Két nap múlva pénz - megéri a bankkártya

Egyre több vásárló inkább bankkártyával fizet - különösen az ünnepek előtt egy friss felmérés szerin - sőt ezek az ügyfelek többet is költenek a készpénzes vevőknél, a kiskereskedők harmadánál mégsem elérhető ez a fizetési mód. Ennek oka sokrétű, de leginkább az, hogy drágállják a kártyaelfogadás költségeit. Annak viszont, hogy a készpénzes vagy utánvétes fizetés mennyibe kerül, nem számolnak utána.

A karácsonyi időszakban – a kereskedelmi forgalom növekedésével párhuzamosan – emelkedik a bankkártyák használata is: decemberben 20 százalékkal többször veszik elő a bankkártyájukat a CIB Bank ügyfelei, mint az év többi hónapjában, és ezzel párhuzamosan emelkedik az így elköltött összeg is, mintegy 30 százalékkal. A legjelentősebb mértékben a játékboltban elköltött összegek emelkednek meg az év utolsó hónapjában: mintegy 80 százalékkal többet költenek az ügyfelek bankkártyájukkal ezekben az üzletekben decemberben, mint az év többi hónapjában - derül ki a CIB Bank friss felméréséből.

A GKI Digital felmérése szerint a vásárlók 61 százaléka már rendszeresen használja kártyáját, amikor hagyományos üzletben vásárol, a webshopokban pedig 48 százalék rántja elő tárcájából a plasztiklapot. Az arány 2011-ben 40 százalék volt a fizikai boltokban és 8 százalék az online vásárlások esetén. Még dinamikusabban nőtt az elmúlt években az egyérintős bankkártyás fizetések száma: 2015-ben 70 százalékkal többször választották a kasszánál ezt a fizetési lehetőséget, mint tavaly ilyenkor.

Kép:MasterCard

Kereskedői aggályok

Igény tehát lenne a bankkártyás fizetésre, különösen a minél gyorsabb és egyszerűbb módokra. A kereskedők közül is sokan látják: a bankkártya-elfogadóhelyek száma meghaladta a 98 ezret a Magyar Nemzeti Bank (MNB) második negyedéves adatai szerint. Összesen 144 ezer kiskereskedelmi egység van Magyarországon, vagyis a kereskedők többsége már elfogad kártyát.

A bankkártyás fizetés
Költségei
  • Egyszeri POS-terminál-bérlési díj: 30–80 ezer forint
  • Számlavezetési díj: 490 forint/hó–5400 forint/hó (a számlavezetési díj konstrukciónként változik, és különféle pluszköltségek rakódhatnak rá, ezért fontos alaposan átgondolni, mielőtt szerződést kötünk, mivel az említett 490 forintos konstrukcióban például 499 forint fix díjat kell fizetni utalásonként). Induló vállalkozásként különleges kedvezményekben is részesülhetünk, így a számlavezetési díjunk 199 forint/hó is lehet.
  • Tranzakciónként számított kereskedői jutalék: 1-2 százalék
Feltételei
  • A vállalat ne álljon adóhatósági vagy cégbírósági eljárás alatt, illetve magyarországi gazdasági társaság legyen.
  • Esetenként bizonyos számlavezetési múlt, illetve – akárcsak a hiteligénylésnél – minősítési eljáráson való megfelelés.
  • Néhol kikötés egy minimális tranzakciószám vagy összeg, de ezek általában inkább a költségeket befolyásolják.
  • A POS üzemeltetéséhez áramra, telefonvonalra vagy internetre van szükség.
Azok viszont, akik nem, elsősorban a fizetendő kereskedői jutalékot – amit a kártyákat elfogadó kereskedők fizetnek a szolgáltató banknak – és a számlavezetési díjat sokallják, és a POS-terminálért fizetendő egyszeri díjat is többen felhozzák ellenérvként. A kereskedői jutalék általában tartalmazza az elfogadás költségeit, valamint a POS-terminálok bérlésére és üzemeltetésére fordított összeget. Egy lapunknak név nélkül nyilatkozó dohánytermék-kiskereskedő szerint a POS-terminálért fizetett kétszázalékos kereskedői jutalék már önmagában a haszon nagy részét elviszi. Ő a bankkártyás fizetés hátrányai között említette, hogy a tranzakciós adó bevezetése még tovább növelte a kártyás fizetéshez kapcsolódó költségeit, ráadásul napokig várnia kell, amíg a vásárlás ellenértéke beérkezik a számlájára. Pedig sok bank már valós időben dolgozza fel a tranzakciókat, a legnagyobb tranzakciós indítási időtartam két nap. Érdemes tehát több banktól ajánlatot kérni, mielőtt bevezetnénk a bankkártyás fizetési módot. És ne csak a bankoknál érdeklődjünk! Bankkártya-elfogadási szerződést – sok esetben a pénzintézetek feltételeinél előnyösebben – kártyaelfogadásra specializálódott szolgáltatókkal is köthetünk. Ez a tábor egyre népesebb.

A készpénz vagy az utánvét sincs ingyen!

Amikor a bankkártyás fizetés költségeit számba vesszük, ne feledkezzünk meg arról, hogy a készpénz sincs ingyen. A boltba befolyó készpénzt ugyanis össze kell szedni, elvinni a bankba, és befizetni a bankszámlára. Amivel ritkán számolnak a kereskedők: az esetlegesen hamis vagy sérült bankjegyek miatt felmerülő kockázatok és a házipénztárban megnövekedett könyvelési munka – a bevételek átvezetése a bankszámlára.

Ennek a költsége, az ezzel járó idő és fáradság bőven arányban van a kereskedői jutalékként kifizetett 100 forintonkénti két forinttal. Ráadásul mindig fennáll annak az esélye, hogy a sok készpénzt tartalmazó kasszába „belenyúl” az alkalmazott.

Változó díjak
Szeptembertől rendeletben rögzíti az Európai Unió a kereskedőkre kivetett és a vásárlókra részben áthárított bankközi díjak felső határát. Főszabályként a bankkártyával való fizetéskor a tranzakció értékének maximum 0,2 százalékát lehet majd felszámolni a kereskedőknek, és 0,3 százalékát akkor, ha hitelkártyával történik a fizetés. A rendelet a bankközi díjak átláthatóságát is javítja és a Bizottság szerint növelni fogja a fizetős kártyarendszerek és a bankok közötti versenyt azáltal, hogy engedélyezési kérdéseket és más olyan paramétereket is szabályoz a rendelet, amelyek korlátozzák a kereskedők választási szabadságát. Itt találja a részleteket.
A webáruházak esetén az utánvétes fizetés még többe kerül: a későn lemondott megrendelések vagy a hibás cím miatt rossz helyre kiszállított termékek jelentős idő- és pénzügyi veszteséget okoznak. További költségnövelő tényező, hogy a futárszolgálatok külön díjat számolnak fel a készpénz begyűjtéséért, amit a szoros versenyhelyzetben nem tud mindenki továbbterhelni az ügyfélre – így ez a profitot csökkentheti. Ha meg továbbterheljük a vásárlóra az utánvét költségét, akkor az ő számára lesz az utánvételes készpénzfizetés a legdrágább.

A bankkártyás vásárlók többet is fizetnek

A legtöbben nem hordanak maguknál nagyobb összegű készpénzt, csak akkor, ha kifejezetten egy adott termék vagy szolgáltatás megvásárlását tűzték ki célul. A hirtelen felindulásból elkövetett impulzusvásárlások legnagyobb barátja az ügyfelek zsebében lapuló bankkártya. Ezt a felmérések is igazolják: mind az MNB pénzforgalmi jelentéséből, mind a már említett GKI Digital-felmérésből az látszik, hogy a bankkártyás vásárlások során 30 százalékkal magasabb a költés, mint a készpénzes vásárlásokkor.

– Ráadásul egyre több vásárló tudatosan keresi azokat az üzleteket, ahol bankkártyával fizethet, hiszen a kártyás vásárlás általában egyszerűbb, gyorsabb és biztonságosabb, mint a készpénzes – mondta Eölyüs Endre, a MasterCard magyarországi igazgatója.

Szeptembertől rendeletben rögzíti az Európai Unió a kereskedőkre kivetett és a vásárlókra részben áthárított bankközi díjak felső határát. Főszabályként a bankkártyával való fizetéskor a tranzakció értékének maximum 0,2 százalékát lehet majd felszámolni a kereskedőknek, és 0,3 százalékát akkor, ha hitelkártyával történik a fizetés. A rendelet a bankközi díjak átláthatóságát is javítja és a Bizottság szerint növelni fogja a fizetős kártyarendszerek és a bankok közötti versenyt azáltal, hogy engedélyezési kérdéseket és más olyan paramétereket is szabályoz a rendelet, amelyek korlátozzák a kereskedők választási szabadságát. Itt találja a részleteket.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo