Influencerek: az eredetiség a varázsszó

Az elmúlt években itthon is látványosan megnőtt az érdeklődés a tartalommarketing iránt. Természetesen nem mindegy hogyan építjük fel tartalommarketinggel kapcsolatos stratégiánkat sem. A digitális korban, amikor a tömegmédia hatékonysága már nem olyan, mint régen, a személyre szabott kommunikáció egyre fontosabb. Így kapott fontos szerepet a tartalom mellett az influencerek véleménye is. Erről kérdeztük Lucie Lavenu-t a ShopAlike nemzetközi csapatának online marketing specialistáját.

Lucie Lavenu

Mit gondolsz mi a tartalom szerepe egy e-kereskedelmi stratégiában?

A tartalommarketing az egyik leghatékonyabb módja a márkaismertség megteremtésének. A digitális stratégiába optimálisan integrálva lehetővé teszi a márka közönségének bővítését. A tartalmat el kell olvasni és meg kell találni, ezért fontos megosztani a megfelelő közösségi médiában. A tartalom különböző típusai nem lesznek ugyanolyan sikeresek attól függően, hogy milyen platformokon lesznek megosztva: például a Facebook lehetővé teszi a cikkek megosztását, ám az Instagram sokkal vizuálisabb, így a képek és videók megosztását részesítjük előnyben ezen a csatornán.

A létrehozott tartalom közvetlen kapcsolatot alakít ki a fogyasztóval, aki a közösségi médián keresztül kommentelhet, tehet fel kérdéseket és adhat véleményt. Tehát mialatt ezzel a stratégiával új fogyasztókat nyerünk, úgy segíti megőrizni azokat is, akik már ismerik a márkát. Az "idősebb" márkáknak ez egy új mód, hogy újfajta megjelenést adjanak az imidzsüknek és új közönséget érjenek el.

Fontos azt is előre meghatározni, hogy milyen célt követünk a tartalom írása során: pletykát keresel? Ezzel ugyan gyorsan elérsz egy széles közönséget, viszont nehéz lesz őket megtartani. Esetleg igyekszünk inkább választ adni a fogyasztó egy konkrét igényére?

Lucie Lavenu
Tanulmányait a franciaországi Nantes városában az Audencia Nantes School of Management-en végezte, marketing szakiránnyal. 2015 óta dolgozik a németországi székhelyű Visual Meta GmbH csoportvezetőjeként, mint online marketing specialista. A Junior Enterprise Marketing Club tagja.
Mi a ShopAlike víziója ebben a kérdésben?

A felhasználók szükségleteinek kielégítése érdekében elindítottuk a Stílusvilág divattrend útmutatót az inspirációt kereső nők számára. Ez a típusú tartalom arra törekszik, hogy még inkább bevonja a közönségünket. Valódi inspirációs és tanácsadási forrást akarunk létrehozni felhasználóink számára, új útmutatókat kínálva nekik minden héten. Akár szezonális trendről, akár egy bizonyos ruhadarabot illető tanácsról legyen szó, igyekszünk választ adni ügyfeleink különböző kérdéseire. Természetesen néha több "pletyka" témát is feldolgozunk, amik kifejezetten a közösségi médiában történő megosztásra lettek kitalálva és megírva.

Mit gondolsz az influencer marketingről? Milyen jelentősége van manapság?

Valójában ez a digitális marketing pillanatnyilag legmeghatározó témája! Az influencerekkel való együttműködést sokan igazi lehetőségnek, vagy egyenesen szükségesnek tartják a fiatalabb közönség eléréséhez és márkájuk építéséhez. Vannak, akik valódi divathatásról beszélnek. A magam részéről azt gondolom, hogy az influencer marketing fényes jövő előtt áll és egyre fontosabb lesz az elkövetkező években.Lehetővé válik a fogyasztó számára, hogy objektívebb véleményt kapjon egy termékről.

Influencerek – a figyelemgazdaság győztesei
Andy Warhol óta tudjuk, mindenki híres lehet tizenöt percre. De ki marad az hosszabb távon? A kérdésre adandó válasz a legnagyobb kihívás a jelen „figyelemgazdaságában”.
Napjainkban a vásárlói vélemények egyre fontosabb szerepet töltenek be vásárlói szokásainkban, legyen szó akár online rendelésről, vagy szállodai szobafoglalásról: tudni szeretnénk, mire gondoltak más felhasználók, mert ez megnyugtat minket. Az influencer marketing is ezt a szabályt követi: jobban meg fogunk bízni egy barátunk véleményében, mint bármelyik hirdetési szlogenben.

Milyen megközelítést használsz az influencer marketingre?

Az influencer marketing lehetőséget kínál arra, hogy közvetlenül a célközönségünket szólíthassuk meg, vagy akár egy új közönséget is elérhessünk vele. Az influencerekkel való kapcsolattartás személyesen történik. Nem akarjuk ezt egy ügynökségen keresztül végezni, mert nagy jelentőséget tulajdonítunk a közvetlen kommunikációnak: szeretnénk megadni az influencereknek az esélyt, hogy kifejezhessék önmagukat, megoszthassák a véleményüket. Célunk az, hogy valamit közösen építsünk fel. Éppen ezért is rendkívül fontos, hogy a kiválasztott influencer megfeleljen cégünk filozófiájának. Széles közönséget szólítunk meg a kíváncsi diákoktól kezdve, a fiatal és divatos anyukákon keresztül, a trendi üzletasszonyokig.

Botok és kamu követők az influencer marketingben
A Unilever az influencer marketing reformjára szólította fel a márkákat és a reklámügynökségeket. Sokszor nem lehet pontosan tudni, egy YouTube-sztár vajon anyagi érdekből dicsér egy terméket vagy önzetlenül, s követői száma, vagyis az influencer népszerűsége is kétségbe vonható.
Az influencer marketing az aktuális stratégiánk középpontjában áll, elsősorban Stílusvilág oldalaink reklámozásához. Minden egyes piacunkra egy-egy személyt jelöltünk ki, akik gondoskodnak az együttműködésekről ezen országokban. Különösen fontos, hogy minden egyes személy közvetlen kapcsolatban álljon az érintett országokkal, és folyékonyan beszéljen a szóban forgó piac nyelvén és ismerje annak kultúráját. Ezenkívül az "anyanyelvűek" fontos információkkal szolgálnak az érintett piacokról, amikhez egyébként nem tudnánk hozzájutni.

A véleményvezérek gyakran két táborra oszlanak. A közösségi média szupersztárjaira és a mikro-influencerekre. Melyek a fő különbségek szerinted?

Mi személyesen nem használjuk a "szupersztár" kifejezést. Azonban most már léteznek a mikro-influencerekkel foglalkozó ügynökségek is, amik egyensúlyba hozzák a kapcsolatot, és lehetővé teszik, hogy a véleményvezérek, - függetlenül attól, hogy milyen számú követőjük van - bevételhez jussanak a márkákkal való együttműködésben.

Másrészről nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a mikro-influencerek gyakran magasabb elkötelezettséggel és hűségesebb közösséggel rendelkeznek, míg a makro-influencerekkel együttműködve a kampányok nagyobb szerepet kapnak az elkötelezettség rovására. Minden a stratégia kérdése a kategória megválasztásánál. Mi például főleg mikro-influencerekkel dolgozunk. Számunkra elengedhetetlen, hogy a kiválasztott véleményvezérek megfeleljenek cégünknek és célunknak kategóriájuktól függetlenül.

Véleményvezér: neveljük, vagy vásároljuk?
Azt már nem kell hangsúlyoznunk, hogy az influencer kommunikációnak van létjogosultsága, hisz az elmúlt két évben minden erről szólt. Ránézésre egyszerű a képlet, a látszattal ellentétben azonban sok kérdésre kell választ találnunk, mire elkészülhet az első márkázott influencer tartalmunk.
Hogyan látod az influencer marketing jövőjét? Tudnál egy kis betekintést adni a tervezett tevékenységekről?

Hisszük, hogy az influencer marketingnek fenntartható jövője van. Ennek eredményeként továbbra is erre a területre koncentrálunk, és szeretnénk azt kiterjeszteni. Mindazonáltal tudatában vagyunk annak, hogy nem vagyunk egyedül a piacon, és nem hagyjuk figyelmen kívül a digitális marketing többi ágát sem.

A véleményvezérek "hitelességét" gyakran fenyegetik a partnerség alatt a márka által meghatározott feltételek. Mi az álláspontod ezzel kapcsolatban?

Az eredetiség az iparág varázslatos szava. Sajnos nehéz befolyásolni, hogy hiteles legyen. Ehhez szükség lenne egy kutatásra az elérhetőség fejlődéséről és a követők elköteleződéséről. A makro-influencerek szintjén minél híresebbé válnak, a közösségük annál inkább küzd, hogy azonosulni tudjanak velük (ismétlődő utazások, megfizethetetlen luxus márkák stb). Ezenkívül figyelmet kell fordítanunk azokra a mikro-influencerekre is, akik bármilyen típusú partnerséget elfogadnak a szerkesztői vonal kárára. Az influencer ismeri a közösségét a legjobban, tudja, hogyan lehet meggyőzni őket egy termék előnyeiről. Ezért mindkét félnek együtt kell dolgoznia már a kezdetektől.

 

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo