Hogyan gondolkodnak a cégvezetők?

Markáns különbségek vannak a magyar és a külföldi cégeknél dolgozó vezetők költséggazdálkodását tekintve, előbbiek sokkal inkább gyengének érzik e téren magukat - derül ki a Devise Hungary és az RSM DTM Hungary által készített felmérésből.

A legforróbb, legaktuálisabb téma az üzleti életben!
Fenntarthatóság 2024 – ESG: a szabályozási kihívástól az üzleti lehetőségig

Jöjjön el és hallgassa meg a legjobb szakértőket,
ismerje meg a vállalatok és a pénzügyi szektor legjobb gyakorlatait!

2024. október 1. Budapest

Részletek és jelentkezés

A kutatásban összesen 392 hazai és 47 expat vezető vett részt. A válaszadók 48,8%-a első számú vezető, 42.8%-a középvezető, a többi cégtulajdonos vagy felső vezető.  A résztvevők 55%-a magyar, 29% külföldi tulajdonú cégnél dolgozik, míg 9% állami vagy önkormányzati szervezetnél vagy ezek tulajdonában álló vállalatnál.  A válaszadók 58%-a férfi, 42%-a nő. A résztvevők 5%-a újonnan létrehozott szervezetben dolgozik.

A kitöltők 25%-a 100 mFt alatti, 21%-a 100mFt és 1mrdFt közötti árbevételű szervezetet képvisel. 23%-uk 1-20mrd Ft közötti, míg 9%-uk 20 mrd Ft árbevételt eredményező szervezet vezetője.

A magyar tulajdonú cégeknél a felső vezetők (65%) vettek részt inkább a felmérésben, míg a külföldi tulajdonúaknál inkább a középvezetők (75%). A felső vezetők kétharmada férfi, egyharmada nő.  A középvezetők közül leginkább a HR területért, az értékesítését, valamint a pénzügyi területért felelős vezetők vettek részt a kutatásban.

Íme, néhány főbb alapkonklúzió a feldolgozás alatt álló adatok alapján (a diagramokban látható számok százalékot fejeznek ki):

  • Az alapvetően számos külső és belső konfliktussal szembenézni kénytelen vezetők nagy része (kétharmada) úgy érzi, hogy fel is tudja vállalni azokat, habitusát inkább a konfliktusvállalás jellemzi.
  • Annak ellenére, hogy az ügyfelekért, vevőkért vívott harc egyfajta folyamatos versenyt jelent, amelyben mintegy evolúciós fejlődés eredményeként a gyengébb versenyző elbukik, a válaszadó vezetők inkább együttműködő típusúnak érzik magukat.
  • A válaszadók majdnem háromnegyede azt „vallotta", hogy az érzelmek kevésbé befolyásolják döntéseit, sokkal inkább a tények, hiszen azokra alapozva racionálisan döntenek.
  • Az alapvetően pesszimista magyarságról kialakult képpel ellentétben a válaszadó vezetők határozottan optimistának tartják magukat. 83%-uk optimistán tekint a jövőbe.
  • A vállalatok nagyságával arányosan nő a delegálási hajlandóság. A válaszadó vezetők mintegy 56%-a szívesebben delegálja a döntéseket, mintsem maga hozza meg azokat.
  • Ugyanakkor a recesszió hatására azon válaszadók nagy részénél, akiknél a recesszió ellenére fent maradt a szervezet, s ugyanott dolgoznak, centralizáltabb lett a döntéshozatal. A központosítottabb döntéshozatalt különösen a külföldi tulajdonú és az állami/önkormányzati területen működő szervezeteknél dolgozók, valamint a középvezetők érzik.
  • A női vezetők, valamint a 20 mrdFt feletti árbevétellel rendelkező cégek vezetői az átlagnál is demokratikusabb vezetési stílusúnak vallják magukat.
  • A külföldi tulajdonú cégeknél és a 20mrdFt feletti árbevétellel rendelkezőknél dolgozó vezetők, illetve a középvezetők a tulajdonosi elvárásnak történő megfelelést helyezték az első helyre.
  • Hangsúlyeltolódások vannak az első számú vezetőknél, a férfiaknál, illetve az állami/önkormányzati vagy tulajdonukban álló szervezeteknél, ahol a siker került első helyre. Az első számú vezetőknek lényegesen fontosabb a társadalmi ismertség/elismertség, mint a középvezetőknek. Kiemelkedően magas a 100mFt és 1mdFt árbevételű cégek vezetőinél a siker, mint inspirációs tényező.
  • A létszámleépítéstől az átlagnál is jobban tartanak a külföldi tulajdonú cégek, valamint az állami/önkormányzati szervezetek vezetői.
  • A középvezetők érzik legkevésbé zavarónak a jogszabályi változások okozta nehézségeket, így az állami/önkormányzati szervezeteknél dolgozók leginkább.
  • A korrupció üzleti életre gyakorolt hatását az átlagnál 15%-kal magasabb mértékben tartják valós veszélynek a 100 mFt alatti árbevételű cégek vezetőit.
  • A külföldi tulajdonú cégek vezetői az átlagnál jobban tartanak attól, hogy a közbeszerzéseknél a korrumpáló nyer, míg a magyarok kevésbé tartják ezt valós veszélynek.
  • A legnagyobb árbevételű cégek képviselői jóval kisebb arányban gondolják azt, hogy az állami megrendelések továbbra is csak bizonyos bennfentes körökhöz kerülnek.
  • A politikának az üzletre gyakorolt hatását legkevésbé az állami/önkormányzati szektorban dolgozók érzékelik (40%) ugyanakkor kiemelkedően tartanak tőle a mikrovállalkozások vezetői (71,43%)
  • Megdöbbentő a nyomtatott média, a televízió és a rádió - mint a döntéshozatalt megalapozó információforrás - visszaszorulása a vezetők életében. Ugyanakkor rendkívül figyelemreméltó az első helyen szereplő tárgyalópartnerek szerepe. Meglepő, hogy a tőlük származó információforrások feltétel nélküli el- és befogadása óriási veszélyeket rejthet magában.
  • A jogászokra/ügyvédekre, illetve a különféle tanácsadókra, coachokra való támaszkodás mértéke összességében figyelemre méltó.
  • A konferencia- és rendezvénypiac túltelítettsége ellenére úgy tűnik, hogy a válaszadók ettől függetlenül jelentős mértékben támaszkodnak ezekre az információszerzési forrásokra.
  • Az online média jelenléte a döntéshozók életében egyre nagyobb teret kap.
  • A középvezetők sokkal inkább használják a különböző csatornák kombinálását, mint a felső vezetők (20% különbség közöttük). A magyar magánkézben lévő és a külföldi tulajdonú, valamint az állami/önkormányzati szervezetek közötti is markáns eltérés fedezhető fel (59,78%; 87,5%; 86,67%).
  • Az állami/önkormányzati érdekeltségű szervezeteknél dolgozó vezetők esetében az átlagnál 2,5-szer magasabb a hivatalos csatornák használata (60%).
  • Az állami/önkormányzati vezetők sokkal inkább magukra vannak maradva problémáikkal (46,67%). Az első számú, illetve a magyar tulajdonú szervezeteknél dolgozó vezetők inkább segítségül hívják házastársat, partnerüket problémáik megoldásához. A férfi vezetők nagyobb mértékben hívei a közös problémamegoldásnak, illetve ők inkább kikérik a munkatársaik véleményét.
  • A válaszadók részére kínált 20-as skálán nem akadt olyan elem, amely valakinek ne okozna gondot, problémát. Akadnak közöttük olyanok is, akik önmagában a döntéshozatallal küzdenek.
  • A felmérésben részt vevő vezetők között némileg nagyobb arányban vannak azok, akiknek döntéseit inkább befolyásolja az, hogy mennyire érdekeltek abban, illetve a döntés hatásában, eredményében.
  • Úgy tűnik az adatok alapján, hogy a vezetők nem véletlenül vezetők. Szerencsére igen jelentős többségben vannak azok, akiknek döntései bejönnek, kevésbé hoznak rosszakat (bár érdemes lenne erről megkérdezni üzletfeleiket, versenytársaikat, alkalmazottaikat is).
  • Markáns különbségek vannak a magyar és a külföldi cégeknél dolgozó vezetők költséggazdálkodását tekintve, előbbiek sokkal inkább gyengének érzik e téren magukat.
  • Az állami szervezeteknél dolgozók kevésbé „bírják a kiképzést", nagy az igény a stresszkezelés megtanítására. A férfi vezetők kétszer nagyobb mértékbe keresnek segítséget a pozitívabb gondolkodásban. Nekik van nagyobb problémájuk a csapatépítés, a munkatársak együttműködésének fejlesztése terén is.
  • A delegálás és a számonkérés szintén a férfiaknak jelent nagyobb problémát, akárcsak a munkatársaik fejlesztése. A nők egy hajszálnyival jobban bírják a stresszt, ugyanakkor az időgazdálkodás számukra inkább jelent problémát, mint a férfiaknak. A női vezetők közül kevesebben küzdenek a konfliktuskezelés terén gyengeségekkel - legalábbis saját bevallásuk szerint.
  • A kutatásban részt vevő vezetők 52,41%-a vagy tudatosan nem használja a közösségi médiát vagy nem is tudja, mi az (0,60%). A használók között elhanyagolható mértékű különbség van a nemüket tekintve. A nagyobb árbevétellel rendelkező cégeknél jelentősen nagyobb az aránya (73%) azoknak a vezetőknek, akik tudatosan nem használják a közösségi médiát. A nem magyar Facebook előretörése és az iwiw háttérbe szorulása a vezetőknél is megfigyelhető. Azok, akik használják, sorrendben az emberi kapcsolatok kialakítására, a tárgyalópartnerek/üzleti partnerek leellenőrzésére, a személyes márkaépítésre, jelenlegi és leendő alkalmazottaik „lecsekkolására", illetve véleményük megosztására veszik igénybe.

Véleményvezér

Orbán Viktor szerint Orbán Balázs hibázott

Orbán Viktor szerint Orbán Balázs hibázott 

Orbán Balázs méretes ostobaságot mondott, de nem csak egyet.
1660 forint/gombóc fagylaltáron dorbézoltak közpénzből egészségügyi dolgozók

1660 forint/gombóc fagylaltáron dorbézoltak közpénzből egészségügyi dolgozók 

Nincs jobb egy finom fagyinál horroráron közpénzből.
Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt

Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt 

A lopás mértéke akkora, hogy abból számos közszolgáltatást rendbe lehetne hozni.
Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát

Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát 

A nagyvárosok túlszabályozottsága gátolja a fejlődést.
Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka

Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka 

Az atomlobbi nem örül a lehetőségnek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo