Nagyon lejáratódott a vezérigazgató...

A legnagyobb amerikai vállalatok vezetőinek többsége (66%) szerint a vezérigazgatók (CEO-k) megítélése kifejezetten negatív - derül ki a világ egyik vezető kommunikációs tanácsadó cége, a Weber Shandwick és a KRC Research kutatócég közösen készített tanulmányából.

A megkérdezettek mindössze 14 százaléka tekinti a CEO-król kialakult képet pozitívnak, a fennmaradó 20 százalék semlegesen nyilatkozott. A jobbára negatív vélemények ellenére is a korábbiakhoz hasonlóan szinte minden második (49%) megkérdezett szívesen lenne vezérigazgató. Meglepő módon még azok a vezetők is örömmel fogadnának egy vezérigazgatói kinevezést, akik szerint azok megítélése kifejezetten negatív (48%). A 2009. májusi telefonos kutatás során a Fortune 1000 vállalatot tartalmazó listájáról 151 amerikai cég vezetőjének válaszait gyűjtötték össze. A megkérdezett vállalatok kétharmada globális tevékenységet folytat.

Mit tehetnek a CEO-k a bizalom helyreállítása érdekében?

Hogyan nyerhetik vissza a CEO-k jó hírnevüket? A felsővezetők szerint a vezérigazgatók pozitív megítélésének visszaszerzését szolgálja, ha válság esetén nyilvánosan vállalják a felelősséget (90%), illetve ha saját juttatásaikat a vállalat teljesítményéhez igazítják (83%). A megkérdezettek 68 százaléka szerint a bizalom visszaszerzéséhez aktívabb személyes kapcsolatot kell ápolni az alkalmazottakkal, 54 százalékuk több nyilvános szereplést, 52 százalékuk átláthatóbb tevékenységet tartana helyesnek, illetve ugyanennyien a vállalat jövőjével kapcsolatos rendszeresen közzétett vezetői helyzetértékelést javasolnak.

A vállalatvezetők a Facebook-hoz és a Twitter-hez hasonló közösségi oldalakon folytatott kommunikációt tartják a bizalom helyreállítására legkevésbé alkalmas eszköznek az érintettekkel folytatott párbeszédben. Amint azt a Weber Shandwick egy korábbi kutatása kimutatta, a vezetők épphogy csak elkezdték megfelelően használni a közösségi oldalakat, így az általuk kínált lehetőségeket még nem teljesen tudják kiaknázni.

„Napnál világosabb, hogy a felelősség vállalása a leghatékonyabb eszköz a vezérigazgató hitelességének visszaállításához - mondta Leslie Gaines-Ross, a Weber Shandwick vezető hírnév-stratégája. - Az elmúlt 12-18 hónap gazdasági nehézségeinek fényében egyáltalán nem meglepő, hogy a vezérigazgatók hírneve megtépázódott. Most kell megmutatni a CEO-k következő generációjának, hogy a vezetői hitelesség újjáépíthető, és hogy a vezérigazgatók megértették a nyilvánosan megfogalmazott kritikákat.

Minden vezérigazgató napirendjén az elsők között kell szerepelnie a hatékony kommunikációnak, a megoldáskeresésnek és az átláthatóságnak."

Dr. Szűcs Ervin szerint a kutatás a magyar vállalatvezetők számára is tanulságul szolgálhat, hiszen itthon fokozottan jellemző, hogy a vezetők válságban a passzivitást választják mind külső, mind belső kommunikációjukban.  „Válságban a vezető rejtőzködése azt sugallja, hogy nem kontrollálja a helyzetet, amivel elbizonytalanítja befektetőit, üzleti partnereit és alkalmazottait is - tovább súlyosbítva a helyzetet "

A vezetők 2013-ra szerezhetik vissza a bizalmat

A kutatásban megkérdezettek véleménye szerint a vállalatvezetők együttes megítélése átlagosan 3,5 év múlva, azaz 2013-ban érheti el újra a korábbi szintet.

Út a hírnév helyreállításához

A vezérigazgatók most válaszúthoz érkeztek: nem késlekedhetnek, ha újra kívánják építeni kollektív hírnevüket. A 14%-os „tetszési" index rá kell, hogy ébressze őket az azonnali cselekvés szükségességére. A Weber Shandwick alábbi tanácsai elősegíthetik a hírnév visszaszerzését, illetve útmutatóul szolgálhatnak a vállalatvezetők számára válságban és nyugalmas időben egyaránt.

  • A vezérigazgatóknak a frontvonalban kell harcolniuk. A vezetők egyöntetű véleménye szerint a vezérigazgatóknak válsághelyzetben vállalniuk kell a felelősséget.
  • A vezérigazgatóknak többet kell kommunikálniuk: főként válságos időszakokban, amikor az emberek  fokozottabban igénylik a tájékoztatást. A vezetők szerint megítélésük javításához az alapvető belső és külső kommunikációs formák a legmegfelelőbbek: több találkozó a beosztottakkal; nyilvános megszólalás a vállalat és önmaguk érdekében, amikor méltánytalan kritika éri őket; az átláthatóbb tevékenység melletti elkötelezettség; és rendszeres vezetői előrejelzések közzététele a vállalat helyzetéről. Néha nem is magán a válságon, hanem a vezetők reakcióján múlik, hogy milyen irányba változik hírnevük.
  • A vezetőknek jó példával kell elöl járniuk. A vállalatoknak tehetséges kollégákból álló csapatot kell építeniük ahhoz, hogy később a legmegfelelőbb személy kerülhessen a vezérigazgatói székbe. A vezérigazgatóknak épp ezért nem elég az etikus és hiteles vezető példáját mutatniuk. Engedniük kell, hogy a feltörekvő, tehetséges kollégák is szembesülhessenek azokkal a nehézségekkel, amelyek a CEO-k mindennapjaiban is felmerülhetnek. A CEO-k a megfelelő tettekkel békeidőben is jó hírnevüket építik - nem érdemes várni ezzel a következő válságig.

 Magas értékelést kaptak a saját vezetők

Érdekes módon jelentős eltérés van a vezérigazgatókról kialakult átfogó kép és az adott vállalatnál dolgozó vezérigazgató megítélése között. Miközben összességében a vélemények pusztán 14 százaléka volt pozitív, addig a megkérdezettek 86 százaléka vélekedett pozitívan saját vezérigazgatójáról. Úgy tűnik, hogy a megkérdezett vezetők elismerik a vállalatvezetőkről kialakult általános kép - néhány nagy nyilvánosságot kapott CEO botlása miatt bekövetkezett -  romlását, de méltányolják, saját főnökeiknek a jelen nehéz gazdasági körülmények között tett erőfeszítéseit.

Véleményvezér

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo