A Zarát tulajdonló Inditex, illetve a Puma és a Valentino idén felzárkóztak az élmezőnyt jelentő 13 másik „Méregtelenítő” vállalat mellé. A Nike azonban a „Zöldrefestők” kategóriába került, mivel csatlakozott ugyan a Detox-kampányhoz, de a méregtelenítésre tett vállalásából érdemben semmi sem valósult meg. „Körülbelül 10 százalékát teszik ki a globális ruha- és cipőiparnak azok a divatcégek, akik a kampányunk elmúlt 4 évében elköteleződtek a méregtelenítés mellett. Ez a pozitív tendencia magasabb szintre emelheti a környezetvédelmi gyakorlatot a divat világában is. A zárt kapuk mögött zajló gyártási folyamatokat láthatóvá válnak, és végre kiderül, hogy szép ruhákat a környezet szennyezése nélkül is lehet gyártani” – nyilatkozta Simon Gergely, a Greenpeace közép- és kelet-európai regionális vegyianyag-szakértője.
A Detox-kifutó olyan kulcsszempontok alapján értékelte az elköteleződött cégeket, mint például hogy milyen hatékonyan dolgoznak azon, hogy kivonják az ismert veszélyes vegyszereket a termékeikből és a gyártási folyamatokból, illetve hogy milyen lépéseket tesznek annak érdekében, hogy a beszállítóik nyilvánossá tegyék a szennyezéskibocsátási adataikat.
„A gyártási lánc átláthatóságának növelése jó irány a megfelelő vegyszerkezelési gyakorlat eléréséhez, amely segít a kínai döntéshozóknak egy megalapozott szabályozás kidolgozásában és betartatásában. Onnantól, hogy a gyártás átláthatóvá válik, a vásárlóknak is lehetőségük nyílik szemmel tartani, mi zajlik az iparban, bele tudnak szólni a vegyszerhasználat kockázatkezelési folyamataiba. Ez tulajdonképpen a jó kormányzás gyakorlatát segíti” – mondta Liu Csienkuo, a Pekingi Egyetem Környezettudományi és Mérnöki Karának docense.A vízszennyezés ügyének sürgős kezelése új lendületet kapott az olyan országokban, mint Kína, ahol a felszíni vizek közel fele ihatatlan, a felszín alatti vízkészleteknek pedig 64%-a jelentősen szennyezett. Az ország szennyvízkibocsátásának 10%-áért egyedül a kínai textilipar tehető felelőssé.
Az idei Detox-rangsorból látható, hogy 16 divatcég már elkezdte kivonni a legelterjedtebb vegyszereket termékeikből. Ide tartoznak például az olyan hormonkárosító anyagok, mint a nonilfenolok, ftalátok vagy PFC-k. Ezek a cégek a beszállítóik szennyezési adatait is elkezdték nyilvánossá tenni egy független online felületen. Mindez hatalmas áttörést jelent a „Méregtelenítők” részéről, akik ezzel messze maguk mögött hagyják a Nike-t és a hozzá hasonló versenytársakat.A tömeges nagyvállalati akció hatására Kínában és az egyéb gyártó országokban szabálymódosítási hullám indult el. Kínában az említett káros szerek (nonilfenolok, ftalátok, PFC-k) szabályozása már helyet is kapott a vegyi anyagok környezeti veszélyeinek megelőzésére és felügyeletére megalkotott 12. ötéves tervben.
A Greenpeace Detox-kampánya arra szólítja fel a divatcégeket, hogy 2020-ra kötelezzék el magukat a zéró veszélyesanyag-kibocsátás mellett, valamint hogy követeljék meg beszállítóiktól, hogy azok tegyék nyilvánossá az okozott szennyezés mértékét az általuk kibocsátott szennyvíz környezetében élők számára.