A vállalat optimális működési paramétereit meghatározni nem könnyű feladat, azonban a hatékonyság növelése mindig pozitív hatással van a cég életére. A lehetőségek egy részére még csak nem is kell túl sok pénzt áldozni, hiszen a szükséges hozzávalók már meg is vannak a cégen belül - a munkavállalók személyében. Mutatunk négy területet, amelyekre érdemes fókuszálnia, ha azt szeretné, hogy különösebb befektetés nélkül javuljon a cég hatékonysága.
- A szükséges munkaerő. Győződjön meg róla, hogy pontosan a megfelelő mennyiségű alkalmazottal rendelkezik a feladat végrehajtására. Ha nyolc ember is el tudja végezni a munkát, ne alkalmazzon kilencet. A foglalkoztatás és annak egyéb terhei a legnagyobb tétel a vállalkozások költségvetésében, a felesleges munkaerő pedig nem csak béroldalon, de energia-, és irodahasználatban, valamint felszerelésben is többletet jelent.
- Hatékonyabb munka. Sokszor a végső kibocsátás és a létszám rossz aránya mögött nem az alacsony kereslet, hanem a rossz hatékonyság áll. A folyamatos dokumentálás, az állandó engedélykérés és a véget nem érő meetingek gyakran csak akadályozzák a munkatársakat, ugyanakkor a felesleges gátak eltüntetése nagyban javítja a hatékonyságot és a versenyképességet. Hiába tűnik néha jó ötletnek új "best practice"-ek és szofisztikált ellenőrzési metódusok bevezetése, ha ezzel csak tovább növeljük a költségeket és a munkához szükséges időt. Például a gyakorlott dolgozókat felesleges folyton elszámoltatni, mikor mit csináltak, hiszen így elvesznek az apró munkafolyamatokban és nem tudnak az eredményekre koncentrálni. Határozzuk meg, mikorra és mit várunk el tőlük és hagyjuk őket dolgozni.
- A feladatokra szánt idő. Szorosan kapcsolódik az előző ponthoz a következő teendő: maximalizáljuk a dolgozóink idejét, amelyet közvetlenül a végeredményhez kapcsolódó feladataikra fordíthatnak. Ne vonjuk el a kreatív energiáikat és tudásukat felesleges és kevéssé hatékony feladatok végrehajtásával. Egyes munkahelyeken a mérnökök, programozók idejük akár 20-30 százalékát is adminisztrálásra kénytelenek fordítani, holott őket a legkevésbé sem ilyen feladatokra alkalmazta a cég. Ha másképp nem megy, vegyünk fel adminisztratív munkakörökbe olcsó munkaerőt és delegáljuk nekik az ilyen feladatokat, hogy a nagyobb hozzáadott értéket képviselő dolgozókat ne terheljék ezek a feladatok. Ám nagyon vigyázzunk, ne nőjön az adminisztratív vízfej a cég fölé, megfojtva a versenyképességet és a termelékenységet.
Ahhoz, hogy hosszú távon is ki tudja használni a dolgozókban rejlő lehetőségeket, mind a négy területre oda kell figyelnie és integrálnia kell őket a cégvezetés mindennapos rutinjába: a dolgozók megfelelő létszámára, az értékteremtéséért felelős dolgozók hatékonyságának maximalizálására, a feladatok kivitelezésére szánt idő csökkentésére és a dolgozói elköteleződés kiépítésére.