Karácsonyi szezon: most kezdődik a tánc

Az OKSZ legfrissebb felmérése szerint továbbra is erős forgalomfelfutással lehet számolni az év utolsó hónapjában, ezen belül pedig legnagyobb mértékben a december 12-20. közötti időszakban emelkedik a családi költekezés értéke.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: IKSZ

A hagyományokhoz is igazodva azzal lehet számolni, hogy a decemberi ezüst és arany hétvégékkel övezett időszakban várható a legnagyobb vásárlási roham a boltokban, áruházakban (bár az ezüst hétvége élét tompítja, hogy szombat munkanap, viszont másnap, vasárnap szabad a vásár). Az ajándékok nagy részét, 70-80%-át most fogják megvásárolni a családok, így az ünnepi meglepetésekre szánt költekezés döntő részben a következő napokra összpontosul – közölte az Országos Kereskedelmi Szövetség.

Az ünnepi élelmiszervásárlás legnagyobb hulláma a karácsony előtti héten, a napi csúcsok az aranyhétvégén és az utána következő 2-3 napban várhatók.

Nem érdemes egyébként a karácsonyi bevásárlást a legutolsó pillanatra hagyni, mivel december 24-én a vasárnapi boltzár szabályok nyomán csak déli 12 óráig lehetek nyitva a boltok, áruházak. Ezen a napon a boltok egy része már nem is fog kinyitni, a korai kötelező zárási időpont miatt (elsősorban iparcikkeket árusító üzletek).

Még a decemberen is lök egyet az online kassza

Az OKSZ előrejelzése szerint továbbra is 5-6%-os forgalomnövekedés várható december egészében az egy évvel ezelőtti időszakhoz képest, ezt a már említett legfrissebb felmérés információi is alátámasztják. A hiteles vásárlások ehhez a forgalombővüléshez igazodnak.

2015. korábbi hónapjaiban a bolti, áruházi kiskereskedelem mutatóit felfelé tolta az online pénztárgép rendszer. Az év utolsó hónapjaiban is számolni lehet ezzel, bár hatása már gyengébb a korábbi hónapokénál (az online kasszarendszer 2014. augusztusának végéig épült ki, a KSH pedig a kiskereskedelmi adatsorban a tiszta, nyugtaadással kísért forgalmat méri, így a több nyugtaadás is javít a mérlegen).

5 tipp a sikeres karácsonyi Facebook-kampányhoz
A cégek nem véletlenül készülnek hatalmas kampányokkal és akciókkal az ünnepi időszakra: a felmérések szerint ilyenkor a fogyasztói költések jelentősen nőnek: 16%-kal magasabb az átlagos vásárlások értéke, és fejenként mintegy 30 000 forintot költünk ajándékokra.
Az OKSZ korábban azt jelezte előre, hogy a decemberi költekezés 5-6%-kal bővülhet ebben az évben, értéke elérheti a 940-950 milliárd forintot (2014-ben is 6% felett volt a decemberi költekezés bővülése az előző évhez képest).

Az idei karácsony slágere a fekete péntek volt

Széles a skálája különféle előrejelzéseknek, melyek a családok karácsonyi költekezését vetítik előre. Az értékelésnél figyelembe kell venni, hogy a megkérdezettek milyen körét képezik a vásárlóknak. A karácsonyi ajándékvásárlás eddigi tapasztalatai arra utalnak, hogy alaposan megdobta a kiskereskedelem mérlegét a fekete péntek, amiből november második felében kettőt is meghirdettek a kereskedők.

A legnagyobb megugrás előreláthatóan az online vásárlásokban várható, amiben jelentős szerepet játszott a már említett fekete péntekek hatása is. Úgy tűnik a visszajelzésekből, hogy az ünnepi költekezést alaposan felhúzta ez a reklámfogás, természetesen elsősorban azokon a területeken, ahol a legnagyobb akciós hullámokat meghirdették a nagyáruházak. Az ajándékok legnagyobb része a játékok, könyvek, műszaki cikkek és a ruházatfélék közül jutnak a karácsonyfa alá.

Ha drága is, megéri az adventi vásár
Hetek óta tart az adventi vásár Magyarország több pontján. Az egyik legfelkapottabb hagyományosan a budapesti Vörösmarty téren fogadja a vásárlókat, akik elsősorban a külföldi turisták közül kerülnek ki. Ha drága is, megéri a kereskedőknek a kitelepülés.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo