A SalvadorSystem összefoglalója szerint alábbi 4 alappillér szükséges ahhoz, hogy kialakíthassuk a megfelelő gondolkodásmódot:
- Tervezés
- Folyamatszervezés
- Kontrolling rendszer
- Információs és kommunikációs rendszer
A kontrolling rendszer a vállalata munkafolyamatainak eredményességét mutatja meg. Ezen szemlélet az alapköve annak, hogy cégének folyamatai jól kézben tarthatóak és irányíthatóak legyenek. A kontrolling folyamat három idősíkon dolgozik. Terv, tény és a várható. Ezen három tényezőből a legizgalmasabb a várható kérdése, ami nem egyszerűen a terv és tény különbsége, hanem a műszaki tartalom alapján határozható meg.
Például egy gyártási projektnél, a még el nem végzett feladatok fogják meghatározni, hogy mennyi idő, munka, gépi teljesítmény, anyagszükséglet és költség fog felmerülni a projekt lezárásáig. Ezen adatok beszerzése, annak érdekében, hogy a kontrolling folyamat sikeres legyen, informatikai hátteret, riportokat, adatokokat igényel. Egy átfogó rendszer nélkül rettenetesen nehéz és idegőrlő feladat ezen információk beszerzése.
Az alábbi diagrammon röviden bemutatjuk, a kontrolling szemléletű vállalat irányítási rendszer alapvető felépítését, valamint, hogy a gyakorlatban hogyan is néz ez ki, mire terjed ki. A diagramm alapján jól megmutatkozik, hogy pontosan milyen komplex feladatról is van szó.
Az előbbiekben már érintettük az információs és kommunikációs rendszerek szerepét, hatását. A korszerű irányítás alapfeltétele a megfelelően kialakított és üzemeltetett ICT (information communication technology) rendszer.
Az ICT rendszer feladata az információ szolgáltatása és megosztása a felhasználok számára. Tekinthetjük infrastrukturális elemnek, hasonlóan a víz-, gaz-, arám-, telefon stb. szolgáltatásokhoz. A munkavégzés nélkülözhetetlen eszköze, elvárjuk, hogy mindig rendelkezésre álljon. Ugyanakkor az ICT rendszer speciális szolgáltatás abból a szempontból, hogy folyamatosan változik, es alkalmazkodnia kell a felhasználói igényekhez, az üzleti folyamatokhoz.
Az ICT rendszer szerves részének tekintjük a felhasználókat, akik az egész rendszert működtetik. Az informatikai fejlesztéseket és beruházásokat a cég stratégiai céljaiból kell levezetni és konkrétan meghatározni.
(Forrás)