Sétálásból üzlet, kultúrából helyi turizmus

Lénárd Anna, szobrász, de tanult az orvosin, együtt dolgozott Szendi Gáborral, majd 15 évet a turizmusban töltött, és nemrég létrehozott valami olyat, amihez hasonló üzleti vállalkozási koncepcióval nem találkozhat gyakran az olvasó. A helyiekből csinál turistát és elviszi őket sétálni saját városukba, ez esetben Budapestre, és olyan rég elfeledett vagy sosem ismert történeteket mesél nekik a saját életterük múltjától, ami által életre kelnek a szmogtól fekete házak, a szemetes utcák, és arra a rövid időre átléphetünk egy párhuzamos valóságba, mely megmutatja, miből jöttük, kik vagyunk mi, magyarok.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

A Bupap, amit hamarosan átneveznek Sétaműhellyé, a mainstream turizmus kritikája. Az alig 150 éves múltra visszatekintő utazz, fogyassz idegen helyeken, és láss 1-1 nap alatt, annyit, amennyit lehetséges, egy egészen új műfajnak számít a történelmünkben. Bár igazán kellemes megnézni milyen szépséges dolgokra volt képes az emberiség, összességében ez mégiscsak a pénzköltésről szól, ami ráadásul nem, vagy csak nagyon ritkán ad személyeset, amit beépíthetünk, ami által jobban megismerhetjük saját magunkat, barátainkat. A séták ebben adnak többet. Beszélgetnek velünk, saját életükhöz kapunk olyan érdekes információmorzsákat, ami segít érteni a konfliktusainkat, segíthet rendezni azokat és értékesebbnek érdekesebbnek fogjuk látni ugyanazt a falfirkát, ami mellett vagy ötszázszor elmentünk már, hiszen végre ismerjük a történetét a falnak, amire festették, annak ellenére, hogy az elmúlt 60 év politikai rendszere kifejezetten hangsúlyt fektetett arra, hogy ne akarjunk sokat tudni semmiről. Itt nemegyszer előfordul, hogy a túrára jelentkező huszonéveseknek, a szintén csak sétálni bejelentkező hatvan évesek elkezdenek mesélni, pont úgy ahogy a nagypapa az unokájának.

A Sétaműhely azokkal a történetekkel foglalkozik, melyek a mindennapjainkat is meghatározzák. Hajléktalanság, cigányság, zsidóság, feminizmus, Zwack Unicum, század eleji szerelmi történet, amit átszőtt a kacskaringós történelem, hentesek, piac, és fürdők, nők. Azért fizet az ide jegyet vásárló, hogy átmenjenek vele a szomszéd kerületbe és séta közben elmeséljék neki, mi minden történt a szomszédunkban, amiről talán még sohasem hallottak. Történészek, szociológusok, írók, kutatók azok, akik komoly előtanulmányok után ezeket a sétákra útitársunkká szegődnek.

Privát séf egy estére – sokan keresik
Jó lenne a kedvenc éttermének kiváló színvonalú menüjét otthoni kényelemben elfogyasztani? Sokak szerint igen. Külföldön már tombol a privátséf-láz, Hampuk Zsolt, a Private Chef Service alapítója szerint pedig itthon is van igény az egyestés házi séfekre.
"Nagyon sok bezárt helyre is bejutottunk már a sétáink során, aztán ahogy ez lenni szokott, lassan elmúlt a félelem, és mára már nyitottak ezek a gyárudvarok, korábban elzárt terek. Tudják, az úgy van, hogy nem csak az embert változtatja meg kicsit, amikor néz valamit, és információkat szerez róla, hanem a helyet is megváltoztatja az, hogy nézik. Ez egy fizikai alaptörvény" – nyilatkozta a Piac és Profitnak Lénárd Anna a Sétaműhely megálmodója. Anna szerint a sétáltatás üzleti céllal 3 éve még egy nagyon új dolog volt, sőt ők sem üzletként kezdték, hanem egyesületként, ami később alakult üzleti vállalkozássá.

"A mottónk az, hogy „Légy helyben turista” – azt látjuk, hogy erre van igény, sőt már a konkurenciánk is megjelent. A nagyvárosi ember a digitális térben él, ez egy olyan lehetőség számára, ahol egyrészt kimegy a szabadba, másrészről olyan információkat szerez, amivel csökkenti a médiából szerzett információkat, dezinformációkat, hiszen egy számára valamiért érdekes kérdés kapcsán azokkal beszél, akik a témának valóban szakértői: Ungváry Krisztián, Verrasztó Gábor, Nádasdy Ádám, Pető Andrea, Csonka Laura a névsornak csak az egyik fele."- mondta a cégvezető.

A sétálás mint biznisz, persze már egészen más kérdés. Egyrészről más abban, amit csinál, de más a szezonalitása is, mint a hagyományos turizmusnak. Hiszen az emberek ősztől tavaszig vannak sokat otthon, és bizony januárban a legnagyobb hidegben járnak sétálni a legtöbben, mert akkor alig van értelmes szabadban tölthető program.

A szenvedély a kulcs
Egy igazán sikeres üzlethez, ahhoz, hogy átjussunk a kezdetni nehézségeken és egy valóban szerethető vállalkozást építhessünk fel a szakmai tudás, gondos tervezés mellett elengedhetetlen a szenvedélyes hit abban amit csinálunk. Ez így van, akár pékséget nyit valaki ahogy a ButterBrotheres, akár gyerekbicikliket árul, mint a tanulobicikli.hu, vagy éppen borozót nyit, mint a DropShop alapítói.
A bevételük a garantált túrákból, a szervezett csoportoknak összeállított speciális tematikájú sétákból (nemrég a General Electric kért egy hajléktalansággal kapcsolatos túrát), és az ajándékutalványokból áll össze, de kapnak pénzt a TEMPUS közalapítványtól is, akik a séták hátteréhez szükséges tudományos kutatásokat finanszírozzák.

Amikor arról kérdeztük Lénárd Annát, hogy merre tovább, úgy nyilatkozott, hogy meglehetősen sok feladatuk van nyárra, mert első körben el kell különíteni a profittermelő és a nonprofit tevékenységeket, aztán meg kell határozni milyen mértékű növekedést tűznek ki a következő években. Gondolkodnak más városokba tervezett túrákban, de felmerült a korrupcióval kapcsolatos séták gondolata is, ahogy azt már megcsinálták már korábban mások, de most nem eseti, hanem állandó jelleggel és mélyebben vennék át az elmúlt 25 év eseményeit.

Miután már 1300 fővel kitöltettek kérdőíveket így egy relatív nagy minta áll rendelkezésükre a piaci stratégia meghatározására. Továbbra is a társadalomtudatok turistára építenek, és marketingben erősíteni szeretnének. Mivel az életkori megoszlás egy kétpúpú tevére hajaz, az egészen fiatalok és az idősebbek lesznek a célcsoport.

"Én szobrász vagyok diplomám szerint és most egy doktori ösztöndíjam van, ahol a sétáltatás a téma. Az üzleti részét sosem tanultam, de valahogy ragad, azt hiszem, ezt hívják az élet iskolájának. Szép lassan megtanulom a könyvelés alapjait, a HR nehézségeit, de próbálok fókuszálni arra, ami miatt az egész létrejött. Beszélgetős-emlékezetfeldolgozós programokat létrehozni, és amikor ez már üzleti alapon működik az maga a siker" – mondta Lénárd Anna.

Világsikert ért el az egyszemélyesnek indult magyar vállalkozás
Működésének négy éve alatt ezúttal a legfontosabb csokoládés szakmai elismerését sikerült megszereznie a chocoMe-nek. A magyar csokoládémanufaktúra 2014 tavaszán a nemzetközi, független és a világ egyik legrangosabb csokoládéversenyén, az International Chocolate Awards-on mérettetett meg, és az európai elődöntőben ezüst érmet nyert a mogyorós Raffinée-val.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo