A házhoz szállítási szolgáltatással együtt folyamatosan növekvő környezetterhelés után is díjat fizethetnek a jövőben a napi fogyasztási cikkeket kínáló áruházláncok - írja a Magyar Időkre hivatkozva az MTI.
A házhoz rendelhető napi bevásárlások számának jelentős növekedése a közúti járműforgalmat is erősen megterheli, így a környezetet károsítja. A szakmai konzultáció előtt álló egyik javaslat szerint a hozzájárulásként fizetendő díj a napi fogyasztási cikkeket árusító cégek éves árbevételének meghatározott százaléka lenne – írja a lap, amely úgy értesült, az NGM-ben már ma tárgyalhatnak az ötletről.
A múlt héten robban a hír, hogy az élelmiszerbotrányra hivatkozva húszmilliárdos parkolódíjat, korlátozott reklámozási lehetőséget és kötelező munkaerő felvételt írnának elő a külföldi tulajdonú élelmiszerláncoknak.
Arról egyelőre nincs pontosabb információ, hogy a házhoz szállítást terhelő plusz adó milyen cégekre vonatkozna pontosan. Az ötlettel kapcsolatban a Levegő Munkacsoport a Magyar Időknek úgy nyilatkozott, indokolt a kormány azon szándéka, amely célzott anyagi hozzájárulást vagy nagyobb szerepvállalást vár el a kereskedelmi vállalatoktól a környezetvédelemben. Képviselőjük ugyan hipermarketek parkolóiról, és az ehhez kapcsolódó fásítási, zöldítési kötelezettségek elmulasztásáról beszélt, amiből nem derül ki a szervezetnek a házhoz szállításról való véleménye.
Kérdés persze, hogy a szabályozás különbséget tenne-e a fizikai bolttal rendelkező és onnan házhoz szállítást végző üzletek, valamint a kizárólag weben értékesítő boltok között. Az ugyanis nem nagyon vitatható, hogy az online vásárlás önmagában kevésbé terheli a környezetet, mint a boltba járás.
A webshopokhoz sokkal kisebb épületekre van szükség, nyilvánvalóan nem kellene vásárlói parkolók sem – amelyekre ugye mindenképpen plusz díjat szabnának ki környezetterhelő voltuk miatt. A közlekedésből eredő környezetterhelés is jelentősen kisebb, mivel (nyilván elsősorban költségcsökkentési okokból) a lehető legkevesebb szállítójárművel, a legtakarékosabb útvonalat választva, egy fuvarral sok vásárló rendelését szállítják házhoz. Vagyis nem kell egy raktárból a boltokba szállítani az árut, ahova a vásárlók egyenként elmennek a saját kocsijukkal, hogy azt hazavigyék.
A gazdaságnak nem segít
A webes vásárlás házhoz szállításának megadóztatása azért is furcsa ötlet, mert a kormány éppen most dolgozik a digitális kereskedelem fejlesztési stratégiáján – vagyis a webkereskedelem fejlesztésén.
A blokkk.hu pedig felveti azt is, ha a hazai online vásárlást plusz díjakkal drágítják meg, azzal a magyar vásárlókat a külföldi webáruházak felé terelik, további kárt okozva a gazdaságnak.
Ez annál is inkább valószínű, mert minden szakértő és a legnagyobb hazai webáruházak vezetői is egyetértenek abban, hogy a házhoz szállítás gyorsasága és ára a legfontosabb tényezők között van a hazai online piacon.
A Piac & Profit Webáruházi Trendek 2017 konferenciáján elhangzottak szerint szinte mindegy, hogy mit és mennyiért értékesítünk, a legfontosabb tényező a szállítás sebessége. Egy dolog az, ami versenybe szállhat ezzel: a kézbesítés ára. A vásárlók egyetlen ok miatt hajlandók lemondani arról, hogy expressz módon a kezükbe kapják a megrendelt termékeket, ha e nélkül olcsóbban jutnak hozzá.