A hagyományokhoz is igazodva azzal lehet számolni, hogy a decemberi ezüst és arany hétvégékkel övezett időszakban várható a legnagyobb vásárlási roham a boltokban, áruházakban (bár az ezüst hétvége élét tompítja, hogy szombat munkanap, viszont másnap, vasárnap szabad a vásár). Az ajándékok nagy részét, 70-80%-át most fogják megvásárolni a családok, így az ünnepi meglepetésekre szánt költekezés döntő részben a következő napokra összpontosul – közölte az Országos Kereskedelmi Szövetség.
Az ünnepi élelmiszervásárlás legnagyobb hulláma a karácsony előtti héten, a napi csúcsok az aranyhétvégén és az utána következő 2-3 napban várhatók.
Nem érdemes egyébként a karácsonyi bevásárlást a legutolsó pillanatra hagyni, mivel december 24-én a vasárnapi boltzár szabályok nyomán csak déli 12 óráig lehetek nyitva a boltok, áruházak. Ezen a napon a boltok egy része már nem is fog kinyitni, a korai kötelező zárási időpont miatt (elsősorban iparcikkeket árusító üzletek).
Még a decemberen is lök egyet az online kassza
Az OKSZ előrejelzése szerint továbbra is 5-6%-os forgalomnövekedés várható december egészében az egy évvel ezelőtti időszakhoz képest, ezt a már említett legfrissebb felmérés információi is alátámasztják. A hiteles vásárlások ehhez a forgalombővüléshez igazodnak.
2015. korábbi hónapjaiban a bolti, áruházi kiskereskedelem mutatóit felfelé tolta az online pénztárgép rendszer. Az év utolsó hónapjaiban is számolni lehet ezzel, bár hatása már gyengébb a korábbi hónapokénál (az online kasszarendszer 2014. augusztusának végéig épült ki, a KSH pedig a kiskereskedelmi adatsorban a tiszta, nyugtaadással kísért forgalmat méri, így a több nyugtaadás is javít a mérlegen).
Az idei karácsony slágere a fekete péntek volt
Széles a skálája különféle előrejelzéseknek, melyek a családok karácsonyi költekezését vetítik előre. Az értékelésnél figyelembe kell venni, hogy a megkérdezettek milyen körét képezik a vásárlóknak. A karácsonyi ajándékvásárlás eddigi tapasztalatai arra utalnak, hogy alaposan megdobta a kiskereskedelem mérlegét a fekete péntek, amiből november második felében kettőt is meghirdettek a kereskedők.
A legnagyobb megugrás előreláthatóan az online vásárlásokban várható, amiben jelentős szerepet játszott a már említett fekete péntekek hatása is. Úgy tűnik a visszajelzésekből, hogy az ünnepi költekezést alaposan felhúzta ez a reklámfogás, természetesen elsősorban azokon a területeken, ahol a legnagyobb akciós hullámokat meghirdették a nagyáruházak. Az ajándékok legnagyobb része a játékok, könyvek, műszaki cikkek és a ruházatfélék közül jutnak a karácsonyfa alá.