Öt tipp az új eszközök bevezetéséhez

A folyamatosan fejlődő technológia rengeteg változást hozott a kiskereskedelem világába az utóbbi 25 évben. Csak győzzék az alkalmazottak megszokni.

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

Fotó: SXC

A technológiai változások jóval nagyobb rálátást adtak a tulajdonosoknak és menedzsereknek a termékeikre és folyamataikra, mint amiről néhány évtizede álmodni mertek. Csakhogy a technológia újabb és újabb hullámai miatt a cégeknek egy sor kihívással is meg kellett küzdenie - ezek között is az egyik leggyakoribb az alkalmazotti befogadás - vagyis, hogy mennyire fogadják el a dolgozók az újabb és újabb hatékony vívmányokat.

Az első mechanikus szövőszék gyászos sorsától a kisboltokban bevezetett vonalkód-leolvasókkal szembeni berzenkedésig rengeteg történet szól az új technológiáktól szembeni ellenérzésekről. A bevezetés sosem egyszerű, hiszen rengeteg indokot találnak ki az alkalmazottak, miért NE változtassunk a régi rendszeren: az újtól való félelem, a régebbi rossz bevezetési tapasztalatok, nehéz kezelni, miért nem jó a rendszer, úgy ahogy most van. A sor a végtelenségig folytatható.

Az alkalmazotti elfogadás tehát az új technológia bevezetésének egyik legfontosabb záloga, az összköltség és a befektetés hozama mellett. De hogyan lehet rávenni az alkalmazottainkat az új rendszer befogadására, hogy mindenki boldog maradjon és az üzlet is virágzásnak induljon?

Adunk 5 ötletet a bevezetés megkönnyítésére:

- Magyarázza el, miért. Egy egészen egyszerű szabály: mutassa meg a miértet, mielőtt bemutatná a mit és a hogyant. Egyébként az egész próbálkozás olybá tűnik majd, mintha hajót szeretne építtetni, anélkül, hogy elmagyarázná, az mire is jó és mi a terve vele. Senki nem fogja érteni.

A vállalkozások vezetői gyakran megfeledkeznek arról, hogy a stratégiai célokat megfelelően kommunikálják az alkalmazottak felé. Ha sikerül mindenkivel megértetni, hogy a célok elérésében a bevezetendő új eszköz miért játszik létfontosságú szerepet, ahelyett, hogy csak beállítana azzal, hogy "itt az új gép, így működik", az alkalmazottak is úgy fogják érezni, hozzátesznek valamit a vállalat sikeréhez, ha gyorsan és megfelelően adoptálják az új technológiát.

Marketing: piaci alapokon nyugszik a szakképzés
Az államilag támogatott képzés megszüntetése ellenére is népszerű a kereskedelem és marketing szak. Mivel nincs állami támogatás, így a képzés teljesen piaci alapú.
- Jelöljön ki egy vezetőt. Az új technológiák bevezetésénél is érvényes az általános hüvelyujjszabály: semmi nem halad előre, amíg nincs egy felelőse. Nem is szükséges, hogy túl magas beosztású legyen, a lényeg, hogy átérezze a projekt fontosságát és átlássa az új eszközt. Ő egy személyben lesz a bevezetés lelkes szószólója, oktatója, támogatója, minőségellenőre és bizony, néha az alkalmazottak lelki támasza.

A vezető azonban nem csak az alkalmazottak kérdéseire ad majd választ, hanem tartja a kapcsolatot a szolgáltatóval a bevezetés részleteiről is. Ahhoz azonban, hogy egyetlen felelős ennyi feladatot be tudjon tölteni, rendkívül fontos, hogy a bevezetés körüli teendőket a lehető legegyszerűbben oldjuk meg.

- Csak egyszerűen. Akármilyen módszert is választ az új eszköz implementálására, rendkívül fontos, hogy a lehető legegyszerűbben oldja azt meg. Készítsen lépésről-lépésre típusú bemutatókat vagy tartson az egész személyzet számára tanfolyamot egyszerre. Hirdessen meg apró kis versenyeket, ki tudja ezt vagy amazt a feladatot előbb elvégezni az új eszköz segítségével - a versenyhelyzet gyorsítja a befogadást. Esetleg hozzon létre egy közös felületet, ahol az alkalmazottak megoszthatják egymással a megszerzett tudást és a problémáikat.

- Tegye vonzóvá az új eszközt! Emlékszik még Tom Sawyerre, aki úgy sózta rá a kerítésfestés rém unalmas feladatát a barátaira, hogy a világ legizgalmasabb tevékenységének mutatta be azt? Ugyanez igaz az új eszközökre is: ha csak az alkalmazottak egy részének mutatja be, mondván, hogy a többiek még nem állnak készen a befogadására, mindenki tülekedni fog, hogy ő is megismerhesse.

- Nem mindegy, mit választ. Ahhoz, hogy az eszközt a lehető leghamarabb befogadják az alkalmazottak és a lehető legtöbb hasznot hozza a cég számára, arra is szükség van, hogy a célnak a legmegfelelőbb legyen. Néha a kiválasztási folyamat tovább tart, mint maga az adoptálás, de megéri, mert az eredmények csak olyan eszköz segítségével jönnek majd, amelyek összhangban vannak a vállalati célokkal, csakúgy, mint a dolgozók kompetenciáival és szükségleteivel.

Véleményvezér

Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására

Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására 

Még soha nem volt mélységű lejárató kampány indult Magyar Péter ellen.
Mellár Tamás otthagyja a református egyházat

Mellár Tamás otthagyja a református egyházat 

Balog Zoltán személye sok református számára elfogadhatatlan.
Forrong a református egyház a pedofil-ügy miatt

Forrong a református egyház a pedofil-ügy miatt 

Amíg marad a református egyház jelenlegi vezetése, addig lemond lelkipásztori fizetés-kiegészítéséről
Lecsúsztunk az OECD inflációs listáján, már Ausztria is előttünk

Lecsúsztunk az OECD inflációs listáján, már Ausztria is előttünk 

Kiszámíthatóbb gazdaságpolitikára lenne szükség.
Taxis balhé tört ki Romániában

Taxis balhé tört ki Romániában 

Ki lesz az erősebb? A hagyományos taxisok, vagy az utazásmegosztók?
Az euróövezet inflációja a szankciók ellenére nem mutat rossz képet

Az euróövezet inflációja a szankciók ellenére nem mutat rossz képet 

A kormánypropaganda a magyar csúcsinfláció miatt a szankciókat okolta, de a számok világméretű összehasonlításban ezt nem igazolják.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo