Nem kell évekig várni céges autóra

Az elmúlt másfél évben akkut problémává vált a vállalati flották beszerzése. Ha valaki rendelni szeretett volna, akkor azzal szembesült, hogy nem voltak készleten autók, a későbbi szállítás pedig az áremelkedések és a forint erős volatilitása miatt lett kiszámíthatatlan.

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Az európai és a hazai járműpiacot is erősen sújtotta a 2021 eleje óta problémákat okozó alapanyaghiány. Ebből a sajtóban elsősorban a félvezetők, chipek hiánya kapott nagyobb visszhangot, de más alkatrészeket is érintettek az ellátási láncok problémái. Miközben a kínálati oldalon szűk keresztmetszetek alakultak ki, ezzel párhuzamosan a kereslet – a pandémiát követő gazdasági visszapattanásnak köszönhetően – jelentősen nőtt. Ennek eredményként komoly ellátási problémákat tapasztalhattunk, nem volt ritka, hogy a megrendelők felé egy éves, vagy akár azon túli szállítási idővel vállalták a gyártók és a forgalmazók a flotta leszállítását.

Bizonytalanságok az ellátási láncoktól a forintig

Az utóbbi néhány hónapban ugyan a helyzet javult, a korábbi nyomasztó kereslet enyhült, miközben a gyártók nagyobb fokozatra tudtak kapcsolni, ám ennek ellenére továbbra is bizonytalanság uralja a piacot. Folyamatosan érkeznek hírek a beszállítói hálózatokban kialakult szűk keresztmetszetek miatt, amelynek a hátterében számos tényező áll, de a legfontosabbak a pandémia okozta (kínai) lezárások mellett a háború miatti nehézségek. Ráadásul igen valószínű, hogy az ellátási lánc problémák még jó ideig fennmaradnak. A globális infláció miatt hasonlóképpen számítani kell az árak további emelkedésére, ezt a helyzetet Magyarországon tetézi a forint jelentős volatilitása.

A flottapiacon ezek mellett további bizonytalansági tényezők is beléptek. Ilyenek az erősen változó kamatkörnyezet, a nehezen árazható maradványértékek, folyamatosan növekvő szerviz költségek, kiszámíthatatlan árlisták, változó raktárkészlet és a "push" market irányába történő elfordulás. Így a (flotta)vásárlók helyzete nem optimális, hiszen mindezek hatására a legtöbb gyártó még mindig felfelé kénytelen árazni. Az is körvonalazódik, hogy a támogatott konstrukcióknak köszönhető a korábbi nulla körüli kamatok után a finanszírozási helyzet is komoly fordulatot vett.

Lépni még idén?

A fenti bizonytalanságokat figyelembe véve kézenfekvő megoldás lehet, hogy a vállalkozások még az idei évben bonyolítsák le cégautó vásárlásukat, ennek köszönhetően ugyanis idei áron, a 2022-es évre költségelve tudnak fejleszteni. Persze ehhez elengedhetetlen, hogy megfizethető, alacsony TCO-val (total cost of ownership - teljes tulajdonlási költség, ami értelemszerűen a vételár mellett számos más tényezőt figyelembe vesz a szervizeléstől a biztosításon át a maradványértékig) rendelkező opciók álljanak a vásárlók rendelkezésére.

Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni?

Ilyen modellekből viszont még a mostani konszolidálódó piacon sincs érdemi kínálat. Már csak azért sem, mert a korábbi ellátási problémák miatt a nagy gyártók a figyelmüket továbbra is inkább a drágább modellekre összpontosítják. A kínálat másik végén lévő low-budget gyártók pedig továbbra is a magánvásárlók kiszolgálására fókuszálnak, így nem kínálnak jelentősebb flotta kedvezményeket.

Ebben a környezetben a nagyon jól kalibrálható költségekkel, jó viszonteladási lehetőségekkel, megbízható működéssel és jó hálózattal működő modellek piaci előnyhöz tudnak jutni. Ezek közé tartozik a Suzuki is, amelynek ráadásul készletekkel is rendelkezik. Így akár az év végén is elérhetőek a legnépszerűbb modelleket legyen szó akár az S-CROSS-ról, akár a Vitaráról. A fent említett jó értékarány és TCO jellemzően kedvező árazás mellett áll fent. Utóbbi kapcsán látható, hogy hogy gyakorlatilag minden gyártó (importőr) emelt az árakon, ám a különböző szegmensek között erősen szétnyílt az olló.

A szakértők szerint ennek hátterében a Suzuki esetében, amely a konkurenseknél jellemzően sokkal kedvezőbb árazást biztosít, két fontos ok áll. Ugyan a globális alapanyagár emelkedés alól ők sem tudtak kibújni, ez visszaköszön a Suzuki áraiban is, de a konkurencia általában sokkal nagyobb mértékben emelt. Ebből a szempontból a hazai gyártás komoly előnyt jelent, hiszen az itt működő vállalatnak bizonyos kockázatokat nem, vagy a csak importált járműveket kínálóknál kisebb mértékben kell a kockázatokat futnia. Az is Magyarországon gyártott járművek mellett szól, hogy a szállítási nehézségek kevésbé érintik jelenleg az esztergomi autókat.

Ez várhat ránk 2023-ban

Az idei évben jellemző döntés volt a vállalkozások részéről, hogy a hosszú szállítási idők, magas és bizonytalan gépkocsi vételárak, valamint a folyamatosan emelkedő kamatok miatt kivártak az új járművek beszerzésével. Ehelyett tovább használták a korábban már cserére szánt gépkocsikat. Ez egyrészről logikus döntés a fenti körülmények között, másrészről viszont a már említett TCO-t ez növeli. Nem nehéz ugyanis belátni, hogy egy idősebb, magasabb menetteljesítményű járműnek a szervízigénye folyamatosan nő, ami az ilyen díjak emelkedése miatt többlet terhet jelent. A másik oldalról pedig egy régebbi, sok kilométert futott autó (maradvány)értéke alacsonyabb.

A bizonytalanságok ellenére az utóbbi hónapokban körvonalazódni látszik az ellátási helyzet normalizálódása, a szakértők szerint ez folytatódni fog, és várhatóan a kereslet-kínálati viszonyok a jövő év közepére tovább közeledhetnek egymáshoz. Ugyanakkor, ahogy fent jeleztük, vannak más faktorok is, amelyek a tervezésnél nehézséget okoznak, ezek közül az egyik legfontosabb kérdés az ár. A nemzetközi viszonylatban komoly inflációs nyomást okozó energiaárak ugyan csökkentek az utóbbi egy-két hónapban, ám az elemzések szerint komoly áresésre a mostani szintekhez képest aligha lehet számítani. A nemzetközi beszállítók kapcsán továbbra is sok a bizonytalanság, miközben az autóárakra továbbra is nagy hatást gyakorol az ellátási láncok alakulása. Hasonló a helyzet a forint árfolyamával, amelynél napi szinten is igen komoly kilengéseket láthatunk. Mindezek fényében nehéz elképzelni, hogy a jövő évben áresés következne be, ugyanakkor a szakértők szerint az idei évben tapasztalt folyamatos áremelkedés lassulni fog.

 

Véleményvezér

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.
Svédország után most éppen a spanyolokkal készülünk összeakasztani a bajszunkat

Svédország után most éppen a spanyolokkal készülünk összeakasztani a bajszunkat 

Nem tetszik a spanyoloknak, hogy azt sem lehet tudni, ki fia borja akarja megvenni egyik legnagyobb járműgyártójukat.
Magyarország az első helyen áll a világon a demokrácia leépítésében

Magyarország az első helyen áll a világon a demokrácia leépítésében 

Kettészakított társadalom, gyenge demokratikus intézményrendszer.
Orbán Viktor és csapata két luxusgéppel repült Donald Trumphoz

Orbán Viktor és csapata két luxusgéppel repült Donald Trumphoz 

Nem olcsó a repülés Amerikába.
Pupákra vernek minket a versenytárs régiós országok a tech cégek versenyében

Pupákra vernek minket a versenytárs régiós országok a tech cégek versenyében 

A régiós versenytársak elhúztak a csúcstechnológiákban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo