Az európai és a hazai járműpiacot is erősen sújtotta a 2021 eleje óta problémákat okozó alapanyaghiány. Ebből a sajtóban elsősorban a félvezetők, chipek hiánya kapott nagyobb visszhangot, de más alkatrészeket is érintettek az ellátási láncok problémái. Miközben a kínálati oldalon szűk keresztmetszetek alakultak ki, ezzel párhuzamosan a kereslet – a pandémiát követő gazdasági visszapattanásnak köszönhetően – jelentősen nőtt. Ennek eredményként komoly ellátási problémákat tapasztalhattunk, nem volt ritka, hogy a megrendelők felé egy éves, vagy akár azon túli szállítási idővel vállalták a gyártók és a forgalmazók a flotta leszállítását.
Bizonytalanságok az ellátási láncoktól a forintig
Az utóbbi néhány hónapban ugyan a helyzet javult, a korábbi nyomasztó kereslet enyhült, miközben a gyártók nagyobb fokozatra tudtak kapcsolni, ám ennek ellenére továbbra is bizonytalanság uralja a piacot. Folyamatosan érkeznek hírek a beszállítói hálózatokban kialakult szűk keresztmetszetek miatt, amelynek a hátterében számos tényező áll, de a legfontosabbak a pandémia okozta (kínai) lezárások mellett a háború miatti nehézségek. Ráadásul igen valószínű, hogy az ellátási lánc problémák még jó ideig fennmaradnak. A globális infláció miatt hasonlóképpen számítani kell az árak további emelkedésére, ezt a helyzetet Magyarországon tetézi a forint jelentős volatilitása.
A flottapiacon ezek mellett további bizonytalansági tényezők is beléptek. Ilyenek az erősen változó kamatkörnyezet, a nehezen árazható maradványértékek, folyamatosan növekvő szerviz költségek, kiszámíthatatlan árlisták, változó raktárkészlet és a "push" market irányába történő elfordulás. Így a (flotta)vásárlók helyzete nem optimális, hiszen mindezek hatására a legtöbb gyártó még mindig felfelé kénytelen árazni. Az is körvonalazódik, hogy a támogatott konstrukcióknak köszönhető a korábbi nulla körüli kamatok után a finanszírozási helyzet is komoly fordulatot vett.
Lépni még idén?
A fenti bizonytalanságokat figyelembe véve kézenfekvő megoldás lehet, hogy a vállalkozások még az idei évben bonyolítsák le cégautó vásárlásukat, ennek köszönhetően ugyanis idei áron, a 2022-es évre költségelve tudnak fejleszteni. Persze ehhez elengedhetetlen, hogy megfizethető, alacsony TCO-val (total cost of ownership - teljes tulajdonlási költség, ami értelemszerűen a vételár mellett számos más tényezőt figyelembe vesz a szervizeléstől a biztosításon át a maradványértékig) rendelkező opciók álljanak a vásárlók rendelkezésére.
Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni?
Ilyen modellekből viszont még a mostani konszolidálódó piacon sincs érdemi kínálat. Már csak azért sem, mert a korábbi ellátási problémák miatt a nagy gyártók a figyelmüket továbbra is inkább a drágább modellekre összpontosítják. A kínálat másik végén lévő low-budget gyártók pedig továbbra is a magánvásárlók kiszolgálására fókuszálnak, így nem kínálnak jelentősebb flotta kedvezményeket.
Ebben a környezetben a nagyon jól kalibrálható költségekkel, jó viszonteladási lehetőségekkel, megbízható működéssel és jó hálózattal működő modellek piaci előnyhöz tudnak jutni. Ezek közé tartozik a Suzuki is, amelynek ráadásul készletekkel is rendelkezik. Így akár az év végén is elérhetőek a legnépszerűbb modelleket legyen szó akár az S-CROSS-ról, akár a Vitaráról. A fent említett jó értékarány és TCO jellemzően kedvező árazás mellett áll fent. Utóbbi kapcsán látható, hogy hogy gyakorlatilag minden gyártó (importőr) emelt az árakon, ám a különböző szegmensek között erősen szétnyílt az olló.
A szakértők szerint ennek hátterében a Suzuki esetében, amely a konkurenseknél jellemzően sokkal kedvezőbb árazást biztosít, két fontos ok áll. Ugyan a globális alapanyagár emelkedés alól ők sem tudtak kibújni, ez visszaköszön a Suzuki áraiban is, de a konkurencia általában sokkal nagyobb mértékben emelt. Ebből a szempontból a hazai gyártás komoly előnyt jelent, hiszen az itt működő vállalatnak bizonyos kockázatokat nem, vagy a csak importált járműveket kínálóknál kisebb mértékben kell a kockázatokat futnia. Az is Magyarországon gyártott járművek mellett szól, hogy a szállítási nehézségek kevésbé érintik jelenleg az esztergomi autókat.
Ez várhat ránk 2023-ban
Az idei évben jellemző döntés volt a vállalkozások részéről, hogy a hosszú szállítási idők, magas és bizonytalan gépkocsi vételárak, valamint a folyamatosan emelkedő kamatok miatt kivártak az új járművek beszerzésével. Ehelyett tovább használták a korábban már cserére szánt gépkocsikat. Ez egyrészről logikus döntés a fenti körülmények között, másrészről viszont a már említett TCO-t ez növeli. Nem nehéz ugyanis belátni, hogy egy idősebb, magasabb menetteljesítményű járműnek a szervízigénye folyamatosan nő, ami az ilyen díjak emelkedése miatt többlet terhet jelent. A másik oldalról pedig egy régebbi, sok kilométert futott autó (maradvány)értéke alacsonyabb.
A bizonytalanságok ellenére az utóbbi hónapokban körvonalazódni látszik az ellátási helyzet normalizálódása, a szakértők szerint ez folytatódni fog, és várhatóan a kereslet-kínálati viszonyok a jövő év közepére tovább közeledhetnek egymáshoz. Ugyanakkor, ahogy fent jeleztük, vannak más faktorok is, amelyek a tervezésnél nehézséget okoznak, ezek közül az egyik legfontosabb kérdés az ár. A nemzetközi viszonylatban komoly inflációs nyomást okozó energiaárak ugyan csökkentek az utóbbi egy-két hónapban, ám az elemzések szerint komoly áresésre a mostani szintekhez képest aligha lehet számítani. A nemzetközi beszállítók kapcsán továbbra is sok a bizonytalanság, miközben az autóárakra továbbra is nagy hatást gyakorol az ellátási láncok alakulása. Hasonló a helyzet a forint árfolyamával, amelynél napi szinten is igen komoly kilengéseket láthatunk. Mindezek fényében nehéz elképzelni, hogy a jövő évben áresés következne be, ugyanakkor a szakértők szerint az idei évben tapasztalt folyamatos áremelkedés lassulni fog.