Így lesz segítő a rettegett osztályfőnökből

A minőségirányítási rendszer olyan, mint egy általános iskolai osztályfőnök. Van belőle jobb és van olyan is, akitől szinte féltjük a gyerekünket. Szakértőnk segít, hogy a mi cégünknél ne a második legyen!

A rossz osztályfőnök az a fajta, amelyik fölösleges korlátok közé igyekszik szorítani az osztály életét és önkényes szabályrendszert felállítva igyekszik ellenőrzése alá vonni mindent, osztályfőnökként inkább akadályozza, mintsem segíti a rá bízott gyermekek boldogulását. Nincs ez másképp a QMS (Quality Management System, magyarul: Minőségirányítási rendszer) esetében sem.

Kép:FrameWork Hungary

A kevesebb több

A QMS bevezetésekor rendkívül sok buktatót kell elkerülnünk annak érdekében, hogy ne csupán a sok lehetséges kényszermegoldás közül álljunk elő, egy újabbal. A sikertelen szabályozásokat és változtatásokat gyakran tűzoltásnak titulálható eljárásokkal próbáljuk orvosolni, tekintet nélkül arra, hogy ez ritkán vezet megoldáshoz. Új rendszer kialakításakor, – csakúgy, mint meglévő átalakításakor – az alapok meghatározása az egyik legfontosabb feladatunk. Ha a fókusz az egész helyett a részre helyeződik – rengeteg új eljáráson dolgozik sok szorgos kéz – egymás működésére való tekintet nélkül, akkor jobb, ha végül be sem vezetjük az így született rendszert. Szerencsésebb, ha kevés folyamaton dolgozunk, azoknak tisztázásakor és átalakításakor azonban maximális alaposságra törekszünk. Az elvárásokat egy adott területén minél részletesebben és tárgyilagosabban megfogalmazva eredményesebbek lehetünk, mintsem számos kidolgozatlan, vázlatos, összefüggéseikben értelmezhetetlen folyamat tálalásával.

Számoljunk le a fölösleggel!

Mielőtt egy folyamat kidolgozásra kerülne érdemes mérlegelni szükségességét. Ahogy a rossz osztályfőnökök híre is akadályozza a jobbak munkáját, úgy a fölösleges intézkedéseket előíró QMS is hatékony társainak hírét rontja. A tapasztalat azt mutatja, hogy egyes cégek annyi rossz példával találkoztak már, hogy nehézségekbe ütköznek a QMS szervezeten belüli népszerűsítésekor. Tévképzet azonban, hogy a minőségirányítási rendszernek akadályoznia kéne a munkavállalók mindennapjait. A szabályozásoknak egyértelműen a folyamatok egyszerűsítését, a gyakorlati munkavégzés optimalizálását kell célozniuk.

Nem a méret a lényeg?
Nem kell mindent megváltoztatni, és a minőségirányítási ellenőr sem ücsörög egész nap az irodájában. Az ISO-rendszerrel és a tanácsadókkal kapcsolatban is számos tévhit kering a köztudatban.  Eloszlatunk néhány közkeletű félreértést az ISO szabvány működtetésével kapcsolatban.
Nem mindenki szakértő

Számoljunk le a szakbarbársággal és célozzuk a közérthetőséget! Ha a QMS hírportál lenne, nem a Tudományos Akadémia dolgozóit célozná írásaival, hanem inkább az „átlag olvasót”. Mit értsünk ez alatt? Azt, hogy célunk nem minőségügyi szakemberek házon belüli kiképzése kell hogy legyen. Mindenki által érthető anyagok előállításával bebizonyíthatjuk kollégáink számára: nem kell szakembernek lenni ahhoz, hogy részt vehessünk a folyamatok optimalizálásában és segítsük a sikeres QMS bevezetést. Kerüljük a fölösleges szakszavakat, magyarázat nélküli rövidítéseket! Ahol elkerülhető, ne hivatkozzunk fölöslegesen, nehezen értelmezhető jogszabályokra. Kerüljük a fölöslegesen bonyolult mondatszerkezeteket! Ahogy a népszerű hírportálok sem úgy fogalmazzák napi politikai híreiket, hogy azokat kizárólag politológus hallgatók érthessék meg, nekünk is olyan segédanyagokkal kell szolgálnunk, melyet nem csak minőségügyi szakembereink fognak megérteni.

Nem mindig a drágább a jobb

Sok esetben azt várjuk, hogy ha más nem, talán majd egy méregdrága szoftveres vagy hardveres fejlesztés sikerhez segít minket. A QMS azonban a logikus és hatékony megoldásokról szól, nem pedig a drágákról. Előfordulhat, hogy ez a kettő egybeesik, de nem biztos például, hogy egy drága elektronikus levelezőrendszer akkor is segíti mindennapi adminisztrációnk megkönnyítést, ha az egymással levelezni kívánó kollégák azonos irodát osztanak meg.

Az auditor is ember

Nem csak kollégáink számára fontos, az egyszerű, könnyedén értelmezhető és áttekinthető minőségirányítási rendszer megteremtése. Az auditor is ember, mint ilyen, ellenőrzései során egyszerűbben megérti a konkrétan és következetesen megfogalmazott célkitűzéseket. Miért jó nekünk, ha folyamatainkat az auditort is figyelembe véve úgy fogalmazzuk meg, hogy azt ő is könnyedén megérthesse? Mert nincs annál rosszabb, mikor azért bukunk el az ellenőrzésen, mert sem kollégáink, sem az auditor nem érti, mi is hivatott sikerességünk bizonyítására.

Eriksson Zsófia FrameWork Hungary Kft. www.framework.hu

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo