A Jófogás forgalma március 13-ig átlagos volt, a vészhelyzet kihirdetésekor azonban megváltoztak az erőviszonyok: hirtelen 20 százalékot esett a portál látogatottsága és a hirdetésfeladási számok is.
– Eddig március 18. volt a mélypont, de az is nagyon messze volt a milánói vagy a barcelonai testvér vállalataink által tapasztaltaktól. Azóta viszont lassanként visszatér a vásárlási kedv. Kúszik felfele a Jófogás forgalma és bár még nem értük el a 13-át megelőző szintet, trendszerű visszaeséstől jelenleg nem tartok – mondja Palocsay Géza, a Jófogást is működtető Adevinta Classified Media Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. Azt mondja, igyekeznek folyamatosan felhívni a portált használó magánszemélyek figyelmét a biztonságos eladásra, vásárlásra és kézbesítési lehetőségekre. Ezen kívül különböző kedvezményekkel, új csomagokkal is segítik a felhasználóikat.
– Üzleti partnereink részére elhalasztottuk a tervezett áremeléseket, nekik a lejáró csomagok határidejét hónapokkal meghosszabbítottuk és olyan extracsomagokat kínálunk, amelyek egy esetleges válságban segítenek a Jófogáson jelen lévő cégeknek a talpon maradásban és az újjáépítésben. A priváthirdetők számára is tervezünk könnyítéseket – például ingyenes előresorolást vagy limitált számú ingyenes kiszállítást –, hogy azok a családok, akik most szeretnének eladni, venni, könnyebben megtehessék.
Pláza helyett marad a webáruház
– A Jófogáson vásárolt termékek akár a FoxPost érintésmentes szállításával is eljuthatnak a vevőkhöz. Mivel a csomagküldő automaták rendre élelmiszerüzletek vagy drogériák mellett vannak, a legszigorúbb korlátozás, akár a teljes kijárási tilalom esetén is megoldható az áru kézbesítése. Még csak pluszkimozdulást sem okoz, a feladást vagy átvételt össze lehet kötni a vásárlással. A kapott csomagot pedig a biztonság kedvéért lehet fertőtleníteni, esetleg néhány napra karanténba tenni.
Szanitter Áron, a Vatera üzletágvezetője is az átvételi lehetőségek választékát említi arra a kérdésre, hogy a koronavírus hatására lesz-e visszaesés az online használtcikk-kereskedésben.
– A futár, a posta és FoxPost automaták lehetővé teszik, hogy valaki az otthonában ülve vásároljon és a vírus túlélési képessége szempontjából is biztonságos módon jusson a termékhez. A posta a legszigorúbb veszélyhelyzetben is működik. A FoxPostnak pedig mindössze 19 automatája esik ki, ha tegyük fel, bezárnak a plázák. Így is marad 100 hely országszerte, ahol megoldható az átvétel. A veszélyhelyzetet megelőzően a vaterás vásárlások 26 százaléka végződött személyes átvétellel, 21 százalék postán jutott az új tulajdonoshoz, 24 csomagautomatában landolt és 29 százalékot vitt ki a futár. Most arra számítunk, a személyes átvétel és a postai kézbesítés rovására az érintkezés-mentes csomagautomata-szolgáltatás aránya nőhet. Utóbbit ajánljuk mi is, hiszen a lehetőségek közül ez jár a legkevesebb személyes érintkezéssel és a jelenleg érvényben lévő kijárási korlátozás sem érint a feladás, átvétel lehetőségét.
Mire költenek az emberek veszélyhelyzetben?
Egyelőre vírusállónak tűnik a Vatera üzletmenete, ahol átlagosan napi 130 ezer keresést indítanak, és 5000–6000 tranzakció történik.
– Március közepén – a pánikvásárlás napjaiban – a keresések száma 91 ezerre esett vissza és ugyanezt a 30 százalékos csökkenést tapasztaltuk a tranzakciókban is. Ez körülbelül öt napig tartott. A huszadikai hétvégén már teljesen visszaállt a szokásos márciusi forgalom a magánszemélyek tranzakcióiban – mondja Szanitter Áron. Szerinte azonban az unaloműző vásárlások számának megugrása mellett számolni kell egy ezzel ellentétes trenddel is: az emberek veszélyhelyzetben inkább spórolnak, a túlélésre koncentrálnak.
– A két motiváció eredőjét nehéz előre megjósolni, de nem számítok jelentős visszaesésre az internetes kereskedelemben. Ha az emberek bíznak a gazdasági mentőcsomagokban, akár még nőhet is a forgalom.
Közgazdászok szerint is a rugalmasság és a bizalom lesz a kulcsa, hogy ne álljanak le a gazdaságok teljesen abban a néhány hónapban, amikor az egészség és a biztonság válik minden üzlet mozgatórugójává. A bizalomban a Vatera erős, köszönhetően az oldalon megjelenő értékelésnek.
– Egy-egy eladónk már szinte brandet épített. Ezért nyugodtan buzdítjuk a vevőket, hogy utaljanak előre. Ha mégis rossz lenne az üzlet kimenete, a Vatera vállalja a kompenzálást. Nem számítok bizalmi válságra és a keresések számának visszaesésére. Persze nem a jelenlegi rendkívüli körülményekre jött létre az aukciós oldal, ezért elindítottunk változtatásokat. Átalakítottuk például a profi eladóprogramunkat: kivettük a forgalmi limitkritériumot, így az a kereskedő sem esik el a kedvezménytől, akinek most csökken az eladása. Azoknak is dolgozunk könnyítésen, akik átmenetileg felfüggesztik a kereskedést. Ők ingyenesen eltehetik a termékeiket egy „fiókba”, hogy ne kelljen mindent újra feltölteni, ha újraéled az ország.
Főleg a Kínából származó árut értékesítők számítanak ellátási nehézségekre, de a kereskedői aktivitás csökkenése egyelőre nem zavarja az oldal forgalmát.
– Korábbi mérések alapján úgy látjuk, 10 százalékos kínálatcsökkenés nem érinti a hárommillió terméket kínáló piactéren megvalósuló tranzakciók számát. Igaz, ugyanilyen mértékű bővülésnek sincs érezhető hatása a forgalomra – teszi hozzá Szanitter Áron.
Abban tehát mindkét online kereskedelmi csatorna vezetője egyetért, hogy a bezártság és a résztvevők biztonsága miatt az internetes használtcikk-kereskedelem egyike lehet azon kevés ágazatoknak, amelyet nem gyengít le a koronavírus. De mi van akkor, ha valaki egy bútorlicitet üt le a Vaterán? Mint például az a vásárló, aki az üzlet létrejöttét követően szembesült azzal, hogy az idős házaspár – érthető módon – azt kérte tőle, a veszélyhelyzetre való tekintettel ne menjen el a bútorért, ők nem szeretnének érintkezni senkivel. Szanitter Áron szerint erre is van megoldás. Dolgoznak a modellen, amely lehetővé teszi a tranzakció átfutási idejének kitolását, illetve felmerült a foglaló intézményének bevezetése a karantén idejére. Az alapvető szükségleteket kielégítő termékek – vitaminok, higiéniai cikkek, élelmiszerek, tisztítószerek, állateledel és babaápolási kellékek – adásvételének támogatása érdekében pedig határozatlan ideig ingyenesen lehet feltölteni bizonyos kategóriákban.
A Foxpost viszont bővít
Megkérdeztük Bengyel Ádámot, a Foxpost vezérigazgatóját, hogyan látja a csomagfeladások alakulását. Bár trendről még nem beszélne, a március számukra 30–35 százalékos emelkedést hozott tavaly márciushoz képest. Az is látszik a csomagküldő adataiból, hogy az emberek minimalizálják az utcán töltött időt, ezért inkább a hétvégi vásárlással kötik össze az érintkezés-mentes automaták használatát.
– Ha mindenki betartja a kijárási korlátozást, abban bízunk, hogy a vírus görbéje ellaposodik és kezelhető marad a járvány Magyarországon. Egyelőre azt látjuk, az emberek bíznak a csomagküldő automatákban, és a vásárlási kedvüket sem vesztették el.
A Foxpost nem is változtat az idénre tervezett bővítési ütemén. Nyár végén újabb, már kültéri csomagküldő automatákat helyeznek ki, így országszerte 205 automatára bővül a hálózat az év végéig.
– Március végén már kifizettünk félmillió euró előleget egy beszállítónak. Mi arra használjuk a vírusidőszakot, hogy lendületesen haladjunk előre. Így a gazdaság újraindítását is sokkal erőteljesebben fogjuk tudni támogatni a másodlagos piac felpörgetésével – teszi hozzá Bengyel Ádám.