Így reagáltak az online használtcikk-kereskedések a ma reggeli kijárási korlátozásra

Sokan a bezártság hatására szembesülnek azzal, hogy a vásárlás nemcsak szükséglet, hanem élvezet is, amiről most jó időre lemondhatunk. Vagy mégsem? A Jófogás és a Vatera is azt mondja, sem a hirdetők sem a vásárlók számában nincs drasztikus visszaesés. A magyarázat pedig szerintük a bizalom és a kapcsolatmentes kézbesítés lehetősége. A FoxPost pedig már nyár végére újabb csomagautomatákat ígér.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

(Fotó: depositphotos.com)

A Jófogás forgalma március 13-ig átlagos volt, a vészhelyzet kihirdetésekor azonban megváltoztak az erőviszonyok: hirtelen 20 százalékot esett a portál látogatottsága és a hirdetésfeladási számok is.

– Eddig március 18. volt a mélypont, de az is nagyon messze volt a milánói vagy a barcelonai testvér vállalataink által tapasztaltaktól. Azóta viszont lassanként visszatér a vásárlási kedv. Kúszik felfele a Jófogás forgalma és bár még nem értük el a 13-át megelőző szintet, trendszerű visszaeséstől jelenleg nem tartok – mondja Palocsay Géza, a Jófogást is működtető Adevinta Classified Media Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Azt mondja, igyekeznek folyamatosan felhívni a portált használó magánszemélyek figyelmét a biztonságos eladásra, vásárlásra és kézbesítési lehetőségekre. Ezen kívül különböző kedvezményekkel, új csomagokkal is segítik a felhasználóikat.

– Üzleti partnereink részére elhalasztottuk a tervezett áremeléseket, nekik a lejáró csomagok határidejét hónapokkal meghosszabbítottuk és olyan extracsomagokat kínálunk, amelyek egy esetleges válságban segítenek a Jófogáson jelen lévő cégeknek a talpon maradásban és az újjáépítésben. A priváthirdetők számára is tervezünk könnyítéseket – például ingyenes előresorolást vagy limitált számú ingyenes kiszállítást –, hogy azok a családok, akik most szeretnének eladni, venni, könnyebben megtehessék.

Pláza helyett marad a webáruház

Koronavírusról a Piac & Profiton
Tovább olvasna a koronavírusról? Témában írt cikkeinket itt találhatja meg. >>>
A koronavírus hozta kényszerhelyzet, az otthondolgozás és a bezártság pozitív hozama lehet, hogy most van idő a rendrakásra, a hosszú évek alatt felhalmozódott holmik átválogatására, a felesleg kiselejtezésére és akár meghirdetésére valamelyik online használtcikk-portálon. És mint minden más, a vásárlás is áthelyeződik az online térbe, így a plázázást jó időre felváltja a webshopba járás. A mások által megunt, de jó állapotú cuccok így akár hamar vevőre találhatnak. És ahogyan a kínai webshopok tapasztalat mutatja, a netes szörfözés unaloműzőnek sem rossz. Különösen, ha a csomag kézbesítése is megoldható biztonságosan.

– A Jófogáson vásárolt termékek akár a FoxPost érintésmentes szállításával is eljuthatnak a vevőkhöz. Mivel a csomagküldő automaták rendre élelmiszerüzletek vagy drogériák mellett vannak, a legszigorúbb korlátozás, akár a teljes kijárási tilalom esetén is megoldható az áru kézbesítése. Még csak pluszkimozdulást sem okoz, a feladást vagy átvételt össze lehet kötni a vásárlással. A kapott csomagot pedig a biztonság kedvéért lehet fertőtleníteni, esetleg néhány napra karanténba tenni.

Szanitter Áron, a Vatera üzletágvezetője is az átvételi lehetőségek választékát említi arra a kérdésre, hogy a koronavírus hatására lesz-e visszaesés az online használtcikk-kereskedésben.

– A futár, a posta és FoxPost automaták lehetővé teszik, hogy valaki az otthonában ülve vásároljon és a vírus túlélési képessége szempontjából is biztonságos módon jusson a termékhez. A posta a legszigorúbb veszélyhelyzetben is működik. A FoxPostnak pedig mindössze 19 automatája esik ki, ha tegyük fel, bezárnak a plázák. Így is marad 100 hely országszerte, ahol megoldható az átvétel. A veszélyhelyzetet megelőzően a vaterás vásárlások 26 százaléka végződött személyes átvétellel, 21 százalék postán jutott az új tulajdonoshoz, 24 csomagautomatában landolt és 29 százalékot vitt ki a futár. Most arra számítunk, a személyes átvétel és a postai kézbesítés rovására az érintkezés-mentes csomagautomata-szolgáltatás aránya nőhet. Utóbbit ajánljuk mi is, hiszen a lehetőségek közül ez jár a legkevesebb személyes érintkezéssel és a jelenleg érvényben lévő kijárási korlátozás sem érint a feladás, átvétel lehetőségét.

Mire költenek az emberek veszélyhelyzetben?

Egyelőre vírusállónak tűnik a Vatera üzletmenete, ahol átlagosan napi 130 ezer keresést indítanak, és 5000–6000 tranzakció történik.

– Március közepén – a pánikvásárlás napjaiban – a keresések száma 91 ezerre esett vissza és ugyanezt a 30 százalékos csökkenést tapasztaltuk a tranzakciókban is. Ez körülbelül öt napig tartott. A huszadikai hétvégén már teljesen visszaállt a szokásos márciusi forgalom a magánszemélyek tranzakcióiban – mondja Szanitter Áron. Szerinte azonban az unaloműző vásárlások számának megugrása mellett számolni kell egy ezzel ellentétes trenddel is: az emberek veszélyhelyzetben inkább spórolnak, a túlélésre koncentrálnak.

– A két motiváció eredőjét nehéz előre megjósolni, de nem számítok jelentős visszaesésre az internetes kereskedelemben. Ha az emberek bíznak a gazdasági mentőcsomagokban, akár még nőhet is a forgalom.

Közgazdászok szerint is a rugalmasság és a bizalom lesz a kulcsa, hogy ne álljanak le a gazdaságok teljesen abban a néhány hónapban, amikor az egészség és a biztonság válik minden üzlet mozgatórugójává. A bizalomban a Vatera erős, köszönhetően az oldalon megjelenő értékelésnek.

– Egy-egy eladónk már szinte brandet épített. Ezért nyugodtan buzdítjuk a vevőket, hogy utaljanak előre. Ha mégis rossz lenne az üzlet kimenete, a Vatera vállalja a kompenzálást. Nem számítok bizalmi válságra és a keresések számának visszaesésére. Persze nem a jelenlegi rendkívüli körülményekre jött létre az aukciós oldal, ezért elindítottunk változtatásokat. Átalakítottuk például a profi eladóprogramunkat: kivettük a forgalmi limitkritériumot, így az a kereskedő sem esik el a kedvezménytől, akinek most csökken az eladása. Azoknak is dolgozunk könnyítésen, akik átmenetileg felfüggesztik a kereskedést. Ők ingyenesen eltehetik a termékeiket egy „fiókba”, hogy ne kelljen mindent újra feltölteni, ha újraéled az ország.

Főleg a Kínából származó árut értékesítők számítanak ellátási nehézségekre, de a kereskedői aktivitás csökkenése egyelőre nem zavarja az oldal forgalmát.

– Korábbi mérések alapján úgy látjuk, 10 százalékos kínálatcsökkenés nem érinti a hárommillió terméket kínáló piactéren megvalósuló tranzakciók számát. Igaz, ugyanilyen mértékű bővülésnek sincs érezhető hatása a forgalomra – teszi hozzá Szanitter Áron.

Abban tehát mindkét online kereskedelmi csatorna vezetője egyetért, hogy a bezártság és a résztvevők biztonsága miatt az internetes használtcikk-kereskedelem egyike lehet azon kevés ágazatoknak, amelyet nem gyengít le a koronavírus. De mi van akkor, ha valaki egy bútorlicitet üt le a Vaterán? Mint például az a vásárló, aki az üzlet létrejöttét követően szembesült azzal, hogy az idős házaspár – érthető módon – azt kérte tőle, a veszélyhelyzetre való tekintettel ne menjen el a bútorért, ők nem szeretnének érintkezni senkivel. Szanitter Áron szerint erre is van megoldás. Dolgoznak a modellen, amely lehetővé teszi a tranzakció átfutási idejének kitolását, illetve felmerült a foglaló intézményének bevezetése a karantén idejére. Az alapvető szükségleteket kielégítő termékek – vitaminok, higiéniai cikkek, élelmiszerek, tisztítószerek, állateledel és babaápolási kellékek – adásvételének támogatása érdekében pedig határozatlan ideig ingyenesen lehet feltölteni bizonyos kategóriákban.

A Foxpost viszont bővít

Megkérdeztük Bengyel Ádámot, a Foxpost vezérigazgatóját, hogyan látja a csomagfeladások alakulását. Bár trendről még nem beszélne, a március számukra 30–35 százalékos emelkedést hozott tavaly márciushoz képest. Az is látszik a csomagküldő adataiból, hogy az emberek minimalizálják az utcán töltött időt, ezért inkább a hétvégi vásárlással kötik össze az érintkezés-mentes automaták használatát.

– Ha mindenki betartja a kijárási korlátozást, abban bízunk, hogy a vírus görbéje ellaposodik és kezelhető marad a járvány Magyarországon. Egyelőre azt látjuk, az emberek bíznak a csomagküldő automatákban, és a vásárlási kedvüket sem vesztették el.

A Foxpost nem is változtat az idénre tervezett bővítési ütemén. Nyár végén újabb, már kültéri csomagküldő automatákat helyeznek ki, így országszerte 205 automatára bővül a hálózat az év végéig.

– Március végén már kifizettünk félmillió euró előleget egy beszállítónak. Mi arra használjuk a vírusidőszakot, hogy lendületesen haladjunk előre. Így a gazdaság újraindítását is sokkal erőteljesebben fogjuk tudni támogatni a másodlagos piac felpörgetésével – teszi hozzá Bengyel Ádám.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo