Már transzferárban is ott van a NAV

Az elmúlt évben láthatóan nőtt a nyilvántartások tartalmi elemeit érintő adóhatósági transzferár-vizsgálatok száma, ezért egyre gyakrabban zárulnak érdemi megállapítással az ilyen jellegű ellenőrzések.

Kép: PP

2014-től egyre gyakrabban jelennek meg a minden formai és tartalmi részletre kiterjedő transzferár-vizsgálatok a NAV ellenőrzési palettáján – derül ki a Baker Tilly Hungária adótanácsadó és könyvvizsgáló vállalat legfrissebb összefoglalójából. Az adóhatóság az ellenőrzések során már nem csak a formai elemeket vizsgálja. Előfordult, például, hogy adott ügyben a nemzetközi bíróság döntésére hivatkozva tett érdemi megállapítást, ez pedig a korábbi évek általános gyakorlatára nem volt jellemző.

„Egyértelmű trend, hogy a NAV-ellenőrök egyre képzettebbek transzferár témában, hiszen a revizorok már olyan területeken is magabiztosan mozognak, amelyeket a korábbi években általában elkerültek, mert nem volt rálátásuk. Az adóhatóság transzferár-csoportja pedig az adózóknál képes minden részletre kiterjedő transzferár-ellenőrzést végrehajtani. Ebből az következik, hogy a gyakran mostohagyereknek tekintett transzferár-nyilvántartás elkészítésekor is indokolt a fokozott gondosság” – foglalta össze Mindszenti Mónika partner, a Baker Tilly transzferár-divíziójának vezetője.

A szakértő szerint mindenképpen indokolt a figyelem, mert a transzferárazással kapcsolatos NAV-megállapítások gyakran a társasági adót, az iparűzési adót, illetve az áfát is érinthetik. Az adózó tehát további adóhatósági kutakodással, sőt akár egyéb szankciókkal is találkozhat.

A Piac & Profit szakértői segítségével összeszedtük, mit tegyünk, és mit ne tegyünk ellenőrzés esetén.

Hová néznek?

A szakember szerint az ellenőrzéseken a NAV egyre gyakrabban vizsgálja az érdemi részleteket: megnézik a transzferár-adatbázisszűrések helyességét és frissességét, érdemben elemzik a tranzakciókhoz kapcsolódó összehasonlító és alátámasztó adatok meglétét és tartalmi megfelelőségét. Ugyancsak szívesen tanulmányozzák a menedzsmentszolgáltatásokhoz kapcsolódó költségallokációk életszerűségét és dokumentáltságát.

Kikre kíváncsi a NAV?
Földön, vízen, levegőben – így foglalhatnánk össze a NAV idei ellenőrzési irányelveit. 2015-ben sem tétlenkednek a revizorok, ráadásul számos területre fogalmazott meg az adóhivatal látványos célokat. Kik és miért számíthatnak ellenőrzésre?
A transzferár-nyilvántartás elkészítéséhez elengedhetetlen adatbázisszűrések vizsgálatakor fontos szempont, hogy azok mennyire naprakészek – áll a Baker Tilly Hungária összefoglalójában. A magyar transzferárazási gyakorlatban tulajdonképpen már megkerülhetetlen az adatbázisszűrések frissítése, hiszen a transzferár-nyilvántartások ellenőrzésekor az adóhatóság nem vagy csak komoly fenntartásokkal fogadja el a három-négy évvel korábban – vagy még ennél is régebben – készült összehasonlító adatokat tartalmazó adatbázisszűréseket.

Ugyancsak rendkívül fontos, hogy a tranzakciókat helyesen értelmezzük, és megfelelő összehasonlító adatokat adjunk meg a csoporton belüli ügylethez kapcsolódva, mert saját adataink is szembefordulhatnak velünk egy adóvizsgálat alatt – állítja Mindszenti Mónika. Felidézte: előfordult, hogy egy társaság az összehasonlító elemzés készítésekor az adott tranzakciótípushoz köthető, viszonylag könnyen elérhető összehasonlító adatokat alkalmazott a nyilvántartásában. Az adóhatóság elfogadta ezeket mint összehasonlító adatokat, de a tranzakció jellegét másként értelmezte. Ennek következtében – az adózó transzferár-nyilvántartásában bemutatott összehasonlító adatokat felhasználva – jelentős adóalap-korrekciót állapított meg. „A NAV elfogadta a cég összehasonlító adatait, majd azokra hivatkozva kért korrekciót. Ezért nem elég pusztán hiteles forrásból adatot gyűjteni, meg is kell győződni arról, hogy az valóban alátámasztja-e azt, amihez felhasználjuk” – hangsúlyozta a szakember.

Mindig nagyon ügyeljünk a menedzsmentszolgáltatásokra

Mindszenti Mónika szerint a tranzakciók életszerűsége is nagy szerepet kap a transzferár-vizsgálatokban, különösen a menedzsmentszolgáltatások ellenőrzésekor. Ezek jellemzően olyan – pl. jogi, IT-, értékesítéstámogatási – szolgáltatások, amelyeket minden tagvállalat használ, és az anyavállalat központi beszerzéssel vagy saját erőforrásait felhasználva nyújt leányvállalatainak. A szolgáltatásokkal kapcsolatos költségeket központilag gyűjti, és az adott szolgáltatásokra leginkább jellemző allokációs kulcs alapján megosztja a tagvállalatok között.

Hogyan lehet megállapodni a NAV-val?
Tudta, hogy a transzferár kockázatokat úgy is megelőzheti, hogy megállapodást köt a NAV-val? Milyen lépéseket kell tenni ehhez és mennyibe kerül a NAV szakembereinek a munkája? Összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat az előzetes árképzési megállapodással kapcsolatban.
Az adóhatóság mindig nagy figyelmet fordított a menedzsmentszolgáltatások ellenőrzésére, de mostanában a kapcsolódó allokációs kulcsok vizsgálata kiemelkedő szerephez juthat: sokszor nem elég a melléklet. Az allokációs kulcsról további információkat kérnek, elmennek akár egészen a hozzá fűződő számlák ellenőrzéséig is. Ilyenkor az allokációs kulcs életszerűségét vizsgálják, és a vele összefüggő számításokat is megnézik, hogy számszakilag is rendben vannak-e. Például az allokált IT-költség következik-e a felhasználók számából, vagy például az értékesítéstámogatás allokációs rátája arányos-e az értékesítés nagyságrendjével.

Az is előfordult, hogy a NAV a menedzsmentszolgáltatás konkrét realizálását vizsgálta: teljesítési igazolással és dokumentumokkal – például repülőjegy, e-mailek, feljegyzések stb. – alátámasztva kellett nevesíteni, hogy az anyavállalattól kapott szolgáltatások valóban megvalósultak-e. Ilyenkor nagy szerepe van az időtényezőnek: célszerű ezeket az adatokat a pénzügyi évben folyamatosan gyűjteni, de fontos, hogy a vizsgálat pillanatában már az adózónál legyen minden információ az anyavállalattól. „Nem szabad a vizsgálat időpontjában indítani ezt a folyamatot, mert több esetben hosszadalmas, cégcsoporton belüli adminisztrációt igényel, és sokszor az anyavállalat sem érti, hogy miért van szükség ilyen szintű információmegosztásra” – tanácsolta Mindszenti Mónika.

Előfordul ugyanis, hogy a leányvállalatra terhelt menedzsmentdíjak úgynevezett „shareholder activities”-hez. kapcsolódó, azaz a tulajdonos(ok) saját érdekében végzett tevékenységéhez kötődő költségeket is tartalmaznak. Ez a gyakorlat az OECD-irányelvek alapján nem helyénvaló, ezért a NAV is fokozottan ellenőrzi, hogy voltak-e esetleg olyan átterhelt költségek a menedzsmentdíjakban, amelyek nem a helyi leányvállalat, hanem a tulajdonos érdekében merültek fel.

 

 

Véleményvezér

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.
Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.
Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos 

Kísértetvasútállomás Csisztapusztán.
Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket

Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket 

Immár sehol nincsenek biztonságban az orosz katonák és hadi eszközök.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo