40 hazai nagyvállalat megítélését mérte fel 2009 nyarán a B&P BrandAktív. A márkatanácsadó és kommunikációs ügynökség múlt héten hozta nyilvánosságra a vizsgált cégek reputáció szerinti rangsorát Reputation Rating 2009 címmel.
Audi, GE, Vodafone
A lista első három helyén az Audi Hungária Motor Kft, GE Hungary Zrt, és Vodafone Magyarország Zrt. végeztek. Megfigyelhető, hogy a hasonló nemzetközi kutatások listavezetői általában az adott nemzet tekintélyes multinacionális vállalatai: Svédországban az IKEA, Japánban a Nintendo, Franciaországban a Christian Dior, Németországban a Lufthansa. A listán a magyar vállalatok elhelyezkedése ezzel szemben nagy szórást mutat. Az első tíz között szerepel a Richter Gedeon (5.) és a Mol (8.), a középmezőnyben a Waberer's (14.) és a Pick Szeged (17.), míg a negyvenes lista sereghajtói között van az OTP Bank (30.), a Malév (39.) és a MÁV (40.).
Braun Róbert, a kutatást végző BrandAktív partnere a következőképpen magyarázta a magyar vállalatok eredményeit: a magyar cégeknek elsősorban vízió és stratégia területén lenne mit tanulniuk a nagy multiktól. Szerinte a helyzet ezzel együtt sem tragikus, hiszen a Richter és a Mol már ma is jónevű regionális csoportok, és melléjük rövidesen felzárkózhat a Waberer's is, mely 14. helyezésével szintén jól cseng a magyarok fülében. A szakember szerint Wáberer György cégbirodalmának nagy esélye van arra, hogy hírneve hamarosan a Richterével és a Moléval kerüljön egy szintre, hiszen az elmúlt években térségi szinten is meghatározó fuvarozó céggé nőtte ki magát. A válság által megtépázott Picknek már nem ilyen jók a kilátásai - a húsipari csoport elsősorban múltjának köszönheti 17. helyét, véli a szakember.
Bár a Malévot (39.) 2007 tavaszán privatizálták, sokan még mindig nemzeti intézményként tekintenek rá, ráadásul a felmérés készítésekor láttak napvilágot hírek arról, hogy az akkori tulajdonos, Borisz Abramovics nem teljesíti a vele szemben vállalt kötelezettségeit. A MÁV-ot pedig nem kell bemutatni, hiszen ez a cég a rendszerváltás beteg állatorvosi lova" - magyarázta a B&P ügyvezető partnere.
Vezetés, polgárság, hitelesség
A felmérés során öt olyan dimenzió mentén vették górcső alá a cégek megítélését, melyek a reputáció minden aspektusát és problémáját lefedik: a vezetés, a vállalati polgárság, a hitelesség, az elismertség és az érzelmi közelség. Az eredmények tükrében meghatározható, hogy az egyes vállalatok hogyan reagálhatnak a válságra és milyen területen tehetnek előrelépést társadalmi megítélésük javítása érdekében.
Megfigyelhető, hogy nem csak a dimenziókban elért abszolút számok a mérvadóak, hanem a dimenziók súlyozása is (pl. a Waberer's több pontszámot szerzett hitelességből - melyet az érintettek a legnagyobb súlyú dimenziónak választottak - mint a MOL, holott hat hellyel hátrébb helyezkedik el a listán.)