Hosszú évek után megtorpanhat az e-kereskedelem?

A tavalyi évhez képest átlagosan 6 ezer forinttal kevesebbet költhetünk a Black Friday akciók során – ez derül ki a LogiNet és a Reacty Digital közös, reprezentatív felmérése alapján. Valós lehetőség a hazai online piac megtorpanása vagy az érdeklődés átterelődéséről beszélhetünk?

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mindenekelőtt érdemes látni, hogy a hazai e-kereskedelem a kiugró eredményeket hozó 2020-as esztendőhöz képest is stabil növekedésre képes – hívja fel a figyelmet a megkérdezett marketingszakértő. Ezt az állítást támasztja alá a GKI Digital és az Árukereső közös kutatása, amely szerint az első félévében 30%-os bővülés mellett bruttó 494 milliárd forintos belföldi forgalmat bonyolított a magyar online kiskereskedelmi piac, ezen belül az első negyedév forgalma 43,7%-kal múlta felül a 2020-as első negyedév forgalmát.

Az e-kereskedelem teljesítőképességét erősen befolyásolják a járványhelyzet mutatói, illetve a járványra adott kormányzati válaszreakciók. Az utolsó negyedév bázisa olyan időszakban jött létre, amikor az időnk nagyrészét a négy fal között töltöttük, kerültük a tömegeket, beleértve a plázákat és szaküzleteket is. Az idei évben hasonló mértékű kormányzati és önkéntes szigor nem várható, így a hagyományos fizikai üzletek rendes forgalma kisebb mértékben terelődhet át az online térbe.

Ennek ellenére a hazai e-kereskedelem magas fordulatszámon pörög és valójában semmi sem indokolja a lassulását. A LogiNet és a Reacty Digital közös jelentése mégis a Black Friday során költött összegek csökkenését vetíti előre. Mi lehet ennek a hátterében?

A megkérdezett marketingszakértő szerint több oka lehet a prognózisnak. Mindenekelőtt érdemes látni, hogy a tavalyi év sok tekintetben rendhagyó volt, hiszen minden korábbinál nagyobb terheléssel kellett szembesülni a webáruházaknak és a logisztikai szolgáltatóknak. A rutinos vásárlókat nem érte meglepetésként, ha a Black Friday-t követően a csomagszállítási idők némileg kitolódtak, ám sokakban ez a szembesülés negatív érzéseket keltett az online vásárlással szemben.

A bizalom gyengülését eredményezheti a Black Friday akciók árazása körüli félreértések is. Magát a fekete pénteket sokan a tévékért civakodó vagy éppen verekedő amerikaiakkal azonosítják, noha a 90 százalékos leárazások egyáltalán nem életszerűek, sem Amerikában, sem Magyarországon. Érdemes alapszabályként kezelni, hogy a kereskedők nem forgalmaznak termékeket beszerzési ár alatt, hiszen ilyen módon veszteséget termelnének; a szállítási díjak és egyéb költségek miatt bizonyos margótartalom fellett képesek profitot termelni. A nagymértékű leárazások sok esetben nem reálisak; kivételt elsősorban a piacvezető szereplőknél láthatunk, ahol a beszállítókkal és gyártókkal kötött egyedi megállapodások lehetővé tesznek „valódi fekete péntek” árakat.

A webáruházak és a marketingügynökségek munkatársai is rendszerint osztják azt a véleményt, hogy az online kereskedelem fejlődése együtt jár a felhasználói tudatosság javulásával. A vásárlók egyre tudatosabb módszereket választanak a vásárlás során; nagyobb figyelmet fordítanak egy-egy kereskedő megbízhatóságának ellenőrzésére, illetve az árakat is felülvizsgálják az ár-összehasonlító oldalak segítségével. A LogiNet és a Reacty Digital közös jelentése szerint a válaszadók 70 százalékának fontos, hogy a Black Friday akciókat csak megbízható, ismert oldalakról vadásszák le.

 

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo