Mennyire méregmentesek a divatcégek?

A Greenpeace nyilvánosságra hozta értékelését, hogyan állnak a divatcégek a méregtelenítéssel. A „Detox-kifutó” („Detox Catwalk”) nevű online felületen elérhető értékelésben a szervezet aszerint értékeli a legnagyobb divatmárkákat, hogy azok milyen hatékonyan vonják ki a mérgező anyagokat a gyártási láncukból, illetve mit tesznek a vízszennyezés megállításáért.

Kép: Globalpayment

A Zarát tulajdonló Inditex, illetve a Puma és a Valentino idén felzárkóztak az élmezőnyt jelentő 13 másik „Méregtelenítő” vállalat mellé. A Nike azonban a „Zöldrefestők” kategóriába került, mivel csatlakozott ugyan a Detox-kampányhoz, de a méregtelenítésre tett vállalásából érdemben semmi sem valósult meg. „Körülbelül 10 százalékát teszik ki a globális ruha- és cipőiparnak azok a divatcégek, akik a kampányunk elmúlt 4 évében elköteleződtek a méregtelenítés mellett. Ez a pozitív tendencia magasabb szintre emelheti a környezetvédelmi gyakorlatot a divat világában is. A zárt kapuk mögött zajló gyártási folyamatokat láthatóvá válnak, és végre kiderül, hogy szép ruhákat a környezet szennyezése nélkül is lehet gyártani” – nyilatkozta Simon Gergely, a Greenpeace közép- és kelet-európai regionális vegyianyag-szakértője.

A Detox-kifutó olyan kulcsszempontok alapján értékelte az elköteleződött cégeket, mint például hogy milyen hatékonyan dolgoznak azon, hogy kivonják az ismert veszélyes vegyszereket a termékeikből és a gyártási folyamatokból, illetve hogy milyen lépéseket tesznek annak érdekében, hogy a beszállítóik nyilvánossá tegyék a szennyezéskibocsátási adataikat.

„A gyártási lánc átláthatóságának növelése jó irány a megfelelő vegyszerkezelési gyakorlat eléréséhez, amely segít a kínai döntéshozóknak egy megalapozott szabályozás kidolgozásában és betartatásában. Onnantól, hogy a gyártás átláthatóvá válik, a vásárlóknak is lehetőségük nyílik szemmel tartani, mi zajlik az iparban, bele tudnak szólni a vegyszerhasználat kockázatkezelési folyamataiba. Ez tulajdonképpen a jó kormányzás gyakorlatát segíti” – mondta Liu Csienkuo, a Pekingi Egyetem Környezettudományi és Mérnöki Karának docense.
Menő a zöld, ha nem kerül többe
A magyar lakosság 71 százaléka részesítené előnyben vásárláskor azokat a termékeket, amelyek csomagolásáról tudja, hogy környezetbarát, feltéve, hogy ezért nem kell többet fizetni.

A vízszennyezés ügyének sürgős kezelése új lendületet kapott az olyan országokban, mint Kína, ahol a felszíni vizek közel fele ihatatlan, a felszín alatti vízkészleteknek pedig 64%-a jelentősen szennyezett. Az ország szennyvízkibocsátásának 10%-áért egyedül a kínai textilipar tehető felelőssé.

Az idei Detox-rangsorból látható, hogy 16 divatcég már elkezdte kivonni a legelterjedtebb vegyszereket termékeikből. Ide tartoznak például az olyan hormonkárosító anyagok, mint a nonilfenolok, ftalátok vagy PFC-k. Ezek a cégek a beszállítóik szennyezési adatait is elkezdték nyilvánossá tenni egy független online felületen. Mindez hatalmas áttörést jelent a „Méregtelenítők” részéről, akik ezzel messze maguk mögött hagyják a Nike-t és a hozzá hasonló versenytársakat.

A tömeges nagyvállalati akció hatására Kínában és az egyéb gyártó országokban szabálymódosítási hullám indult el. Kínában az említett káros szerek (nonilfenolok, ftalátok, PFC-k) szabályozása már helyet is kapott a vegyi anyagok környezeti veszélyeinek megelőzésére és felügyeletére megalkotott 12. ötéves tervben.

A Greenpeace Detox-kampánya arra szólítja fel a divatcégeket, hogy 2020-ra kötelezzék el magukat a zéró veszélyesanyag-kibocsátás mellett, valamint hogy követeljék meg beszállítóiktól, hogy azok tegyék nyilvánossá az okozott szennyezés mértékét az általuk kibocsátott szennyvíz környezetében élők számára.

KEVESEN BÍZNAK A ZÖLD TERMÉKEKBEN
A fejlett országok fogyasztói társadalmainak nagy része a jövedelmét ritkán vagy egyáltalán nem fordítja környezetbarát termékekre, pedig felmérések szerint a lakosság 85 százalékát érdekelik a zöld megoldások. A vásárlók úgy gondolják, nem tudnak hosszú távon profitálni a termékekből, sok esetben nem is áll a rendelkezésükre megfelelő mennyiségű információ.

Véleményvezér

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon 

Magyar Péter és a kormánytagok most Európa színe-java előtt vívnak egymással.
Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell

Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell 

Nem finom, de legalább nem is gusztusos.
Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el

Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el 

A logisztikai költségek tovább nőnek.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A folyamatos kormányzati sikerpropaganda mellett csak a számok ne lennének.
Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen

Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen 

Ingyen utazásokat és hotelszámlákat vizsgálnak.
Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték

Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték 

Az izraeli miniszterelnök megígérte az irániaknak, hogy hamarosan megszabadítják elnyomóitoktól.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo