Még az optimisták se remélnek sokat

A hazai építőipari társaságok további csökkenést várnak az építőipar teljesítményében, bár kisebb mértékűt, mint a megelőző időszakban - derül ki a CEEC Research társaság és a KPMG közös felméréséből. A bizonytalanság jelentős mértékű még az optimistább várakozásokat megfogalmazóknál is.

Az építőipari társaságok várakozása szerint 2010-ben is folytatódik a szektor teljesítményének 2006 óta tartó csökkenése - ez szerintük idén átlagosan 0,6 % körüli lehet, ám a csökkenés ennél nagyobb is lehet, ha a szektorban a következő hónapokban nem következik be látványos javulás. Mindennek alapvető oka, hogy mind az állami, mind a magánszférából igen kevés megrendelés érkezik az építőipari cégekhez. A 2011-es előrejelzéseikben a társaságok már növekedést várnak, de a bizonytalanság jelentős.

„A jövő évi folyamatokat alapvetően a finanszírozás és a piaci kereslet alakulása határozza meg. Döntő lesz, miként alakulnak az állami megrendelések, azaz a nagyobb, infrastrukturális beruházások, míg a lakáspiac kilátásait az befolyásolhatja számottevően, hogyan alakul a lakástámogatás rendszere, illetve a bérlakás-építési program" - hangsúlyozza Rábai György a KPMG ingatlan-tanácsadó részlegének szenior menedzsere.

A 2010-es évre csökkenést prognosztizálnak a cégek saját értékesítésükben is -mivel a cégeknek átlagosan csak néhány hónapra előre van megkötött szerződésük: a magasépítő társaságok 4,6, míg a mélyépítők 3,8 %-os csökkenést jósolnak az értékesítésben. 

Csak Lengyelországban nőtt a bizalom

A felmérés szerint 2010 első félévében tovább csökkent az építőipari vállalatok üzleti bizalma is. A vállalatuk konkurenciánál sikeresebb alkalmazkodási képességében a megkérdezetteknek csupán 43%-a bízik. Hasonló a helyzet a Cseh Köztársaságban és Szlovákiában is, míg Lengyelországban ezen a téren már némi javulás tapasztalható.

Az építőipari társaságok kapacitáskihasználtsága idén tovább csökken, jelenleg 65% körül mozog, ami az építkezési főidényben nagyon alacsony aránynak tekinthető. A tizenkét hónappal ezelőttinél kevesebb megrendelésről a társaságok 59%-a számolt be. Azoknak a hónapoknak a száma, amelyekre a társaságoknak előre megkötött szerződése van, a visegrádi négyek közül Magyarországon a legalacsonyabb, átlagosan 3,2 hónap, tehát csak az idény fő része, ami közvetlenül befolyásolja a nagymértékű bizonytalanságot.

Bürokrácia, magas költségek, pénzügyi eszközök hiánya

Minden megkérdezett építőipari társaságban azt állítják, növekedési lehetőségeik korlátozottak; a legnagyobb problémát a bürokrácia, a munka magas költségei és a saját aktivitásuk finanszírozásához szükséges pénzügyi eszközök hiánya jelenti. Majdnem minden megkérdezett vállalat elégtelennek tartja a megkeresések számát is.

A felmérésben részt vevők a következő tizenkét hónap legnagyobb feladatának a működési hatékonyság növelését, valamint az adózás és a finanszírozás (saját tőke vs. idegen források) optimalizálását tartják.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo