Mekkora készletet halmozzak fel?

Ha nincs egy fia áru sem a raktárban, miközben vevők jönnek be, hogy Önnél költsék a pénzüket, az annál is rosszabb, mintha be sem jött volna senki a boltba. De a plafonig tornyosuló készletek is keresztbe tehetnek az üzletmenetnek.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:sxc

Mekkora is az ideális árukészlet? Elméletben roppant egyszerű erre a válasz: akkora, hogy a vevő bármikor megvehessen bármit, amit csak akar. Az üres boltba soha többet nem fog visszajönni a vásárló - akkor már az is jobb, ha be sem jött volna. Ám mielőtt rohanna, hogy megtömje a raktárait a nagykereskedők készleteivel végletekig terhelve ezzel a pénztárcáját és a boltját, érdemes egy kicsit a számok irányából megközelíteni a kérdést.

Az első feladat mindenképpen az, hogy számolja össze a készleteit rendszeres időközönként, mondjuk negyedévenként. Akármennyire is idő- és energiarabló feladat, muszáj megtenni, mivel a rutinból, megérzésből végzett rendelések és eladások végén az ember néhány év alatt egész csontvázkollekciót találhat a raktár legmélyén, ami eladatlanul csak veszteséget képzett az idők folyamán.

A másik előnye a készletek összeszámolásának a készletek pontos belövésén túl, hogy kiderül, ha a dolgozói közül valaki lopna. A rosszindulatú dolgozók kifejezetten jól érzik magukat azokban a boltokban, ahol ritkán van készletellenőrzés vagy kevéssé védik az árut. A vendéglátóipari mondás itt is érvényes: vagy jelen van, vagy a szemét is ki fogják lopni!

Minden üzletágnak meg kell találnia a maga optimális készletméretét, amelyben sem vevőt nem veszít a cég, sem forgótőkét a túl nagy készletek miatt. Erre a negyedéves számok elemzése jelenti a legjobb példát. A kiskereskedők általában 30-60 napos készlettel szoktak számolni, az élelmiszerboltok néhány napra előre vásárolnak be romlandó élelmiszerekből, míg egy borkereskedő akár sok évre előre is feltöltheti a polcait.

Mire kell figyelni a raktárak feltöltésekor?
Az üzletek feltöltésének célja az, hogy olyan termékek kerüljenek a polcokra, amelyek megbízhatóak, és amelyeket nem kell majd visszavenni a vevőtől, mert hibás volt.
Ha szeretné kiharcolni vagy megtartani a versenyelőnyét a konkurenciával szemben, igyekezzen egy kicsit kisebb készletet tartani, mint a versenytársak. Persze nem szabad túlzásokba esni, de egy 3-5 százalékkal alacsonyabb készlet már komoly előnyt jelent, a nagyobb készletforgási sebesség ugyanis jelentős cash flow-többletet eredményez a cégnél. (A forgótőke lényeges elem a túléléshez, az átgondolt forgótőke-gazdálkodás lehet a kiút a bajbajutott vállalkozásoknak.)

Van azonban néhány olyan eset is, amikor a nagyobb készlet kifejezetten előnyt jelenthet, különösen stratégiai szempontból. Egy amerikai nagykereskedő például akupunktúrás tűk forgalmazására szakosodott, ám a készlet bővítésével elérte, hogy a keleti orvoslással foglalkozók körében mint "nála minden kapható" vállalkozás kerüljön be a köztudatba. Ilyen és ehhez hasonló esetekben éppen a készletek növelése az, ami a siker kulácst jelenti.

Akár így, akár úgy, a pontos készletfenntartás érdekében a nyilvántartás elengedhetetlen fontosságú. Követheti a készleteket akár valós időben is, beszkennelve a vonalkódokat, amikor bekerülnek, vagy időről időre átfésülve a raktárat. A lényeg, hogy legyen tisztában vele, mi található a raktárában, és ne hagyja, hogy a hátsó ajtón távozzon az Önt illető profit.

A cikk Mike Sowinksi tanácsadó alábbi írása alapján készült.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo