Ki viszi el a balhét, ha ünnepek után jön meg az ajándék?

Nem kis bosszúság, ha a karácsonyra megrendelt ajándékkal januárban csenget a postás. A határidőn túl megkapott ajándékot azonban nem csak visszaküldeni lehet, hanem kártérítés is megilleti a vásárlót. Sőt, át sem kell venni. Így a visszaszállítás költsége is a webáruházé.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Másnak még jól jön
Kép:sxc

Egyre több a hír, hogy a webáruházaktól interneten rendelt karácsonyi ajándékot nem juttatják el időben a postások, futárok a megrendelők részére. Két okot emlegetnek a késésekről, mégpedig egyrészt azt, hogy a vártnál nagyobb volt a karácsonyi roham a webáruházakban, erre pedig nem mindegyik kereskedő számított, a másik pedig a posta és a futárszolgálatok munkaerőhiánya. Ez persze a vásárlót nem érdekli és nem is mentség a vele kötött szerződés hibás teljesítésére – hívta fel a figyelmet cikkében a blokkk.com.

Erről azért annyit érdemes tudni, hogy a webkereskedő vagy a saját szállítójárművével és emberével, vagy egy szolgáltató igénybevételével juttatja el az árut a kedves vásárlónak. Utóbbi esetben minden részletre kiterjedő szerződést érdemes kötnie a webáruháznak a postával, vagy a futárszolgálattal. Ebben nyilván nem lehet más teljesítési határidő, mint amit a webáruház vállalt a vásárlóval kötött szerződésben.

A kereskedők persze sejtették a várható nagyobb rohamot, hiszen az elmúlt években kétszámjegyű volt a webforgalom növekedése. A kereskedő elsősorban akkor hibás, ha a megrendelt terméket nem tudja odaadni a kiszállítónak, mert nincs raktáron. Ebben az esetben nem szabad sem hirdetni az árucikket, sem a megrendelést elfogadni a vásárlótól. A gondok gyökere sokkal inkább az, hogy a posta, a futárszolgálatok átvették kiszállításra a webáruházban megrendelt ajándékot, de nem tudták idejében teljesíteni a kiszállítást.

A kisebb késést egyébként még kiheverheti a vásárló, ha december 24. előtt megjön a meglepetés, de mi lesz azzal az ajándékkal, amit csak az ünnepek után szállítanának ki?

Retteghetnek a tisztességtelen webshopok
A tisztességesebb elektronikus kereskedelem érdekében módosította tavaly az Országgyűlés az elektronikus hírközléssel és a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos törvényeket a kormány kezdeményezésére, így adatbázis készül a tisztességtelen online kereskedőkről.
Két hétig nem kell magyarázkodnia a vevőnek

A fogyasztóvédelmi jogszabályok egyértelműek, ráadásul a webáruházak esetében szigorú előírás a 14 napon belüli elállási jog. Ez azt jelenti, hogy a vásárló, ha csak egyszerűen meggondolja magát, elállhat a vételtől, és nem is kell indokolnia, magyarázkodnia semmit. Egy kormányrendelet előírja az elállás feltételeit, a 14 napos határidő számlálója pedig az átvétel napjától indul. Ebben a két hétben vissza is kell küldeni a portékát.  Ez a gyakorlatban azt is jelenti, hogy ha a postás, vagy a futár megjelenik a korábban még hőn vágyott, kisebb-nagyobb csomagocskával az ajtóban, nem is kell azt átvenni. Ebben az esetben persze kialakulhat némi vita a postással, aki a visszaútra nincs berendezkedve, de hát nem kell minden csengőhangra ugrani, a csomagérkezésről szóló értesítésre pedig lehet válaszolni a webáruháznak is. Az elállást ugyanis a kormányrendelet szerint be kell jelenteni a webáruháznak, a nyilatkozatnak egyértelműnek kell lennie. A formája lehet egy webről letölthető minta, vagy egy egyszerű elektronikus levél is.

És ha máshol, mást akar venni a vásárló?

Sok vásárló töri azon a fejét, hogy ha a webáruháztól nem kapja meg időben a megrendelt ajándékot, inkább mást vesz helyette, persze nem a késlekedő webboltostól, hanem inkább több időt szán rá és elbaktat egy áruházba. Nos, ebben az esetben megteheti, hogy a szerződés megkötésének napja, és a termék átvételének napja közötti időszakban áll el a szerződéstől. Persze, ezt is jeleznie kell a webáruháznak.

Szó nélkül lenyeljük, ha átvernek a boltban
Bár a vásárlók kétharmada érzi magát többé-kevésbé tájékozottnak fogyasztóvédelmi kérdésekben, a vásárlói reakciókat vizsgálva kitűnik, hogy a többség korántsem él a rendelkezésére álló eszközökkel: eredménytelen termékreklamáció esetén csak ötödük fordul a Fogyasztóvédelmi Hatósághoz, a Békéltető Testület igénybevétele pedig továbbra is csak elvétve fordul elő – derül ki a CP Contact felméréséből.
Elállás esetében természetesen a megrendelt ajándék vételára visszajár, minden esetben, ha azt már a vásárló valamikor, valamilyen módon kifizette. Visszajár a kiszállítás, vagy bármilyen más szolgáltatás felszámított költsége is. Ennek határideje is van, a kormányrendelet szerint haladéktalanul fizetni kell, de legkésőbb az elállásról kapott bejelentés időpontját követő 14 napon belül. Tehát érdemes az elállásról mielőbb nyilatkozni, mert onnan ketyeg a 14 napos határidő.

De mi lesz a visszaszállítási költséggel?

Nos, a kormányrendelet szerint a vásárló viseli elállás esetén a termék visszaküldésének közvetlen költségét (kivéve persze, ha a webáruház ezt vállalta). Nem mindegy ugyanakkor, milyen szállítási módot választ a vásárló, ugyanis ha kifejezetten a legkevésbé költséges, szokásos fuvarozási módtól eltérő visszaszállítási lehetőséget választ, a vállalkozás nem köteles visszatéríteni ennek többletköltségét.

Késedelmes, hibás teljesítés esetében azonban a visszaszállítás költsége is a webáruházat terheli. A postával, vagy a futárszolgálattal pedig úgy számol el a webáruház, ahogy akar és tud, ehhez a vásárlónak semmi köze és emiatt semmilyen sérelem nem érheti.

A vásárlónak azonban arra is érdemes odafigyelnie, hogy egyes esetekben nincs elállási joga: ide tartozik például, ha egyedi gyártást rendelt, romlandó, vagy rövid minőség megőrzési idejű a termék, esetleg kibont olyat, amit egészségügyi, vagy higiéniai okokból a csomagolás megbontása után nem lehet visszajuttatni. De késedelmes, hibás teljesítés esetében a polgári jog alapján azért megkövetelheti a jussát, hiszen ha a gyorsan romló árut késve kapja meg, mégis oka van az elállásra, főleg, ha már bűzlik a csomag. Természetesen az elállási jog nem gyakorolható akkor, ha a vásárló okozza a termék sérülését.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo