Hírnév: nincs magyar cég az első háromban

A B&P BrandAktív 2009 nyarán első ízben megmérte a magyarországi nagyvállalatok hírnevét. Két magyar, regionálisan terjeszkedő vállalat, a Richter Gedeon és a Mol is bekerült a lista első tíz helyezettje közé, ahol rajtuk kívül multinacionális vállalatok helyezkednek el. Az első húszba befért még a Waberer's és a Pick Szeged, sereghajtó a Malév és a MÁV.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

40 hazai nagyvállalat megítélését mérte fel 2009 nyarán a B&P BrandAktív. A márkatanácsadó és kommunikációs ügynökség múlt héten hozta nyilvánosságra a vizsgált cégek reputáció szerinti rangsorát Reputation Rating 2009 címmel.

Audi, GE, Vodafone

 


A lista első három helyén az Audi Hungária Motor Kft, GE Hungary Zrt, és Vodafone Magyarország Zrt. végeztek. Megfigyelhető, hogy a hasonló nemzetközi kutatások listavezetői általában az adott nemzet tekintélyes multinacionális vállalatai: Svédországban az IKEA, Japánban a Nintendo, Franciaországban a Christian Dior, Németországban a Lufthansa. A listán a magyar vállalatok elhelyezkedése ezzel szemben nagy szórást mutat. Az első tíz között szerepel a Richter Gedeon (5.) és a Mol (8.), a középmezőnyben a Waberer's (14.) és a Pick Szeged (17.), míg a negyvenes lista sereghajtói között van az OTP Bank (30.), a Malév (39.) és a MÁV (40.).

Braun Róbert, a kutatást végző BrandAktív partnere a következőképpen magyarázta a magyar vállalatok eredményeit: a magyar cégeknek elsősorban vízió és stratégia területén lenne mit tanulniuk a nagy multiktól. Szerinte a helyzet ezzel együtt sem tragikus, hiszen a Richter és a Mol már ma is jónevű regionális csoportok, és melléjük rövidesen felzárkózhat a Waberer's is, mely 14. helyezésével szintén jól cseng a magyarok fülében. A szakember szerint Wáberer György cégbirodalmának nagy esélye van arra, hogy hírneve hamarosan a Richterével és a Moléval kerüljön egy szintre, hiszen az elmúlt években térségi szinten is meghatározó fuvarozó céggé nőtte ki magát. A válság által megtépázott Picknek már nem ilyen jók a kilátásai - a húsipari csoport elsősorban múltjának köszönheti 17. helyét, véli a szakember.

Bár a Malévot (39.) 2007 tavaszán privatizálták, sokan még mindig nemzeti intézményként tekintenek rá, ráadásul a felmérés készítésekor láttak napvilágot hírek arról, hogy az akkori tulajdonos, Borisz Abramovics nem teljesíti a vele szemben vállalt kötelezettségeit. A MÁV-ot pedig nem kell bemutatni, hiszen ez a cég a rendszerváltás beteg állatorvosi lova" - magyarázta a B&P ügyvezető partnere.

Vezetés, polgárság, hitelesség

A felmérés során öt olyan dimenzió mentén vették górcső alá a cégek megítélését, melyek a reputáció minden aspektusát és problémáját lefedik: a vezetés, a vállalati polgárság, a hitelesség, az elismertség és az érzelmi közelség. Az eredmények tükrében meghatározható, hogy az egyes vállalatok hogyan reagálhatnak a válságra és milyen területen tehetnek előrelépést társadalmi megítélésük javítása érdekében.

Megfigyelhető, hogy nem csak a dimenziókban elért abszolút számok a mérvadóak, hanem a dimenziók súlyozása is (pl. a Waberer's több pontszámot szerzett hitelességből - melyet az érintettek a legnagyobb súlyú dimenziónak választottak - mint a MOL, holott hat hellyel hátrébb helyezkedik el a listán.)

A reputáció vizsgálata
nem ismeretlen kutatási terület, a tekintélyes Reputation Institute fundamentumként emeli ki az új vállalatvezetési kultúrában. Felismerve ezzel, hogy a reputáció ugyanolyan stratégiai sikertényezővé, vállalatiérték-növelő faktorrá vált, mint a márkaérték vagy az érintetti szemléletmód.
A B&P BrandAktív olyan új módszert fejlesztett ki, melynek három pillér képezi az alapját: a deliberativitás a társadalmi párbeszéded modellezve szolgáltat adatokat, biztosítja a kutatás dinamikus voltát, az érintetti reprezentativitás bevonó szemléletével szembemegy a statisztikai adatfelvétellel, a percepció vizsgálata pedig figyelembe veszi, hogy ezen a téren nem csak tudást, hanem érzéseket és benyomásokat is vizsgálni kell. E három tényező ötvözése adja a B&P BrandAktív új módszertanának egyediségét, mely a Reputation Rating során bizonyítottan működik és megbízható eredményt hoz.
A kutatást végző cég a Figyelő Top 200 iparági bontását vette alapul, amikor kiválasztotta a vizsgálat tárgyát képező 40 vállalatot.

 

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo