Összekalapozná a pénzt? Erre számítson

Ma már nem gond egy vállalkozásnak, hogy egy ötletre összeszedje a pénzt, legyen az bármilyen őrült, vagy forradalmi. A közösségi finanszírozásnak köszönhetően immár a jövendőbeli fogyasztók fizetnek a termékért, csökkentve a fejlesztő kockázatát. Csakhogy a pénzszerzésnek ez a módja is átalakulóban van: mutatunk néhány trendet, amelyek meghatározzák a jövőben a crowdfunding rendszerét.

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Nincs olyan őrült ötlet, amire ne lehetne összekaparni néhány ezer – vagy néhány tízezer – dollárt a jövendőbeli vásárlóktól. Ez még azokban az esetekben is igaz, ha a termék – józan ésszel nézve – fölösleges, mint az antizombi szappan, vagy a Jézus képét a szendvicsbe égető kenyérpirító. Erre szolgál a közösségi finanszírozás (crowdfunding) rendszere, amelyben a vevők fizetnek azért, hogy az általuk áhított termék a polcokra kerüljön. (Persze nem ennyire leegyszerűsítve működik a közösségi finanszírozás rendszere, a pontos hogyant és miértet szakértőnk itt foglalja össze!)

A crowdfunding óriási piac és egyre nagyobb lesz: míg a Massolution kutatócég elemzése szerint globálisan tavaly 16,2 milliárd dollárnyi tőke forgott bele a projektbe, idén ez több mint a duplájára nő és eléri a 36,4 milliárd dolláros volument. (Itt olvashat a legsikeresebb külföldi példákról és a pillanatnyi magyar helyzetről.) Azonban, mint minden az online világban, ez a rendszer is komoly változásokon megy át. Most mutatunk néhány trendet, amelyek alapvetően meghatározzák majd a közösségi finanszírozás rendszerét az elkövetkező években.

Maradnak a domináns platformok

Mivel a közösségi finanszírozás iránti igény és az így befektetett pénzek mérete ilyen óriási ütemben nő nem csoda, hogy gombamód szaporodnak az erre a célra létrehozott felületek. A már említett Massolution szerint míg 2013-ban 308 ilyen platform szerepelt, addig 2014-ben már 1250.

Igaz, hogy az új felületek nagy része csak egy-egy réspiacot fed le: az Appstori elsősorban okostelefonok applikációinak indítására szolgál, a MedStartr egészségügyi startupokat karol fel, míg a Barnraiser élelmiszeripari- és mezőgazdasági vállalkozásokat vár. Azonban a sok kis platform között még mindig a nagyok dominálnak, a Kickstarter és az Indiegogo. A piaci előnyt jól példázza, hogy a Kickstarteren több mint 7500 aktív kampány között lehet tallózni, míg a Medstartr összesen ötöt tudott eddig indítani. Úgy tűnik, hogy aki széles közönséget akar elérni és nagyobb összeget összeszedni, annak nem érdemes a kisebb platformokon próbálkoznia.

Mire NE kérjünk pénzt a fogyasztótól?
Habár a közösségi finanszírozással olyan projektek is forráshoz juthatnak, amelyek túl kiforratlanok a banki, vagy kockázati tőke finanszírozáshoz, ennek a pénzszerzési formának is érdemes megtanulni a csínját-bínját.
Jönnek a profik

Habár a rendszer alapvetően arra szolgál, hogy a vállalkozók maguk indítsanak ötleteikhez kampányokat, egyre több ötlettel fordulnak profikhoz, akik levezénylik helyettük a projektet. Sok vállalkozónak ugyanis nehézséget okoz a netes közösséggel történő kommunikáció, a marketing kampányok kidolgozása, a projekt anyagainak megírása.  A Los Angeles-i székhelyű Agency 2.0 már öt éve foglalkozik Kickstarter kampányok menedzselésével: míg 2010-ben 168 ezer dollárt szedtek össze megbízóiknak, addig 2014-ben már több mint 680 ezret. Hasonló növekedésről számoltak be más ezzel foglalkozó cégek is, amelyek 3-25 ezer dollárért vezényelnek le egy-egy a crowdfunding oldalakon.

Nem csak kezdőknek

Már nem csak az induló vállalkozások és őrült feltalálók ébredtek rá a közösségi finanszírozásban rejlő lehetőségekre, hanem a nagyobb márkák is. Persze a milliárdos árbevételű cégeknek, mint a Kia, nem arra  a néhány ezer dollárra van szükségük, amelyet így kalapoznak össze, viszont piackutatási célokra, az új fejlesztések irányának meghatározására kiválóan használhatóak ezek a platformok a fogyasztói igények felmérésével.

A kockázati tőkének tetszik

Mint a Piac&Profit is megírta korábban, azok a cégek, amelyek sikeres Kickstarter, vagy Indiegogo kampányt menedzseltek le, lényegesen könnyebben találnak a további fejlesztésekhez kockázati befektetőt. Ethan Mollick a Pennsylvania Egyetem professzorának kutatásából világosan kiderül, hogy már 2014-ben jelentős összegeket fektettek kockázati tőkealapok olyan vállalkozásokba, amelyek helyt álltak a közösségi finanszírozásban. Ennek oka, hogy a befektetők az egyik legfontosabb kérdésükre kapnak választ egy eredményes kampány után: a terméknek lesz piaca, hiszen jelentős fogyasztói igény mutatkozik meg iránta.

Új finanszírozási modell van kialakulóban

Ha a nagyobb összegek felett diszponáló befektetők érdeklődnek a sikeres Kickstarter kampányok iránt, akkor a felfutó iparágak iránt még inkább. Az M2M, vagy a fenntarthatósági modellek iránt növekvő érdeklődés ara ösztönzött néhány platformot, hogy ne csak specifikus kampányokra, hanem iparágakra, vagy jól körülhatárolható tematikus kategóriákra keressenek befektetőket. Igaz ez a modell még annyira új, hogy nemigen tudunk tapasztalatokról beszámolni, de a jövőben komoly meghatározó tényezője lehet a közösségi finanszírozásnak.

A Piac & Profit magazin 2015 szeptemberi számában három sikeres, magyar, közösségi finanszírozásból induló vállalkozást mutatunk be.

Vállalkozás kezdőtőke nélkül
Hallgatva a panaszáradatot, úgy tűnhet, mintha egyáltalán nem is lehetne manapság vállalkozásba kezdeni. Vagy ha mégis, az csak olyanoknak sikerülhet, akik hatalmas kezdőtőkével és egy csomó minden mással rendelkeznek, ami nekünk nincs. Ahelyett, hogy feladnánk, fordítsunk egyet a dolgon: mindenkinek van VALAMIJE! Csak meg kell találni, és felépíteni rá az üzletet.

Véleményvezér

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon 

Magyar Péter és a kormánytagok most Európa színe-java előtt vívnak egymással.
Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell

Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell 

Nem finom, de legalább nem is gusztusos.
Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el

Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el 

A logisztikai költségek tovább nőnek.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A folyamatos kormányzati sikerpropaganda mellett csak a számok ne lennének.
Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen

Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen 

Ingyen utazásokat és hotelszámlákat vizsgálnak.
Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték

Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték 

Az izraeli miniszterelnök megígérte az irániaknak, hogy hamarosan megszabadítják elnyomóitoktól.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo