Nem mindig a házon belüli megoldás a legjobb

A hazai vállalkozások több mint fele volt kénytelen közepes, vagy annál is nagyobb mértékű nem várt változásokkal szembenézni 2012-ben - derül ki a V-csoport Menedzsment Kft. által végzett felmérésből. Az előző esztendőben ez az arány nagyobb, csaknem kétharmados volt. A válaszadók kevesebb, mint tíz százalékánál adódtak csak kisebb változások tavaly, a magyar cégek harmada nem képes megfelelően kezelni a változásokat.

A társaságok többségénél a nem várt változások közepes mértékben befolyásolták az üzletvitelt, a válaszadók nyolc százaléka azonban nagyon nagymértékű befolyásról számolt be. A szervezet működését a krízisek hasonló arányban befolyásolták, mint az üzletmenetet. Érdekes ugyanakkor, hogy miközben a cégeknek a felmérés szerint komoly változásokkal kellett szembenézniük, a válaszokból kiderül, hogy azok az üzletvitelt valamivel nagyobb mértékben befolyásolták, mint a szervezetek működését - írta a HR Portál.

Készülnünk kellene a változásokra - Kép: SXC

Solti Előd változásmenedzser szerint ezekből az adatokból az is kiolvasható, hogy a magyar cégvezetők még mindig nehézkesen reagálnak a változásokra, sokszor félnek attól, hogy a szervezet működését módosítsák, inkább "elszenvedik" az üzletvitel változását.

Pedig, mint az a felmérésből világosan kiderül, a cégek 65 százalékánál a nem várt változás a krízissel egyenlő, olyannyira, hogy a megkérdezettek felénél komoly pénzügyi veszteséget is okoz. Érdekes, hogy miközben 2012-ben valamivel kevesebb cég számolt be arról, hogy nem várt változással kellett szembenéznie, mint 2011-ben, a változást most jóval többen élték meg krízisként, hiszen a korábbi felmérésben mindössze a válaszadók 45,3 százaléka jelezte, hogy a változás cége életében krízishelyzetet okozott, vagyis az arány egy év alatt csaknem 20 százalék ponttal nőtt. Nem változott ugyanakkor jelentősen azoknak az aránya, akiknél a változás pénzügyi veszteséggel járt.

A változás a cégek jövőbeni várakozásait is befolyásolja, a megkérdezettek többsége szerint a közepesnél nagyobb, vagy nagy mértékben. Ami ennél is komolyabb gond, hogy a cégvezetők csaknem 40 százaléka szerint negatív irányba. Érdekes ugyanakkor, hogy a válaszadók alig kevesebb, mint negyede nem módosít várakozásain, még akkor sem, ha változásokkal kell szembenéznie.

Szomorú tények a magyar cégvezetőkről
Ma Magyarországon az energetikában és a különböző üzleti szolgáltatásokban található meg a húzóágazattá váláshoz szükséges humán hajtóerő. Szomorú tény, hogy a gyártás és gépipar területén, illetve a pénzügyi szektorban a vezetők több fontos kategóriában is átlag alatti értékeket mutattak: kevésbé magabiztosak, ember-orientáltak, stratégiai fókuszúak, egyben kevésbé ötletesek, mint az említett kulcsszektorok képviselői. Szintén le kell vonnunk a tanulságot abból, hogy a vezetők teljesítmény iránti belső igénye a gyártás és gépipar területén a legalacsonyabb. Az pedig már inkább sokkoló, hogy az üzleti érzéket is magába foglaló fejlesztési késztetés terén a kiskereskedelem került a sor legvégére.
A cégvezetők úgy látják, a válság évei alatt sikerült gyakorlatot szerezniük a változások kezelésében. Igaz, a válaszadók csaknem fele szerint ez a gyakorlat kicsi, vagy közepes. Nagy gyakorlattal mindössze a cégvezetők 6,8 százaléka rendelkezik. Ezek után igencsak meglepő, hogy a változások kezelésekor a válaszadók csaknem 80 százaléka saját, vagy kollégái tudásában bízik.

Úgy tűnik, a vállalkozások vezetői úgy érzik, hogy változáskezelési gyakorlatuk évről évre nő. Ezt bizonyítja az is, hogy a korábbi felmérésben még a cégvezetők 62,9 százaléka nyilatkozott úgy, hogy egyáltalán nincs, vagy inkább kismértékű gyakorlata van a változások kezelésében. Most ez az arány mindössze 36 százalék. Az önbizalom növekedése abból is látszik, hogy az előző évben még jóval kevesebben nyilatkoztak úgy, hogy házon belül megvan a szükséges tudás a változások kezeléséhez.

"A hazai vállalkozások többsége még mindig házon belül keres megoldást a nem várt változásokra. A cégek nem mernek, vagy nem tudnak segítséget kérni. Pedig a külső szem sokszor többet lát. A változásmenedzsment ugyanúgy egy szakma, mint mondjuk a könyvelő vagy a webfejlesztő. Ráadásul egy felkészült változásmenedzser a krízishelyzetben nem csupán a károk elhárításával foglalkozik, hanem - a változást lehetőségnek tekintve - hosszú távra tud segítséget nyújtani. A felmérésből világosan kitűnik, hogy miközben a cégvezetők önbizalma nő, a nem várt változások egyre nagyobb arányban sodorják krízishelyzetbe a vállalkozásokat. Ez világosan mutatja, hogy a házon belüli megoldás nem feltétlenül okos döntés" - mondta Solti Előd változásmenedzser.

A felmérés arra is rákérdezett, hogy a válaszadók tervezik-e, hogy a jövőben felkészülnek a változásokra. Igazán nem az meglepő, hogy a válaszadók 71 százaléka igennel válaszolt - ami a korábbi felméréshez viszonyítva 4 százalék pontos emelkedés -, hanem az, hogy 29 százalékuk nemet mondott.

Forrás: HR Portál

Véleményvezér

Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon

Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon  

Két ábra mutatja, hogy az európai országokban hogyan változott a zöldségek és gyümölcsök ára 2014 és 2023 között.
Szenzáció a magyar költségvetésben

Szenzáció a magyar költségvetésben 

Meglepő számok a nyugdíj költségvetési sorain.
Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba

Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba 

A kormánytagok luxusutazásai lassan mindennaposak.
Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban

Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban 

Az életszínvonal egyik legfontosabb mutatójában mindenki alá értünk Európában.
Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét

Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét 

A magyar nyomozó hatóságokról nem fognak expresszt elnevezni.
Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása

Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása 

Ismét kifogtunk egy utolsó helyet az Európai Unióban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo