Most már tényleg mindenkit sújt a reklámadó?

Nehéz helyzetben vannak az adóalanyok, hiszen a reklámadó értelmezésével kapcsolatban megjelent cikkek között esetenként ellenmondások vannak, a különböző blogbejegyzések és hozzászólások pedig eltérően értelmezik a törvény egyes rendelkezéseit.

Kép: PP Archív

Az augusztus 15-én hatályba lépő reklámadó törvény szerint adóköteles lesz a médiában, sajtótermékben (pl: heti- és napilap), szabadtéri reklámhordozón, járművön, nyomtatott anyagon (pl: katalógus, szórólap), ingatlanon és számos esetben az interneten közzétett reklám. Az adóalanyiság kérdése azonban több esetben elválik a közzétevő személyétől. Így például sajtótermék esetében a kiadó, míg nyomtatott termékek vagy ingatlan esetében az adó alanya az, aki azt reklám céljára hasznosítja.

Itt a bevallási forma a reklámadóhoz!

Emellett a törvény bevezet egy általános adóalanyiságot a reklámot megrendelő személyében, mindazon esetben, amikor a szolgáltatást nyújtó adóalany nem ad nyilatkozatot arról (a számlán, más számviteli bizonylaton), hogy reklámadóval kapcsolatos kötelezettségét teljesíti, vagy, hogy ilyen kötelezettség nem terheli. Mivel a Facebook, vagy a Google feltehetően nem fog nyilatkozatot adni, így ezen szolgáltatóktól megrendelt reklámok után a megrendelő lesz az adó alanya – teszi hozzá Nyári Zsolt, a Mazars Kft. szenior adómenedzsere legfrissebb blogbejegyzésében.

Nem minden adóalany lesz azonban kötelezett az adó megfizetésére, ami azért is lényeges, hiszen bevallási kötelezettsége is csak annak lesz, akinek adófizetési kötelezettsége is keletkezik. A szolgáltatást nyújtó esetén – ide értve továbbá azokat is, akik saját magukat reklámozzák – az adókötelezettség csak 500 millió forintot meghaladóan keletkezik, az adó mértéke sávosan emelkedik 1%-40%-ig. Azonban míg a szolgáltatást nyújtó esetén az adóalap a reklám közzétételéből származó nettó árbevétel, addig a saját célú reklám esetén a reklám közzétételével kapcsolatban közvetlenül felmerült költség. A szolgáltatást nyújtóval ellentétben megrendelőként az adófizetési kötelezettség havi 2,5 millió forintos ellenértéktől kezdődik és a fölötte eső rész után kell fizetni egységesen 20%-ot. Külön kedvezőtlen rendelkezés azonban, hogy nyilatkozat hiányában a közzététel költségével a társasági adóalapot is meg kell emelni, ráadásul értékhatártól függetlenül.

A törvény két héten belül hatályba lép és még mindig bizonytalanság tapasztalható olyan kérdésekben, mint pl.  mi a közzététel közvetlen költsége, vagy hogy kinek és milyen gyakran kell a nyilatkozatot beszerezni. Egyelőre úgy tűnik, hogy hivatalos törvényi értelmezésre még sokat kell várnunk.

Íme, a reklámadóval kapcsolatos konkrét teendők
Hatalmas pánikot okozott a kkv-k körében is a reklámadó bevezetése, mert bár az adókötelezettséget jelentő 500 millió forintos adóalapot nem sok cég éri el, az adminisztrációs teher minden cég számára ijesztőnek tűnt. Valójában azonban valószínűleg inkább csak nyilatkozat háborúra kell számítani. Adótanácsadó segítségével lássuk, mik a vállalkozások konkrét teendői!

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo