Hogyan készülnek 2010-re a magyar cégek?

A Magyar Fejlesztési Bank, a vezető közgazdász, Gál Péter egyetemi tanár irányításával, Mikesy Álmos és Szabó Zsolt - 2009 júniusát követően - második alkalommal decemberben elkészítette félévente ismétlődő vállalati felmérését. A felmérésben a hazai vállalati struktúrát méret, regionális elhelyezkedés és szektorális megoszlás alapján egyaránt reprezentáló 483 vállalat 65 kérdésre adott válaszai alapján elemezték a hazai vállalkozások makrogazdasági és piaci trendekről alkotott véleményét, várakozásait, valamint forrásszerzési igényeit és beruházási terveit. Ennek alapján most második alkalommal alakították ki a gazdasági folyamatok várható alakulására vonatkozó négy részindikátort, és a válaszokat egy mutatóba sűrítő MFB-INDIKÁTOR-t.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Makrogazdasági-index értéke (33,3) továbbra is gazdasági recessziót jelez a következő egy évre, azonban jelentős javulást mutat a júniusi felméréshez képest: 12,1 ponttal haladja meg az akkori 21,2 pontos eredményt. A mostani érték azonban még mindig a legalacsonyabb az MFB-INDIKÁTOR részindexei között.

  • Habár továbbra is az egyik legsúlyosabb akadály a vállalatok számára, az index értékében bekövetkezett változás azt jelzi, hogy a makrogazdasági folyamatok az elmúlt fél évben javuló tendenciát mutatnak. A vállalatok átlagosan 1,1%-os GDP zsugorodásra számítanak a 2010-es naptári évben. Ez egybeesik az MFB makrogazdasági előrejelzésével, amely 0,5-1,5%-os recesszióval számol.
  • Jelentős javulás tapasztalható a nyári felméréshez képest, amikor 2009. június - 2010. júniusi periódusra - nem naptári évre - 5-6%-os gazdasági visszaeséssel kalkuláltak a hazai vállalkozások.
  • A makrogazdasági környezet javuló megítélése mögött a vállalati működést meghatározó külső tényezők érzékelhető javulása áll; egyedül a belföldi keresletet értékelték rosszabbra a mintában szereplő vállalatok a fél évvel ezelőttihez képest.

 

A piaci kilátások nem javulnak hasonló ütemben

A Piac-index értéke 39,9, azaz a vállalatok továbbra is a GDP visszaesésnél kisebb, de jelentős értékesítési csökkenéssel számolnak. A vállalati külső környezet változását jelző Makrogazdasági- és Piac-indexek közötti különbség az elmúlt félévben nagy mértékben (16,5-ről 6,6 pontra) csökkent, ami azt jelzi, hogy a makrogazdasági feltételekkel párhuzamosan a piaci kilátások nem javultak hasonló ütemben, vagyis a hazai vállalatok nincsenek túl a válság mélypontján, kilátásaik változatlanul borúsak.

  • Továbbra is jelentős eltérések tapasztalhatók vállalati méret alapján:
  • a piaci pozíció megingásáról jellemzően a mikro- és kisvállalatok számolnak be, bár a fél évvel korábbihoz képest jelentősen kisebb arányban.
  • A mikrovállalatok 39%-a, a kisvállalatok 33%-a, a középvállalatok 26,3%-a, míg a nagyvállalatok 23,9%-a számolt be az egy évvel korábbinál rosszabb piaci pozícióról. A nagyvállalatok piaci helyzetének és kilátásainak javulását elsősorban a kedvező külföldi konjunkturális kilátások indokolják: a külföldi értékesítés átlagosan a teljes árbevétel 33,5%-át adja ebben a vállalati csoportban.

Hitelre továbbra is szükség van

A bank 2010-es éve
A Magyar Fejlesztési Bank Zrt. Igazgatósága elfogadta a Bank idei tevékenységéről szóló előzetes beszámolót. Az MFB 2009-ben is eredményes évet zár, mérlegfőösszege meghaladja az 1.127 milliárd forintot, adózás előtti eredménye 2,3 milliárd Ft, saját tőkéje 138,7 milliárd Ft lesz. Ezek az értékek mindhárom mutató esetében meghaladják a tervezettet. A banküzemi költségek a tervnek megfelelően alakultak, 2009-ben általános béremelést nem hajtott végre a Bank. A Bank elkészítette a 2010. évi üzleti tervét, amely jelenleg Alapítói jóváhagyás alatt áll. A Bank 2010-ben is bővíteni kívánja aktivitását, folytatja a fejlesztési-, beruházási- és forgóeszköz hitelezését, hogy a válság ideje alatt is segítse megőrizni a kkv-szektor fejlesztési és beruházási lendületét. Forgóeszközhiteleivel lehetőséget biztosít az átmeneti vállalkozói gondok megoldására, bankgarancia programjaival pedig ösztönözni kívánja a banki szféra hitelkihelyezésének fellendítését.

A Finanszírozás-index értéke (46,7) azt jelzi, hogy a vállalatok közel fele tervezi külső forrás bevonását a következő egy évben: 22,6% valószínűleg, 26,9% biztosan.

  • A fél évvel ezelőtti 44,3 ponthoz képest a 2,4 pontos emelkedését részben a külső forrásbevonási igény mérsékelt emelkedése (7,4%-kal több vállalat tervezi most, mint nyáron),
  • valamint a hitelfelvétel feltételeinek mérsékelten jobb (kevésbé negatív) megítélése okozta.
  • A vállalatok pénzügyi stabilizációja viszonylag sikeresnek mondható: a fél évvel ezelőtti
  • 48%-hoz képest 20% azoknak az aránya, amelyek folyó kiadásaik fedezéséhez is külső forrásra szorulnak.
  • A forrásbevonási igények alapján szektorálisan szélesedtek, míg regionálisan csökkentek a különbségek.
  1. Az ágazatok között leginkább a mezőgazdasági vállalatok kívánnak külső forrást bevonni a következő egy év során (65,8%), ezeket követik az ipari vállalkozások (52,8%), illetve a szolgáltató cégek (44,3%).
  2. Nincs jelentős eltérés a vizsgált három földrajzi régióban a forrásbevonási tervek között, ami a közép-magyarországi régió keleti és nyugati országrészhez történő „felzárkózásának" tudható be. A közép-magyarországi vállalatok körében a forrásbevonást tervezők aránya június óta 28,9%-ról 49,3%-ra emelkedett. Ennek fő oka, hogy körükben a fél évvel ezelőttihez képest hasonló arányban (21,3%-ról 33,6%-ra) nőtt azok aránya, amelyek a következő évben tervezett fejlesztéseikhez külső forrást kívánnak igénybe venni.
  • A hitelfelvételi körülmények megítélésében (1-5-ig terjedő skálán) a júniusi felméréshez képest valamennyi dimenzióban javulás tapasztalható: legjobban a forint- és devizahitelek kamata közti különbségnek (+0,7), a devizaárfolyamok változásának (+0,7), valamint a kamat mértékének megítélése (+0,6) javult. A forrásbevonás során mérlegelt szempontok közül erősödött a hitel futamidejének fontossága (3,5-ről 4,0-ra).
  • Ezzel, júniusi felmérésünkhöz képest némileg árnyaltabb lett a kép a vállalatok hiteligénylésnél tanúsított magatartását illetően: a saját erő és a kamatok mértéke mellett a hosszabb távú vállalati költségkalkulációt igénylő futamidő szerepe is erősödött, ami a vállalati mentalitás változását, a hosszabb távú vállalati gondolkodás és tervezés erősödését jelzi.
  • A vállalatok leginkább fejlesztésre, s csak másodsorban forgóeszköz finanszírozásra terveznek a következő 12 hónapban hitelfelvételt, előbbit a válaszadók 34,2, utóbbit 29,2% említette. Ezzel nagyjából megfordult a fél évvel ezelőtti arány (akkor 31,8 ill. 35,1% volt a két választ megjelölők aránya), s egyúttal a recessziós kilábalás egyik halvány jeleként is lehet értelmezni.

A beruházásokkal sem állnak le a cégek

A Beruházás-index értéke (50,8) azt jelenti, hogy a vállalatok többsége a kedvezőtlen külső környezet és finanszírozási feltételek ellenére tervez beruházásokat a következő egy évben.

  • Noha továbbra is a vállalatok többsége tervez fejlesztéseket, azonban csökkent a biztos és nőtt a bizonytalanabb beruházók aránya.
  • A fél évvel ezelőtti felméréshez képest ez az index emelkedett a legkisebb mértékben (akkor 49,8 volt), ami azt jelzi, hogy a válsággal közvetlenül összefüggő beruházásokat a vállalatok már elvégezték, illetve folyamatban vannak.
  • Szintén a válságból való kilábalás egyik halvány jelének tekinthető, hogy a leggyakrabban említett beruházási cél a technológia korszerűsítése (54,3%), a piaci helyzet stabilizálása (49,5%) és a termelés/szolgáltatás bővítése (41,1%).
  • A továbbra is bizonytalan (piaci) kilátások miatt pedig - különösen a kkv-k - egyelőre kivárnak az újabb fejlesztésekkel.
  • A mezőgazdasági vállalatok körében a legmagasabb a beruházásokat tervezők aránya (65,8%), ezeket követik az ipari szektorban működő (58,9%), illetve a szolgáltató cégek (49,5%). Az agrárvállalkozások közül kiemelkedik az állattenyésztéssel foglalkozó cégek (75% tervez fejlesztéseket a következő 12 hónapban), míg az ipari vállalatok közül az élelmiszeripari (71,5%), a gépgyártó (60%) és közúti járműgyártó (58,9%) vállalakozások beruházási igénye.
  • A mikro- és kisvállalatok esetében a belső keresletet hangsúlyosabb beruházási motivációt jelent a (3,5 és 3,1 az 1-5-ig terjedő listán), mint a közép- és nagyvállalatok számára (2,9, illetve 2,8). Ez egyrészt annak tudható be, hogy a kkv-szektor a belföldi piacokra koncentrál, míg a közép- és nagyvállalatok működésének meghatározó részét adja a külföldi értékesítés (átlagosan a teljes árbevétel 26,7%-át, míg a mikro- és kisvállalatok esetében ez az arány mindössze 11,7%). Másrészt a mikro- és kisvállalatok a nagyobb vállalatok beszállítójaként hamarabb és közvetlenül érzékelik a kereslet ingadozását.
  • A technológia korszerűsítését leginkább a mezőgazdasági vállalatok (68,9%) és az ipari szektorban tevékenykedő cégek (60,7%) tartják fontosnak. A szolgáltatószektor szereplői a szolgáltatásaik körének bővítésében látják a válságból vezető kiutat.
  • A földrajzi elhelyezkedés alapján a nyugat-magyarországi cégek járnak élen a technológiai újítások bevezetésében (62,1%); ez az arány Közép- és Kelet-Magyarországon (49,8, illetve 52,5%). A következő 12 hónapban a beruházási tevékenység mérséklődését a vállalati beruházási ciklusok kifutása helyett alapvetően a válsággal összefüggésbe hozható tényezők (piaci bizonytalanság, csökkenő kereslet, drága hitelek) okozzák.
  • A vállalatok beruházási tervei egyre több akadályba ütköznek: valamennyi hátráltató tényező megítélése nőtt - az 1 - 5 skálán leginkább a szűkös hitelkínálat (+0,7), az idegen források magas ára (+0,5) és a gazdasági válság miatt csökkenő kereslet (+0,5).
Az elemzésről
Az empirikus felmérés egyrészt átfogó képet ad a magyarországi vállalatokat érintő legfontosabb jelenlegi makrogazdasági és piaci trendekről, valamint a cégek forrásszerzési és beruházási igényeiről, a vállalatok e téren szerzett tapasztalatairól, jövőre vonatkozó terveiről és a forrásbevonás korlátairól, másrészt lehetőséget ad a változások irányának és a folyamatok dinamikájának értékelésére. Az MFB-INDIKÁTOR és a részindikátorok a vállalkozások döntéseit meghatározó összefüggések és várakozások értékelése alapján lehetőséget nyújt részben a gazdasági folyamatokat előrejelzésére, hasznos információt nyújtva a fejlesztéspolitikai döntések meghozatalához, valamint a Magyar Fejlesztési Bank termékeinek piaci igényekhez történő alakításához. Az MFB-INDIKÁTOR másodszori elkészítése révén már lehetőség van nemcsak gazdaság szereplői statikus helyzetértékelésének visszatükrözésére, hanem a gazdasági várakozások változásából való következtetések levonására is. Ezzel az MFB INDIKÁTOR a nemzetközi konjunktúra indexekhez hasonló funkciókat is betölt.

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo