Így fogadjuk a kritikát, hogy legyen értelme

A kritikát nagyon nehéz elfogadni, különösen, ha jól megkomponált nyilvános szereplésünket, előadásunkat éri. Pedig sok esetben tényleg jobbá válhatunk általa. Mutatunk három tippet, amit ha megfogadunk, hatékonyabban adhatunk – és fogadhatunk el – visszajelzést, és így jobb előadóvá válhatunk.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Prezentációnk végén esetleg taps hangzik el, majd sokan gratulálnak, néhányan megveregetik a vállunkat, hogy milyen remek beszédet mondtunk, mennyi hasznos információt osztottunk meg. Ha azonban a prezentáció után napok telnek el valós visszajelzés nélkül, ha a telefon csendes, és az e-mail fiókunk üres, ha nem érkeznek további visszajelzések, kérdések, nem jelentkeznek a potenciális partnerek, nem kapunk meghívást egy újabb prezentáció megtartására, akkor valamit nem jól csináltunk. Kezdhetünk gyanakodni, hogy inkább az udvariasság diktálta a pozitív visszajelzéseket. Sokan ugyanis úgy érzik, szinte kötelező tapsolni és megveregetni az előadó vállát, valójában viszont nem ennyire pozitív, amit gondolnak. Ám a kritikát felvállalni nagyon kevesen merik, és jól kritizálni, nem bántóan, azt is kevesen tudják.

Való igaz, a kritika nehéz visszajelzési forma. De ne feledjük, általa jobb előadók lehetünk. Legalábbis akkor, ha olyanoktól kapjuk, akik valóban azt szeretnék, hogy jobban teljesítsünk legközelebb. Előadóként arra is rá kell jönnünk, hogy tudjuk őszinte örömmel és nyitottsággal fogadni a nem dicsérő visszajelzéseket is. Ez is egyike azoknak a helyzeteknek, amikor a köszönöm a legjobb válasz – itt talál még néhány másik ilyet.

Sokan azt gondolják, hogy ha kritikát kapnak, az kellemetlen, s feszengve élik át, mondhatni, túl. Úgy érzik, a kemény munka, amit belefektettek a prezentációba, semmissé válik. De a valódi kritika nem bántó, hanem hasznos értékelés.

Tippek a profi prezentációhoz
Manapság aki az üzleti világban tevékenykedik, nem kerülheti el, hogy időről időre prezentálnia kelljen. A prezentáció az értékesítés fontos része akár egy konkrét termék eladásáról beszélünk, akár „csak” önmagunkat, az énmárkánkat erősíti vagy gyengíti. A Piac&Profit szakértője segít, hogy eredményes és követhető legyen az előadásunk!
Legyünk nyitottak a visszajelzésekre, és halljuk meg a konstruktív, átgondolt kritikát, ami segít abban, hogy még jobbá váljunk.

Engedjük el az egót! 

Gondoljunk bele őszintén, szívesen hallgatjuk a kritikát? Vagy szemellenzőt viselve boldogan fogadjuk a kevéssé sem őszinte gratulációkat, és abba a hitbe ringatjuk magunkat, hogy szuperül teljesítettünk? A kritikát nehéz elfogadni, mert nem kenegeti balzsammal az egónkat. Ha azonban megpróbáljuk úgy kezelni a dolgot, hogy az a cél, hogy fejlődjünk, hogy mindenki, aki véleményt nyilvánít az előadásunkról, valójában abban segít, hogy a közlendőnk – ami nyilvánvalóan fontos nekünk – még jobban eljusson a közönséghez, akkor máris könnyebben megy majd a hallgatás.

Kép: FreeDigitalPhotos.net/photostock

Hallgassunk! De komolyan!

A második szabály, aminek betartása segít a kritikákat elfogadni, hogy tanuljunk meg valójában hallgatni. Úgy hallgatni, hogy nem vágunk közbe, és nem kalandozunk el még gondolatban sem, ha valaki bírálja a munkánkat. Nem szakítjuk félbe, sőt, tudatosan törekszünk rá, hogy végig is gondoljuk, amit mondott a másik. Még akkor is, ha esetleg végül arra jutunk, hogy nem értünk egyet a kritikájával – ez szívünk joga. Céges meetingeken gyakran alkalmazzák a „beszélő botot” a moderálás eszközeként: a csoportból az beszélhet, akinél a bot van, és a többiek hallgatják. Lényeges, hogy végighallgatják. Képzeljük azt, hogy a kritikát gyakorló partnerünknél van a bot!

Így lesz élmény hallgatni, ha beszél
Egy jó történet segít bizalmat építeni, emlékezetessé tenni magunkat, eladni a termékünket vagy szolgáltatásunkat. De nem elég, ha a sztori maga jó, jól is kell elmondani. De hogyan? Szakértőnk segít!
Jó kérdések – őszinte visszajelzések

Ha megkérdezzük a hallgatókat, hogy mit gondolnak az előadásról, gyakran kapunk unalmas válaszokat, mint például „Nagy voltál!”, Fantasztikus munka!”, ami adott pillanatban jó érzéssel tölthet el, de semmi konkrét visszajelzés nem érkezik általuk, üres frázisok. Ehelyett tegyünk fel gyakorlatias kérdéseket, mint például:

  • Mi volt a legjobban tetsző ötlet a prezentációból?
  • Miről hallottál volna részletesebben?
  • Mit lehetett volna inkább kihagyni?
  • Voltak olyan részek, amikor elkalandozott a figyelmed? Melyek voltak azok?
  • Követhető volt, ahogy beszéltem? Elég idő volt feldolgozni az egyes témákat?
Igazi és célirányos kérdésekkel megalapozhatjuk a terepet a hasznos kritikának, és ha ezeket beépítjük, máris tettünk egy lépést afelé, hogy tényleg elhihessük, amikor azt mondják, klassz előadók vagyunk.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo