Az új világban egy kisebb-nagyobb képernyőn keresztül kell elérnünk, hogy az oldalunkkal kapcsolatba kerülők megértsék, amit akarunk, pozitív érzések alakuljanak ki bennük rólunk és a termékünkről, és vásároljanak. A rosszul tervezett weboldalról gyorsan kilépnek az arra járók, és jobbat keresnek. A felhasználói élmény tervezésével foglalkozó szakemberek alapvetően a fejlesztőkkel és a dizájnerekkel együtt alkotják meg egy oldal végső képét és működését.
Fábián Csongor, a mára világhírű magyar startup cég, a LogMeIn felhasználói élménytervezője 4 „csodaszert” mutat. Érdemes használni!
1. Emotional (érzelmekre alapuló) dizájn
Ha olyan dolgot tudunk létrehozni, amihez a felhasználó érzelmileg kötődni fog, az sok további hibát megbocsáthatóvá tesz. Ha kötődik, nem menekül el az első negatív impulzusnál. A tervezők barátságos elemeket, „házigazda” figurákat egyaránt előszeretettel használnak. Ha egy aranyos és vicces lény közli, még azt is kellemesebb hallani, hogy az oldalunk épp nem elérhető.
2. Affordancia
A magyarul egy szóval elmondhatatlan fogalom a tárgyaknak azt a lényegi tulajdonságát jelenti, amit kezdeni lehet velük, és el is mondják magukról. A kalapács affordanciája, hogy – az erőkar révén – alkalmasnak lássam arra, hogy nagyokat üssek vele. Az elektromos eszközök sík felületén ezt sokkal nehezebb átadni, de törekedni kell rá, hogy beépítsük a felhasználói felületbe. Egy gomb például hasonlítson a valóságos gombra – legyen enyhe térhatása, emelkedjen ki a környező felületből. Sugallja, hogy „megnyomható vagyok”.
Érdemes követni az éppen aktuális trendeket a felületek megjelenésében. Bárki bármit mond, az emberek tudattalanul is jobban érzik magukat „trendi” környezetben. Akkor is, ha egy weboldal felületéről van szó. A trendek pedig – nincs mit tenni – gyakran változnak. Most éppen a letisztult, egyszerű, tiszta felületek divatosak, míg korábban a minél realisztikusabb megjelenés volt a menő. Persze mindenféle vonalnak van helye, figyelembe kell venni a céges arculatot, és természetesen a tartalmat is. Forma és funkció egysége az elsődleges.
4. Gyűjtőszenvedély
Az emberek szeretnek játszani, de még ennél is jobban szeretnek gyűjtögetni. Érdemes kihasználni ennek vonzerejét, amire kis gondolkodással minden iparágban lehet alkalmat találni. Helyezzünk kilátásba valamilyen ajándékot a belépőknek/regisztrálóknak/kattintóknak. Az érzés, hogy kapnak is valamit, pozitívabbá teszi a hangulatot.