Egyre több a hír, hogy a webáruházaktól interneten rendelt karácsonyi ajándékot nem juttatják el időben a postások, futárok a megrendelők részére. Két okot emlegetnek a késésekről, mégpedig egyrészt azt, hogy a vártnál nagyobb volt a karácsonyi roham a webáruházakban, erre pedig nem mindegyik kereskedő számított, a másik pedig a posta és a futárszolgálatok munkaerőhiánya. Ez persze a vásárlót nem érdekli és nem is mentség a vele kötött szerződés hibás teljesítésére – hívta fel a figyelmet cikkében a blokkk.com.
Erről azért annyit érdemes tudni, hogy a webkereskedő vagy a saját szállítójárművével és emberével, vagy egy szolgáltató igénybevételével juttatja el az árut a kedves vásárlónak. Utóbbi esetben minden részletre kiterjedő szerződést érdemes kötnie a webáruháznak a postával, vagy a futárszolgálattal. Ebben nyilván nem lehet más teljesítési határidő, mint amit a webáruház vállalt a vásárlóval kötött szerződésben.
A kereskedők persze sejtették a várható nagyobb rohamot, hiszen az elmúlt években kétszámjegyű volt a webforgalom növekedése. A kereskedő elsősorban akkor hibás, ha a megrendelt terméket nem tudja odaadni a kiszállítónak, mert nincs raktáron. Ebben az esetben nem szabad sem hirdetni az árucikket, sem a megrendelést elfogadni a vásárlótól. A gondok gyökere sokkal inkább az, hogy a posta, a futárszolgálatok átvették kiszállításra a webáruházban megrendelt ajándékot, de nem tudták idejében teljesíteni a kiszállítást.
A kisebb késést egyébként még kiheverheti a vásárló, ha december 24. előtt megjön a meglepetés, de mi lesz azzal az ajándékkal, amit csak az ünnepek után szállítanának ki?
A fogyasztóvédelmi jogszabályok egyértelműek, ráadásul a webáruházak esetében szigorú előírás a 14 napon belüli elállási jog. Ez azt jelenti, hogy a vásárló, ha csak egyszerűen meggondolja magát, elállhat a vételtől, és nem is kell indokolnia, magyarázkodnia semmit. Egy kormányrendelet előírja az elállás feltételeit, a 14 napos határidő számlálója pedig az átvétel napjától indul. Ebben a két hétben vissza is kell küldeni a portékát. Ez a gyakorlatban azt is jelenti, hogy ha a postás, vagy a futár megjelenik a korábban még hőn vágyott, kisebb-nagyobb csomagocskával az ajtóban, nem is kell azt átvenni. Ebben az esetben persze kialakulhat némi vita a postással, aki a visszaútra nincs berendezkedve, de hát nem kell minden csengőhangra ugrani, a csomagérkezésről szóló értesítésre pedig lehet válaszolni a webáruháznak is. Az elállást ugyanis a kormányrendelet szerint be kell jelenteni a webáruháznak, a nyilatkozatnak egyértelműnek kell lennie. A formája lehet egy webről letölthető minta, vagy egy egyszerű elektronikus levél is.
És ha máshol, mást akar venni a vásárló?
Sok vásárló töri azon a fejét, hogy ha a webáruháztól nem kapja meg időben a megrendelt ajándékot, inkább mást vesz helyette, persze nem a késlekedő webboltostól, hanem inkább több időt szán rá és elbaktat egy áruházba. Nos, ebben az esetben megteheti, hogy a szerződés megkötésének napja, és a termék átvételének napja közötti időszakban áll el a szerződéstől. Persze, ezt is jeleznie kell a webáruháznak.
De mi lesz a visszaszállítási költséggel?
Nos, a kormányrendelet szerint a vásárló viseli elállás esetén a termék visszaküldésének közvetlen költségét (kivéve persze, ha a webáruház ezt vállalta). Nem mindegy ugyanakkor, milyen szállítási módot választ a vásárló, ugyanis ha kifejezetten a legkevésbé költséges, szokásos fuvarozási módtól eltérő visszaszállítási lehetőséget választ, a vállalkozás nem köteles visszatéríteni ennek többletköltségét.
Késedelmes, hibás teljesítés esetében azonban a visszaszállítás költsége is a webáruházat terheli. A postával, vagy a futárszolgálattal pedig úgy számol el a webáruház, ahogy akar és tud, ehhez a vásárlónak semmi köze és emiatt semmilyen sérelem nem érheti.
A vásárlónak azonban arra is érdemes odafigyelnie, hogy egyes esetekben nincs elállási joga: ide tartozik például, ha egyedi gyártást rendelt, romlandó, vagy rövid minőség megőrzési idejű a termék, esetleg kibont olyat, amit egészségügyi, vagy higiéniai okokból a csomagolás megbontása után nem lehet visszajuttatni. De késedelmes, hibás teljesítés esetében a polgári jog alapján azért megkövetelheti a jussát, hiszen ha a gyorsan romló árut késve kapja meg, mégis oka van az elállásra, főleg, ha már bűzlik a csomag. Természetesen az elállási jog nem gyakorolható akkor, ha a vásárló okozza a termék sérülését.