Nehéz behajtani a külföldi tartozást

A Magyarországon bejegyzett cégek 14%-a számlázott tavaly külföldre, ami 4 százalékpontos csökkenést jelent az egy évvel korábbi 18%-hoz képest - derült ki az EOS Csoport kutatásából. A legnagyobb gond a külföldi cégekkel szemben a tartozások behajtása.

Kép:FreeDigitalPhotos.net/hin255

Németországban állítják ki a legtöbb számlát külföld felé – itt minden ötödik számlán szerepel külföldi vevő – derült ki az EOS Csoport friss kutatásából. A rangsorban más európai országnak nem sikerült átlépnie a 20%-os határt – Ausztriában 16%, Magyarországon és Bulgáriában egyaránt 14-14%, míg Szlovákiában és Horvátországon 13-13% a külföldi vevő felé kiállított számlák aránya. Az összes vizsgált országot tekintve a külföldi számlák aránya 12% - így Magyarország teljesítménye a csökkenés ellenére is átlagon felüli, igaz 2015-ben még a másodikok voltunk Németország mögött.

A csökkenő trend ellenére az európai cégek a közeli jövőben a nemzetközi üzleti tevékenység bővülésére számítanak, a megkérdezett vállalatok 25%-a tervezi növelni a nemzetközi forgalom arányát a bevételeiben. Az európai cégek 43%-a érzi úgy, hogy fel van készülve arra, hogy külföldi vevő felé állítson ki számlát. A legmagasabb arányt itt is Németország mutatja – itt a vállalatok 65%-a tartja magát felkészültnek, míg a nyugat-európai országok közül a francia cégek érzik magukat a legkevésbé felkészültnek (38%). Kelet-Európát tekintve a csekélyebb a nemzetközi felkészültség, a vállalatok 39%-a érzi magát késznek a külföldi számlázásra.

Mit tegyünk, hogy pénzünknél legyünk?
A vállalkozások legnagyobb gondjai között élen áll a késve fizetés vagy a leírási veszteségként elkönyvelt, elmaradt számlakiegyenlítés. Beruházások maradnak el, vagy dolgozók veszítik el a munkahelyüket emiatt. Pedig vannak praktikák, amelyekkel elkerülhető, hogy a csőd szélére sodródjunk egy-egy fizetési gondokkal küzdő vevő miatt.
Ausztria, Németország és Szlovákia felé megy az áru

Az exportra is termelő magyar cégek fele állít ki számlát osztrák vevők felé, míg 36%-uk Németország, 35%-uk pedig Szlovákia felé számláz. Magyarországi vevők felé a legtöbb számla Bulgáriából érkezik, az exportra is termelő bolgár cégek 37%-a számláz Magyarországra. Második helyen Ausztria található, az itteni vállalatok 37%-a állított ki tavaly magyar vevő számára számlát.

A megkérdezettek szerint a nemzetközi kereskedelem legnagyobb akadálya és kockázata a különböző országok eltérő jogi szabályozása. Ugyan az Európai Unió törekszik arra, hogy bizonyos tekintetben közeledjenek egymáshoz az országok szabályozási környezetei, azonban a vállalatok egy része továbbra is jelentős rizikófaktornak látja külföldi partnerekkel történő üzletkötést.

Somodi Bernadett, az EOS Faktor Magyarország Zrt. értékesítési igazgatója kiemelte, hogy az megkérdezettek a második legnagyobb kockázatnak (45%) a késedelmes fizetések behajtását találják. (Itthon is egyre többet kell várni a pénzre.) „Az, hogy egy vállalat mennyire érzi kockázatosnak a külföldi számlázását, alapvetően befolyásolhatja nemzetközi a kereskedelmi kapcsolatok fejlődését. Nagyon sok erőforrást igényel, hogy egy cég ezt a sokféle tudást önmaga menedzselni tudja “ – mondta el Somodi Bernadett.

A gazdaság alapjait fenyegetik az adósok
A vállalkozások árbevételének átlagosan több mint 23 százaléka kintlevőség, tehát olyan kiszámlázott tétel, ami adott pillanatban nincs kifizetve. Mivel a cégek nyeresége árbevételüknek csupán átlagosan 2 százaléka, így nem lehet kérdés, hogy a kintlévőségek kezelése elsődleges kérdés.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo