatódás formájában.
Egy egyszerű, de hasznos trükk: ha a képaláírást kérdésként fogalmazzuk meg, garantáltan több aktivitást generál, mintha kijelentő mondatot biggyesztettünk volna oda. Hasznos, ha a kérdés olyan, ami a fogyasztók ízlését vizsgálja. A Bath & Body Works például azt kérdezte követőitől, hogy mi a kedvenc gyertyaillatuk? 654 kommentet kapott rá.