Mekkora készletet halmozzak fel?

Ha nincs egy fia áru sem a raktárban, miközben vevők jönnek be, hogy Önnél költsék a pénzüket, az annál is rosszabb, mintha be sem jött volna senki a boltba. De a plafonig tornyosuló készletek is keresztbe tehetnek az üzletmenetnek.

Kép:sxc

Mekkora is az ideális árukészlet? Elméletben roppant egyszerű erre a válasz: akkora, hogy a vevő bármikor megvehessen bármit, amit csak akar. Az üres boltba soha többet nem fog visszajönni a vásárló - akkor már az is jobb, ha be sem jött volna. Ám mielőtt rohanna, hogy megtömje a raktárait a nagykereskedők készleteivel végletekig terhelve ezzel a pénztárcáját és a boltját, érdemes egy kicsit a számok irányából megközelíteni a kérdést.

Az első feladat mindenképpen az, hogy számolja össze a készleteit rendszeres időközönként, mondjuk negyedévenként. Akármennyire is idő- és energiarabló feladat, muszáj megtenni, mivel a rutinból, megérzésből végzett rendelések és eladások végén az ember néhány év alatt egész csontvázkollekciót találhat a raktár legmélyén, ami eladatlanul csak veszteséget képzett az idők folyamán.

A másik előnye a készletek összeszámolásának a készletek pontos belövésén túl, hogy kiderül, ha a dolgozói közül valaki lopna. A rosszindulatú dolgozók kifejezetten jól érzik magukat azokban a boltokban, ahol ritkán van készletellenőrzés vagy kevéssé védik az árut. A vendéglátóipari mondás itt is érvényes: vagy jelen van, vagy a szemét is ki fogják lopni!

Minden üzletágnak meg kell találnia a maga optimális készletméretét, amelyben sem vevőt nem veszít a cég, sem forgótőkét a túl nagy készletek miatt. Erre a negyedéves számok elemzése jelenti a legjobb példát. A kiskereskedők általában 30-60 napos készlettel szoktak számolni, az élelmiszerboltok néhány napra előre vásárolnak be romlandó élelmiszerekből, míg egy borkereskedő akár sok évre előre is feltöltheti a polcait.

Mire kell figyelni a raktárak feltöltésekor?
Az üzletek feltöltésének célja az, hogy olyan termékek kerüljenek a polcokra, amelyek megbízhatóak, és amelyeket nem kell majd visszavenni a vevőtől, mert hibás volt.
Ha szeretné kiharcolni vagy megtartani a versenyelőnyét a konkurenciával szemben, igyekezzen egy kicsit kisebb készletet tartani, mint a versenytársak. Persze nem szabad túlzásokba esni, de egy 3-5 százalékkal alacsonyabb készlet már komoly előnyt jelent, a nagyobb készletforgási sebesség ugyanis jelentős cash flow-többletet eredményez a cégnél. (A forgótőke lényeges elem a túléléshez, az átgondolt forgótőke-gazdálkodás lehet a kiút a bajbajutott vállalkozásoknak.)

Van azonban néhány olyan eset is, amikor a nagyobb készlet kifejezetten előnyt jelenthet, különösen stratégiai szempontból. Egy amerikai nagykereskedő például akupunktúrás tűk forgalmazására szakosodott, ám a készlet bővítésével elérte, hogy a keleti orvoslással foglalkozók körében mint "nála minden kapható" vállalkozás kerüljön be a köztudatba. Ilyen és ehhez hasonló esetekben éppen a készletek növelése az, ami a siker kulácst jelenti.

Akár így, akár úgy, a pontos készletfenntartás érdekében a nyilvántartás elengedhetetlen fontosságú. Követheti a készleteket akár valós időben is, beszkennelve a vonalkódokat, amikor bekerülnek, vagy időről időre átfésülve a raktárat. A lényeg, hogy legyen tisztában vele, mi található a raktárában, és ne hagyja, hogy a hátsó ajtón távozzon az Önt illető profit.

A cikk Mike Sowinksi tanácsadó alábbi írása alapján készült.

Véleményvezér

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.
Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter

Amerika ellen konspiráló kommunista diktátorokkal menetelt együtt a magyar külügyminiszter 

1956 népének külügyminisztere együtt ünnepelt egy volt KGB ügynökkel.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo