Mitől lesz csábítóbb egy cég a befektetőknek?

Merre induljon el a jövőbeli forrásbevonást tervező vállalkozás, hogy megfelelő időtávot és tervezhetőséget adjon a vállalat tulajdonosainak az üzleti érték növeléséhez és a tőkebevonási tervek saját tempójú megvalósításához?

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Fontos a felelős működés - Kép: Pixabay

A befektetők megszerzéséhez számos részterületen kell alapvető feltételeket teljesíteni vagy hiányosságokat kiküszöbölni, de nem utolsó szempont, hogy bizonyos alapelvek követése a befektető szemében a cég üzleti értékét és versenyképességét növeli az erre figyelmet nem fordító vállalkozásokhoz képest – olvasható a Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. blogján.

Itt olvashat arról, hogy milyen követelményeknek kell megfelelnie annak, aki befektetőt keres.

Tiszta viszonyok a cégvezetésben

A szerepek, kötelezettségek és döntési jogkörök megosztása a tulajdonosok, az igazgatóság, az ügyvezetés és a többi érintett fél között elsődleges fontosságú. Leggyakrabban a családi vállalkozásoknál találkozhatunk a nem tisztán meghatározott viszonyok problémájával, de az ő esetükben a stabil működés általában nem ezen múlik, így ritkán van szükségük erős formalizáltságra. Rosszabb a helyzet akkor, amikor a viszonyok tisztázatlansága azt a benyomást kelti, hogy a vállalkozás működése a tulajdonos esetleges, egymással nem összhangban lévő utasításaiból áll, eredményei pedig pusztán magánvagyonát gyarapítják. Határozzuk meg tehát nyíltan és világosan, írásban a vállalatot működtető jogokat, kötelezettségeket és ezek gyakorlásának módját minden tulajdonos, vezető és dolgozó esetében.

A felelős vállalatirányítás kialakítását érdemes és minden cég számára ajánlott a tevékenységének összetettségével arányos méretű igazgatóság létrehozásával kezdeni. Az igazgatóság minden tagja a szakterületén megfelelő tudással és tapasztalattal kell, hogy rendelkezzen, hogy ne álljon elő olyan helyzet, amelyben egy-egy személynek folyamatosan döntő befolyása van a közös döntésekre. A felelősséget az igazgatóság irányítása és a társaság működtetése között meg kell osztani, azért, hogy senki ne rendelkezzen korlátlan döntési jogkörrel.

(Ön is találhat vállalkozásához befektetőt, elmondjuk hogyan!)

6 tanács, hogyan bánjunk a befektetővel!
A befektetőkkel történő sikeres kapcsolatépítés nem csupán tőkeemeléshez segíti hozzá a vállalkozást, de egyenes utat jelenthet több évig tartó, kölcsönös előnyökkel járó partnerségek felé is. Azonban addig a pontig még sok buktató vár a vállalkozókra, amelyeket érdemes elkerülni.
Maximális eredmény, minimális veszteség

A fentiek sok kisvállalkozás számára talán formaságnak tűnnek, mégis gyakorlati értelme van. Az igazgatóságnak ugyanis a szakértelmére épülő teljes üzleti tevékenység, a napi működés és az ezt segítő döntéshozatali folyamatok követése mellett két alapvető vezetési funkciót kell felállítania és működtetnie: az üzlethez illeszkedő és a lehető legjobban ösztönző javadalmazási rendszert a munkaerőpiac legjobbjainak vonzására, megtartására, értékelésére, fejlesztésére, valamint a belső ellenőrzési rendszert a tulajdonosok befektetésének és a cég vagyonának védelmére. Az ösztönzésnek egy külön szintje is belép a rendszerbe egy olyan környezetben, ahol a tulajdonosok (köztük a befektetők) és a cégvezetők egymástól különválasztott csoportok – itt az igazgatóságnak és az ügyvezetésnek magának is megfelelő ösztönzésre van szüksége ahhoz, hogy a tulajdonosok és a cég érdekének leginkább megfelelő célkitűzéseket kövessenek.

Beszámolás az eredményekről

Azt a tényt, hogy egy vállalkozás vezetése a fenti a területeken egy adott időszakban hogyan teljesített, a cégnek a bizalom felépítése és megtartása érdekében valamilyen formában meg kell osztania egy sor érintettjével: tulajdonosokkal, dolgozókkal, partnerekkel, befektetőkkel, sőt, tőkepiaci működés esetén akár a nagyközönséggel is. Ehhez képesnek kell lennie arra, hogy átgondolt üzleti tervének eredményeiről és a társaság kilátásairól átgondolt, érthető értékelést készítsen. A legjobb, ha erre, illetve az érintett felek bevonására már a kezdet kezdetén megfelelő programot alakít ki – így a későbbiekben sem lesz szokatlan, ha új tulajdonosoknak, tőkéstársaknak vagy akár egy nagy létszámú befektetői csoport tagjainak kell a cég működését és eredményeit bemutatni.

Így szerezzen kockázati tőkét!
Sokan szeretnének a vállalkozásuk számára tőkét szerezni, ám a többség fél attól, hogy egy új tulajdonos esetleg majd átveszi az irányítást a cég felett, és kitúrja őt a vezető pozíciókból. Pedig a korrekt kockázati tőketársaságoknak a legkevésbé sem ez az üzletpolitikája, de rosszindulatú kivételek mindig akadnak. Mire érdemes figyelni?

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo