Reklámadó: jobban járhatunk

Az Európai Bizottság vizsgálatának hatására év közben módosították a reklámadó törvényt, az új szabályok 2015. július 5-én léptek hatályba. Mivel az új szabályokat visszamenőleg is lehet alkalmazni, érdemes megvizsgálni, hogy melyik szabályrendszer a kedvezőbb, és ha az újak, akkor ellenőrizni.

Kép: Freedigitalphotos/adamr

A módosítás után az elsődleges kötelezetteket, azaz a reklámok közzétevőit érintő reklámadó-mentesség határa, a 0%-os kulcs alkalmazása, 500 millió forintról 100 millió forintra csökken. Így több adózó válhat reklámadó kötelessé. A 100 millió forintot meghaladó összeg után a korábbi adósávok megszűnnek, és egységesen 5,3% reklámadót kell fizetni. A fenti változás a médiaszolgáltatóra, sajtótermékek kiadójára, szabadtéri reklámhordozót hasznosító személyre, szervezetre, illetve az internetes reklám közzétevőjére vonatkozik. Így mind a reklámbevétellel rendelkező, mind a saját célú reklámot közzétevő cégekre kihatással van. Tehát továbbra sem csupán a médiavállalkozások érintettek, hanem a szektortól függetlenül minden vállalkozás. A változások talán legnagyobb károsultjai az üzletláncok lesznek – olvasható a LeitnerLeitner adószakértő és tanácsadó cég blogjának legfrissebb bejegyzésében.

Az új szabályok visszamenőleg is alkalmazhatóak a 2015. július 5-e előtti időszakra. Érdemes ezért cégre szabottan átgondolni és kiszámítani, melyik szabályrendszer a kedvezőbb, valamint a reklámtörvény változásait is figyelembe véve áttekinteni a különféle marketing- és reklámtevékenységeket érintő szerződéseket.

(Hogy mit kell tennie azoknak, akik most kerültek az adó hatálya alá, arról itt olvashat.)

Az elsődleges reklámadó-kötelezettséget érintő kedvező módosítás az is, hogy a kapcsolt vállalkozások adóalap összeszámítását csak a 2014. augusztus 15-ét követő szétválás (kiválás, különválás) miatt létrejött kapcsolt vállalkozások esetén kell alkalmazni. Ráadásul ez a szabály is érvényesíthető visszamenőleg, amellyel a vállalatcsoportoknak szintén érdemes számolniuk.

Megrendelői (másodlagos) reklámadó-kötelezettség

A reklám közzétételének megrendelőjére vonatkozó adókötelezettség is változott. Míg az adóalap változatlanul a reklám-közzététel nyilatkozattal vagy egyéb mentesítéssel nem fedezett havi összesített ellenértékének 2.500.000 forintot meghaladó része maradt, az adókulcs a korábbi 20% helyett 5%-ra csökkent. Vagyis azok a cégek, akik havonta 2,5 millió forint felett költöttek hirdetésre – például a közösségi médiában – és nem kaptak a szolgáltatótól nyilatkozatot arról, hogy a médium megfizeti a reklámadót, továbbá az egyéb mentességeknek sem feleltek meg, az elköltött összeg után most már 5%-os kulccsal kell kiszámítaniuk a befizetendő adót.

Így számoljunk önköltséget a reklámadóhoz
A saját célú reklám közzétételével kapcsolatban közvetlenül felmerült költséget a számviteli törvény szerinti közvetlen önköltség alapján kell meghatározni, ugyanakkor nem feltétlenül van azonosság. Szakértő segít!

Véleményvezér

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.
Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo