A jövőbeni tervek kivitelezhetőségének értékelése speciális hozzáállást igényel az induló és a kétévesnél fiatalabb vállalkozások esetében. Míg egy hagyományos vállalatnál az iparági múltból és annak becsült jövőképéből kikövetkeztethető, hogy egy új elképzelés mennyire életképes, ez a turbulens üzleti környezetben – különösen a fiatal, felfutó iparágakban vagy technológiaigényes szakterületeken – sokkal nehezebb. (Így finanszírozza az induló vállalkozását saját zsebből!)
Számos ötlet esetében képtelenség megbecsülni, hogy a piacon van-e rá számottevő igény. Ha van igény, kérdés, hogy a felvázolt formában kielégíthető-e, illetve eléri-e a kritikus tömeget az elképzelt potenciális piac mérete. Sok múlik azon, hogy egy cég milyen érvekkel tudja alátámasztani elképzeléseit. Sokan hivatkoznak arra, hogy előreláthatatlan, és túl sok változóval terhes egy-egy ötlet jövője, de tapasztalatból tudjuk: még mindig jobb egy később megcáfolt üzleti tervvel nekifogni egy vállalkozásnak, mint tervek nélkül tenni azt – figyelmeztet a Széchenyi Tőkealap blogjának bejegyzése.
A kezdeti lépés lehet piackutatás, versenytárs-elemzés, vagy benchmarkok felállítása – ez mindenképpen szükséges ahhoz, hogy jó bemenő adatokkal induljon az üzleti terv kialakítása. A bizonytalan környezet esetén mindig érdemes több változatban készíteni a tervet. A bank, vagy a befektető feltétlenül látni szeretné pénze megtérülésének esélyét. Aki képes valós piaci adatokra épülő, különböző optimista és pesszimista forgatókönyveket letenni az asztalra, jelentősen megkönnyíti a befektető döntését, akinek könnyebb egy átlagos megtérülést megbecsülni, illetve láthatja, hogy milyen befektetési összeg-intervallumokban gondolkodhat.
Megfelelő üzleti partnerre lelhet a Piac & Profit Klubban!
Sok fiatal cég, a szükséges alapvető tapasztalatok híján nem is tudna mit kezdeni a nyakába szakadó pénzzel, hiszen nincs meg a rutinja a források felhasználásának menedzselésében. A kezdő vállalkozóknak gyakran minden energiáját a szakmájuk naprakész ismereteinek megszerzése köti le. Mindaddig, amíg belső, működési, vagy éppen tőkebevonási oldalról nincsenek rákényszerítve arra, hogy a vállalkozás üzleti oldalával is foglalkozzanak, ritkán fordul elő, hogy maguktól komolyan vegyék ezeket a tényezőket. Az alapok lefektetéséhez így elsősorban szakmai támogatás és segítség kell, nem pedig pénz.