Megadóztatnák a házhoz szállítást is

Újabb sarcot tervez kivetni a kormány a kiskereskedelmi áruházláncokra. A múlt héten felmerült ötletek mellett a most kiszivárgott terv szerint a házhoz szállítást adóztatnák meg környezetvédelmi okokra hivatkozva – ami totális nonszensz.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A házhoz szállítási szolgáltatással együtt folyamatosan növekvő környezetterhelés után is díjat fizethetnek a jövőben a napi fogyasztási cikkeket kínáló áruházláncok - írja a Magyar Időkre hivatkozva az MTI.

A házhoz rendelhető napi bevásárlások számának jelentős növekedése a közúti járműforgalmat is erősen megterheli, így a környezetet károsítja. A szakmai konzultáció előtt álló egyik javaslat szerint a hozzájárulásként fizetendő díj a napi fogyasztási cikkeket árusító cégek éves árbevételének meghatározott százaléka lenne – írja a lap, amely úgy értesült, az NGM-ben már ma tárgyalhatnak az ötletről.

A múlt héten robban a hír, hogy az élelmiszerbotrányra hivatkozva húszmilliárdos parkolódíjat, korlátozott reklámozási lehetőséget és kötelező munkaerő felvételt írnának elő a külföldi tulajdonú élelmiszerláncoknak.

Kép:Geograph.org.uk

Arról egyelőre nincs pontosabb információ, hogy a házhoz szállítást terhelő plusz adó milyen cégekre vonatkozna pontosan. Az ötlettel kapcsolatban a Levegő Munkacsoport a Magyar Időknek úgy nyilatkozott, indokolt a kormány azon szándéka, amely célzott anyagi hozzájárulást vagy nagyobb szerepvállalást vár el a kereskedelmi vállalatoktól a környezetvédelemben. Képviselőjük ugyan hipermarketek parkolóiról, és az ehhez kapcsolódó fásítási, zöldítési kötelezettségek elmulasztásáról beszélt, amiből nem derül ki a szervezetnek a házhoz szállításról való véleménye.

Kérdés persze, hogy a szabályozás különbséget tenne-e a fizikai bolttal rendelkező és onnan házhoz szállítást végző üzletek, valamint a kizárólag weben értékesítő boltok között. Az ugyanis nem nagyon vitatható, hogy az online vásárlás önmagában kevésbé terheli a környezetet, mint a boltba járás.

A webshopokhoz sokkal kisebb épületekre van szükség, nyilvánvalóan nem kellene vásárlói parkolók sem – amelyekre ugye mindenképpen plusz díjat szabnának ki környezetterhelő voltuk miatt. A közlekedésből eredő környezetterhelés is jelentősen kisebb, mivel (nyilván elsősorban költségcsökkentési okokból) a lehető legkevesebb szállítójárművel, a legtakarékosabb útvonalat választva, egy fuvarral sok vásárló rendelését szállítják házhoz. Vagyis nem kell egy raktárból a boltokba szállítani az árut, ahova a vásárlók egyenként elmennek a saját kocsijukkal, hogy azt hazavigyék.

Pár év, és drónok hozzák haza a bevásárlást
Maholnap a drónok lesznek a csomagkézbesítés bejáratott eszközei, melyek akár 80%-kal is csökkenthetik a szállítási költségeket. Ugyanakkor számos problémát is felvet a megoldás mind a cégeknek, mind a fogyasztóknak.
Az online rendelés és házhoz szállítás energiahatékonyabb voltát felmérések is alátámasztják. Egy német tanulmány azt vizsgálta, mennyit számít, milyen távolságból érkeznek a vásárlók. Eredményeik szerint 14 kilométerig az online és bolti vásárlók által okozott CO2 kibocsátás nagyjából azonos (73.8 g CO2 vs. 77.9 g CO2, az online vásárlók javára), efölött a táv fölött viszont míg az online vásárlók ökolábnyoma relatíve stabil marad, a bolti vásárlók tranzakciónkénti szén-dioxid kibocsátása drasztikusan megnő. Egy másik, brit tanulmány szerint 24 terméket kéne megvenni személyesen egy fizikai boltban, ha kocsival érkezik a vásárló és 8-at, ha busszal, hogy az ezzel okozott káros anyag kibocsátás megfeleljen annak, ha egyetlen dolgot rendelünk online.

A gazdaságnak nem segít

A webes vásárlás házhoz szállításának megadóztatása azért is furcsa ötlet, mert a kormány éppen most dolgozik a digitális kereskedelem fejlesztési stratégiáján – vagyis a webkereskedelem fejlesztésén.

A blokkk.hu pedig felveti azt is, ha a hazai online vásárlást plusz díjakkal drágítják meg, azzal a magyar vásárlókat a külföldi webáruházak felé terelik, további kárt okozva a gazdaságnak.

Ez annál is inkább valószínű, mert minden szakértő és a legnagyobb hazai webáruházak vezetői is egyetértenek abban, hogy a házhoz szállítás gyorsasága és ára a legfontosabb tényezők között van a hazai online piacon.

A Piac & Profit Webáruházi Trendek 2017 konferenciáján elhangzottak szerint szinte mindegy, hogy mit és mennyiért értékesítünk, a legfontosabb tényező a szállítás sebessége. Egy dolog az, ami versenybe szállhat ezzel: a kézbesítés ára. A vásárlók egyetlen ok miatt hajlandók lemondani arról, hogy expressz módon a kezükbe kapják a megrendelt termékeket, ha e nélkül olcsóbban jutnak hozzá.

 

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo