Hosszú évek után megtorpanhat az e-kereskedelem?

A tavalyi évhez képest átlagosan 6 ezer forinttal kevesebbet költhetünk a Black Friday akciók során – ez derül ki a LogiNet és a Reacty Digital közös, reprezentatív felmérése alapján. Valós lehetőség a hazai online piac megtorpanása vagy az érdeklődés átterelődéséről beszélhetünk?

Mindenekelőtt érdemes látni, hogy a hazai e-kereskedelem a kiugró eredményeket hozó 2020-as esztendőhöz képest is stabil növekedésre képes – hívja fel a figyelmet a megkérdezett marketingszakértő. Ezt az állítást támasztja alá a GKI Digital és az Árukereső közös kutatása, amely szerint az első félévében 30%-os bővülés mellett bruttó 494 milliárd forintos belföldi forgalmat bonyolított a magyar online kiskereskedelmi piac, ezen belül az első negyedév forgalma 43,7%-kal múlta felül a 2020-as első negyedév forgalmát.

Az e-kereskedelem teljesítőképességét erősen befolyásolják a járványhelyzet mutatói, illetve a járványra adott kormányzati válaszreakciók. Az utolsó negyedév bázisa olyan időszakban jött létre, amikor az időnk nagyrészét a négy fal között töltöttük, kerültük a tömegeket, beleértve a plázákat és szaküzleteket is. Az idei évben hasonló mértékű kormányzati és önkéntes szigor nem várható, így a hagyományos fizikai üzletek rendes forgalma kisebb mértékben terelődhet át az online térbe.

Ennek ellenére a hazai e-kereskedelem magas fordulatszámon pörög és valójában semmi sem indokolja a lassulását. A LogiNet és a Reacty Digital közös jelentése mégis a Black Friday során költött összegek csökkenését vetíti előre. Mi lehet ennek a hátterében?

A megkérdezett marketingszakértő szerint több oka lehet a prognózisnak. Mindenekelőtt érdemes látni, hogy a tavalyi év sok tekintetben rendhagyó volt, hiszen minden korábbinál nagyobb terheléssel kellett szembesülni a webáruházaknak és a logisztikai szolgáltatóknak. A rutinos vásárlókat nem érte meglepetésként, ha a Black Friday-t követően a csomagszállítási idők némileg kitolódtak, ám sokakban ez a szembesülés negatív érzéseket keltett az online vásárlással szemben.

A bizalom gyengülését eredményezheti a Black Friday akciók árazása körüli félreértések is. Magát a fekete pénteket sokan a tévékért civakodó vagy éppen verekedő amerikaiakkal azonosítják, noha a 90 százalékos leárazások egyáltalán nem életszerűek, sem Amerikában, sem Magyarországon. Érdemes alapszabályként kezelni, hogy a kereskedők nem forgalmaznak termékeket beszerzési ár alatt, hiszen ilyen módon veszteséget termelnének; a szállítási díjak és egyéb költségek miatt bizonyos margótartalom fellett képesek profitot termelni. A nagymértékű leárazások sok esetben nem reálisak; kivételt elsősorban a piacvezető szereplőknél láthatunk, ahol a beszállítókkal és gyártókkal kötött egyedi megállapodások lehetővé tesznek „valódi fekete péntek” árakat.

A webáruházak és a marketingügynökségek munkatársai is rendszerint osztják azt a véleményt, hogy az online kereskedelem fejlődése együtt jár a felhasználói tudatosság javulásával. A vásárlók egyre tudatosabb módszereket választanak a vásárlás során; nagyobb figyelmet fordítanak egy-egy kereskedő megbízhatóságának ellenőrzésére, illetve az árakat is felülvizsgálják az ár-összehasonlító oldalak segítségével. A LogiNet és a Reacty Digital közös jelentése szerint a válaszadók 70 százalékának fontos, hogy a Black Friday akciókat csak megbízható, ismert oldalakról vadásszák le.

 

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo