A banner a digitális hirdetés leginkább tradicionális formája, ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lehetne hatékony a mai napig is. Már ha ellenállhatatlanná tudjuk tenni a hirdetést. Ez viszont csak rajtunk múlik.
A három pillér
A szakértők a reklámozás alapvető hierarchiáját minden megjelenési forma esetén ugyanúgy határozzák meg. Ez a három pillér megmutatja, hogyan juthatunk el lépésről lépésre ahhoz, hogy lássuk, mint kell megmutatnunk a hirdetésben.
1.A márka
Először is, meg kell mutatnunk a márkánkat. Meg kell jelenítenünk magunkat, a logonkat, ez nélkülözhetetlen ahhoz, hogy bármit is el tudjunk adni. Ez az egyik első dolog, ami a bannert néző meglát a hirdetésből.
2. A csali
A hirdetésnek elengedhetetlenül fontos eleme az a „csali”. Egy szó, vagy rövid üzenet, ami megragadja a figyelmet, kiemelkedik a környezetből és megfogja a néző figyelmét az első másodpercben. Népszerű és hatékony megoldás az „ingyenes kipróbálás”, a „határozott időre szóló ajánlat” és hasonlók.
3. A lökés
Szükség van még valamire, ami végül is ráveszi a reménybeli fogyasztót, hogy cselekedjen. Ez esetben ne csak nézze a bannerünket, de kattintson is rá. Valamire, ami arra sarkall, hogy passzív szemlélőből aktívvá váljon. Ez más néven a „call to action”, vagyis CTA.
Fontos, hogy soha ne becsüljük alá a CTA hatalmát! Hiába mutatjuk be tökéletesen az egyébként kiváló termékünket, ha nem adjuk meg azt a lökést, amivel aktívvá tesszük a vásárlót, jó eséllyel nem fog kattintani. A CTA opciókból érdemes többfélét is tesztelni, hogy lássuk, mi az, ami a célcsoportunknál tényleg működik.
A bannerek méretei rengeteg félék lehetnek attól függően, hogy hol helyezkednek el. A Google AdSense rangsorolta a legjobban teljesítő helyeket és típusokat.
Az oldal tetején elhelyezett vízszintes csík (Leaderboard) - 728x90
A féloldalas - 300x600
A nagy téglalap - 336x280
A közepes téglalap - 300x250
A nagy mibl banner - 320x100
Hogy melyik a legjobb választás, az a hirdetésen magán is múlik. Van olyan dizájn, ami inkább vízszintesen, mások függőlegesen érvényesülnek jobban. Van, aminek nagyobb tér kell, mások egy vékony csíkban is működnek.
A dizájn
A sikeres bannernek jól kell mutatnia, de nem feltétlenül van szükség nagyon cizellált megjelenésre. A szakértők szerint egyáltalán nem biztos, hogy itt kell kiteljesednie a grafikus kollégának (vagy emiatt kéne fizetnünk egy grafikai szakembernek). Szerencsére számos online eszköz is rendelkezésre áll a tervezéshez, amivel profi segítség nélkül is boldogulhatunk. Igaz, ezek sincsenek ingyen, de mindenképpen olcsóbbak egy profi szakember egyedi segítségénél.
Ha komoly eredményeket akarunk elérni persze jobb, ha nem sajnáljuk a pénzt a tervezőre sem, de az első lépéseket, kisebb kampányokat költséghatékonyabb módon is megoldhatjuk ezekkel.
Amire mindenképp figyelnünk kell, az a hely kihasználása. A bannerek kis mérete miatt a tér maga a luxus. Ha viszont túl sok mindent próbálunk meg bezsúfolni pár száz pixelbe, a végeredmény minden lehet, csak nem vonzó. A zsúfolt és átláthatatlan dolgokat senki nem szereti, a vállalkozások a saját hirdetéseik esetében valahogy mégis mindig úgy gondolják, be tudnak szuszakolni még egy sort az adott területre…
Vegyük tudomásul a kereteket és törekedjünk arra, hogy egyetlen tiszta üzenetet próbáljunk meg átadni a lehető legegyszerűbben. Az önmérséklet ez esetben is megéri.
Mozgás!
Ha anyagi lehetőségeink engedik, érdemes mozgó reklámokat készíteni vagy készíttetni, ezek ugyanis tényleg megfogják a néző figyelmét. Az animált videós hirdetések egyre népszerűbbek a már ismert slide-showk mellett.
Ha álló hirdetés mellett döntünk, lehet, hogy el kell tekintenünk a látványos képektől. Persze, ezek vonzzák a szemet, de nem győzzük eléggé hangsúlyozni, a tiszta és egyszerű üzenet mindennél fontosabb! Mivel kevés a helyünk, azt nem biztos, hogy egy értelmezést kívánó képpel érdemes kitöltenünk. Valószínűleg hatékonyabb lesz egy kiválóan megtervezett fősor és a logo.
Teszteljünk!
Mint minden üzleti döntés esetén, a tippek hasznosak, de valójában csak a valóságban derül ki, hogy a mi cégünknél, a mi célcsoportunknál mi válik be. Vagyis a tesztelést egyszerűen nem lehet megúszni. A digitális hirdetések minden fajtájánál működő A/B tesztelést semmiképpen nem érdemes kihagyni (bár, mint honlapkészítő szakértőnk mondta, megvan az a veszélye, hogy két rossz megoldás közül választjuk a jobbat), sokkal nagyobb biztonsággal költhetünk majd ezután a hirdetés megjelenítésére. A jobban teljesítő verzión újból és újból módosíthatunk egy kicsit és újabb tesztekkel kikísérletezhetjük a tökéletes hirdetésünk prototípusát.