A GVH ismertette, az antitest gyorstesztek nem magát a vírust mutatják ki, hanem a szervezet által a vírus ellen termelt, a vérben található antitestek jelenlétét. A termékek célja alapvetően az, hogy - főként önellenőrzésként - megmutassák, találkozott-e már a teszteléssel érintett személy szervezete a koronavírussal, illetve rendelkezik-e ellene immunitással.
Magyarországon a fogyasztóknak több ilyen célú gyorsteszt is elérhető; változatos képet mutat azonban az, hogy az egyes gyorstesztek melyik antitestek kimutatására használhatók.
A különböző ellenanyagok jelenlétét ugyanis eltérő időpontokban lehetséges kimutatni: az immunglobulin M (IgM) közvetlenül a megfertőződést követő néhány napon belül megjelenik a szervezetben, és a tünetek megjelenését követő négy hét elteltével jellemzően már nem mutatható ki, ezzel szemben az immunglobulin G (IgG) később - általában két hét után - jelenik meg, és több hónapon keresztül kimutatható. Ezért ezen termékek akkor képesek érdemben betölteni önellenőrzési céljukat, ha a megfelelő típusú ellenanyag kimutatására szolgáló gyorstesztet a megfelelő időpontban alkalmazzák.
A versenyhatóság piaci jelzések alapján azt valószínűsíti, hogy a fogyasztókat célzó, antitest gyorstesztekkel kapcsolatos egyes országos kiterjedtségű reklámgyakorlatok túlmutathatnak a termékeknek a gyártó meghatározása szerinti teljesítőképességén, valamint a használati útmutatókban foglalt felhasználási célokon. Ez pedig kihathatott a termékeket gyártó, illetve forgalmazó vállalkozások között folyó piaci versenyre is, amely így torzulhatott vagy korlátozódhatott.
A vizsgálat eredményeit a versenyhatóság - nyilvános piaci konzultációt követően - jelentésben összegzi majd. A jelentés tervezetének elkészítésére a GVH-nak egy hónap áll rendelkezésére, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb egy hónappal meghosszabbítható.
(MTI)