Így jogszerű a telefonos eladás

A telemarketing, azaz a telefonon keresztüli reklámcélú megkeresés hatékonysága és egyéb előnyei miatt rendszeresen és széles körben alkalmazott közvetlen üzletszerzési módszer. Sokan azonban nincsenek tisztában azzal, milyen telefonszámokat hívhatnak fel, kell-e az érintettek előzetes hozzájárulása vagy sem. A www.reklamjog.hu szakértői a Dr. Hatházi Vera Ügyvédi Iroda jogi szakértője az alábbiakban összefoglalja, melyek a jogszerű telemarketing tevékenység alapjai.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A telemarketingre vonatkozó jogszabályi előírások a telefonos megkeresések egy csoportját tekintve alapvetően eltérnek az általános direkt marketing szabályoktól.

Kép:FreeDigitalPhotos.net/jesadaphorn

Mi a különbség?

A direkt marketingre vonatkozó általános szabályok szerint ahhoz, hogy valakit reklámcélból – pl. e-mail útján - közvetlenül megkeressünk, rendelkeznünk kell ennek a személynek az ehhez adott előzetes hozzájárulásával. A hozzájárulásnak nem csak előzetesnek, de egyértelműnek és kifejezettnek kell lennie.

A hozzájáruló nyilatkozatot tevő részére lehetőséget kell biztosítani arra, hogy nyilatkozatát bármikor, korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonhassa. (Itt olvashat erről részletesebben.)

A telefonos direkt marketing tevékenység esetén egyes esetekben a jogszabály felmentést ad az előzetes hozzájárulás követelménye alól.

Mikor szükséges a hívott fél előzetes hozzájárulása?

A telefonos megkereséseknek két fajtáját különböztetjük meg: az élőbeszédes hívásokat és az emberi beavatkozás nélküli, automatizált hívórendszer segítségével történő hívásokat.

A különbségtétel azért fontos, mert az elektronikus hírközlésről szóló törvény (Eht.) eltérő szabályozást tartalmaz a két kategóriára.

Az élőbeszédes hívás opt-out jellegű tevékenység, azaz hívható az adott személy előzetes hozzájárulás nélkül is, kivéve, ha korábban úgy nyilatkozott, hogy nem kíván ilyen kapcsolatfelvételt fogadni.

Az élőbeszédes hívástól eltérően az automatizált hívás (automatizált hívórendszer vagy előfizetői kapcsolat létrehozására szolgáló más automatizált eszköz segítségével történő megkeresés) az általános direkt marketing szabályozáshoz hasonlóan opt-in jellegű, azaz kell hozzá a hívott fél előzetes hozzájárulása.

Milyen címlistákból gyűjthetők telefonszámok?

Az élőbeszédes hívásokra vonatkozó megengedő szabály arra az esetre vonatozik, ha a reklámozó az Eht. hatálya alapján létrehozott előfizetői címtárakat, névjegyzéket használja fel telemarketing célra, hiszen ezek a címtárak minden előfizető esetében tartalmazzák, hogy éltek-e a tiltakozás jogával (tettek-e tiltakozó nyilatkozatot) .

Reklámadó: a telemarketing is pórul járhat
Érdemes figyelniük a telesales és telemarketing tevékenységet folytató telefonos ügyfélszolgálatoknak (call-centereknek) és megrendelőiknek, mert anélkül lehetnek a reklámadó alanyai, hogy tudnának róla.
Ilyen tiltakozó nyilatkozatot az előfizetők az előfizetői szerződés megkötése során, illetve a szerződéses jogviszonyuk fennállása során bármikor tehetnek. A tiltakozó nyilatkozatot tett személyek neve mellett az előfizetői névjegyzékben és a címtárban egy „§” jel kerül elhelyezésre.

Tájékoztatási kötelezettség

Telefonos megkeresés esetén a hívott felet a hívás elején tájékoztatni kell arról, hogy ki a hívó fél, hogy reklámhívásról van szó, hogy az előfizető élhet a letiltás jogával (azaz nyilatkozhat úgy, hogy a hívó fél őt a továbbiakban ne keresse meg ilyen célból), hogy az adatait miként kezelik, illetve ha a hívó fél a beszélgetést rögzíteni kívánja, úgy erről is megfelelő tájékoztatást kell adni.

Tekintettel arra, hogy a telemarketing a direkt marketing egy igen közvetlen formája, a kéretlen telefonhívások könnyen válthatnak ki fogyasztói ellenszenvet, amely fogyasztói panaszokhoz és hatósági eljárások megindulásához vezethet, ezért a telemarketingre vonatkozó szabályok betartása mindenképpen kiemelt fontosságú.

dr. Buturácz Andrea Dr. Hatházi Vera Ügyvédi Iroda

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo