A telemarketingre vonatkozó jogszabályi előírások a telefonos megkeresések egy csoportját tekintve alapvetően eltérnek az általános direkt marketing szabályoktól.
Mi a különbség?
A direkt marketingre vonatkozó általános szabályok szerint ahhoz, hogy valakit reklámcélból – pl. e-mail útján - közvetlenül megkeressünk, rendelkeznünk kell ennek a személynek az ehhez adott előzetes hozzájárulásával. A hozzájárulásnak nem csak előzetesnek, de egyértelműnek és kifejezettnek kell lennie.
A hozzájáruló nyilatkozatot tevő részére lehetőséget kell biztosítani arra, hogy nyilatkozatát bármikor, korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonhassa. (Itt olvashat erről részletesebben.)
A telefonos direkt marketing tevékenység esetén egyes esetekben a jogszabály felmentést ad az előzetes hozzájárulás követelménye alól.
Mikor szükséges a hívott fél előzetes hozzájárulása?
A telefonos megkereséseknek két fajtáját különböztetjük meg: az élőbeszédes hívásokat és az emberi beavatkozás nélküli, automatizált hívórendszer segítségével történő hívásokat.
A különbségtétel azért fontos, mert az elektronikus hírközlésről szóló törvény (Eht.) eltérő szabályozást tartalmaz a két kategóriára.
Az élőbeszédes hívás opt-out jellegű tevékenység, azaz hívható az adott személy előzetes hozzájárulás nélkül is, kivéve, ha korábban úgy nyilatkozott, hogy nem kíván ilyen kapcsolatfelvételt fogadni.
Az élőbeszédes hívástól eltérően az automatizált hívás (automatizált hívórendszer vagy előfizetői kapcsolat létrehozására szolgáló más automatizált eszköz segítségével történő megkeresés) az általános direkt marketing szabályozáshoz hasonlóan opt-in jellegű, azaz kell hozzá a hívott fél előzetes hozzájárulása.
Milyen címlistákból gyűjthetők telefonszámok?
Az élőbeszédes hívásokra vonatkozó megengedő szabály arra az esetre vonatozik, ha a reklámozó az Eht. hatálya alapján létrehozott előfizetői címtárakat, névjegyzéket használja fel telemarketing célra, hiszen ezek a címtárak minden előfizető esetében tartalmazzák, hogy éltek-e a tiltakozás jogával (tettek-e tiltakozó nyilatkozatot) .
Tájékoztatási kötelezettség
Telefonos megkeresés esetén a hívott felet a hívás elején tájékoztatni kell arról, hogy ki a hívó fél, hogy reklámhívásról van szó, hogy az előfizető élhet a letiltás jogával (azaz nyilatkozhat úgy, hogy a hívó fél őt a továbbiakban ne keresse meg ilyen célból), hogy az adatait miként kezelik, illetve ha a hívó fél a beszélgetést rögzíteni kívánja, úgy erről is megfelelő tájékoztatást kell adni.
Tekintettel arra, hogy a telemarketing a direkt marketing egy igen közvetlen formája, a kéretlen telefonhívások könnyen válthatnak ki fogyasztói ellenszenvet, amely fogyasztói panaszokhoz és hatósági eljárások megindulásához vezethet, ezért a telemarketingre vonatkozó szabályok betartása mindenképpen kiemelt fontosságú.
dr. Buturácz Andrea Dr. Hatházi Vera Ügyvédi Iroda