Panaszt tesznek Franciaország ellen a fapadosok

Az International Airlines Group (IAG), a Ryanair, az easyJet és a Wizz Air panaszt nyújtottak be az Európai Bizottságnál Franciaország ellen, mivel a francia légiirányítók sztrájkjai korlátozzák az EU-n belüli mozgás szabadságának alapvető elvét.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A légitársaságok nem a sztrájkhoz fűződő jogot kérdőjelezik meg, hanem úgy vélik, Franciaország megsérti a szabad mozgás európai uniós alapjogát azáltal, hogy a sztrájkok ideje alatt nem engedélyezi az ország feletti átrepülést. Az ország felett átrepülő járatok utazóitól megvonják azt az alapvető szabadságot, hogy a sztrájk által nem érintett tagországok között utazhassanak.

Soha nem repültek még ennyien egyszerre
Június 29-én 202 157 repülőgép volt a levegőben, jelentette a Flightradar24. Az egyre növekvő forgalom ellenére nem növekszik a légi balesetek száma.
Rengeteget sztrájkolnak a francia légiirányítók

Idén eddig a francia légiirányítók 300 százalékkal többet sztrájkoltak, mint 2017 hasonló időszakában. A múlt hónapban a francia szenátus megerősítette, hogy Franciaország önmagában az európai légiközlekedési késések 33 százalékáért felelős. A szenátus azt is állítja, hogy a sztrájkhoz fűződő jognak egyensúlyban kell lennie a közszolgáltatási kötelezettséggel.

Willie Walsh, az IAG vezérigazgatója elmondta: "A sztrájkhoz fűződő jognak egyensúlyban kell lennie a mozgás szabadságával. Nem csak a Franciaországba utazó vagy onnan távozó utasokat érintik a francia légiirányítás sztrájkjai. Az országon, különösen a Marseille és a Földközi-tenger térsége feletti jelentős légtéren átrepülő utasoknak szintén késéssekkel és masszív fennakadásokkal kell számolniuk. Ez minden légitársaságot érint, de Spanyolország turizmusára és gazdaságára is jelentős negatív hatással van."

A panasz szerint az ügynek van jogi precedense. 1997-ben Spanyolország panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz, miután évekig szenvedtek attól, hogy a francia gazdák megakadályozták a spanyol zöldségek és gyümölcsök bevitelét az EU-ba. Az Európai Bíróság Franciaország ellen ítélt, kijelentve, hogy a francia hatóságok nem foglalkoztak a gazdák tevékenységével, ezáltal nem biztosították az áruk szabad mozgását.

Kép: MTI

Évente egy hónapnyi sztrájk

Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója elmondta: "Az európai légiirányítás az összeomlás határán van, miután járatok százait kell törölni vagy későbbre halasztani naponta akár a légiirányítók sztrájkjai miatt, vagy azért, mert kevés a légi irányító Európában. A görög vagy az olasz légiirányítók sztrájkjai alatt ezeken az országokon zavartalanul át lehet repülni. Franciaország miért nem képes erre? A légiirányítási szolgáltatók (különösen Németországban és az Egyesült Királyságban) az időjárásra és szépítő kifejezéssel "kapacitáskorlátozásra" hivatkoznak, miközben az igazság az, hogy nem osztanak be elegendő légiirányítót a menetrend alapján szükséges számú járatok kiszolgálására. Ezek a fennakadások elfogadhatatlanok, és felhívjuk Európa kormányait, valamint az Európai Bizottságot, hogy sürgős és határozott lépésekkel biztosítsa, hogy a légiirányító szolgáltatók megfelelő emberi erőforrással működjenek, továbbá hogy a nemzeti sztrájkok ne érintsék az országok felett átrepülő járatokat, mint az rendszeresen történik Franciaország esetében."

Johan Lundgren, az easyJet vezérigazgatója elmondta: "Teljességgel tiszteletben tartjuk a sztrájkhoz fűződő jogot, és építő párbeszédet folytattunk az EU-val, valamint a francia kormánnyal a légiirányítók sztrájkjainak ügyében. Sajnos az utasaink egyelőre nem sok előrelépést tapasztaltak, ezért éreztük szükségét annak, hogy ehhez az eszközhöz nyúljunk - különös tekintettel arra, hogy idén már összesen 29 napot érintettek a sztrájkok."

Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója elmondta: "Az, hogy a francia légiirányítási hatóságok képtelenek folyamatos és megfelelő szolgáltatást biztosítani, már több ezer utazó terveit húzta keresztül Európa-szerte, és végül a légitársaságoknak kell a következményekkel megbirkózni. Ennek az ügynek a kezelése elsődleges fontosságú kell hogy legyen az európai hatóságok számára, hogy az EU állampolgárai ne legyenek kiszolgáltatva nemzeti munkaügyi kapcsolatokban felmerülő kérdéseknek."

Az Eurocontrol adatai szerint idén júniusig több mint 16 000 járat szenvedett késést légiirányítási sztrájkok miatt, több mint kétmillió utast érintve. Tavaly nyáron az Európai Bizottság kijelentette, hogy 2005 óta mintegy 357 légiirányítási sztrájk volt Európában. Ez azt jelenti, hogy évente nagyjából egy hónapon át az EU-s égbolt nem teljesen szabad.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo