Három félreértés a Facebookkal kapcsolatban

A legtöbb vállalkozás számára lassan közhelyszerű kötelességgé válik a webkettes felületeken való jelenlét, sok vállalkozó azonban nincs tisztában a közösségi oldalak mibenlétével vagy hasznosságával. Szakértőnk néhány gyakori félreértés tisztázására vállalkozik.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgadászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Még mindig sok a félreértés a közösségi oldalak használatával kapcsolatban – Kép: Pixabay

A web 2.0 „szakma” jelentős része már IwIwen jelölte be első barátnőjét, úttörés vagy cserkészés helyett fórumokon próbálgatta személyiségét, vagyis belülről ismeri az információs társadalom egy minden eddiginél gyorsabban változó, heterogénebb arcát. (Nem mindegy, melyik közösségi oldalt használjuk.) Ami pedig nyilvánvaló, azt a legnehezebb elmagyarázni, ezért sok „külsős" vállalatvezető úgy érzi, hogy a közösségi oldalak számára valamilyen ismeretlen, felderítetlen területet jelentenek, ezért gyakran komoly tévhitekkel találkozhatunk a közösségi oldalak hasznossága, használata kapcsán. Szakértőnk néhány gyakori félreértés tisztázására vállalkozik:

1. A Facebook a webmarketing Szent Grálja

Nem, vagyis ennél azért árnyaltabb a kép. Természetesen igaz, hogy a közösségi felületeken könnyebben, a megfelelő merítéssel gyorsabban és nagyobb mennyiségben érhetjük el célközönségünket, de ezen a ponton kisebb szemléleti szakadék tátong. A klasszikus marketingeszközökön edzett kezek itt már vágják is a kuponokat, pedig nagyon nem kellene, mivel a közösségi média kiaknázhatósága elsősorban a brandépítésben áll.

Ennek több oka is van. Egyrészről a Facebookon fellelhető tartalmak nagyobbik fele személyes jellegű, így a felhasználók is más elvárásokkal fordulnak felé, mely elvárások között nem feltétlen szerepel a direkt rekláméhség. Másrészről meg hol dől el egy vásárlás? Valahol ott, amikor ráébredünk potenciális vásárlói mivoltunkra, és az adott termékről kialakított képet mérlegre helyezzünk annak árával. Ez az eleve értékesítésre szánt oldalon szükségszerűen megtörténik, nem kell megkettőzni. Ha közönségünket már a Facebookon, vagyis boltunk kirakata előtt őrlődésre kényszerítjük, megfosztjuk magunkat a tiszta érvelés lehetőségétől.

Kilenc gyakori kérdés a Facebook hirdetésekkel kapcsolatban
Március 4-ével változott a legnagyobb közösségi oldal hirdetési rendszere. Az új módszerek azonban számos kérdést vetettek fel, amelyekre Lévai Richárd közösségi marketing szakértő válaszol.
2. A Facebook-hirdetések nem mennek túl jól, pénzkidobás

Pedig a legnagyobb közösségi oldalon hirdetni lassan kötelező. Az aktuális álláspont szerint ugyanis 1-2 százalékra szeretnék csökkenteni az oldalak elérését, tehát ha oldalunknak 100 követője van, automatikusan csak 1-2 felhasználó hírfolyamában jelennek meg bejegyzéseink. A végeredmény természetesen nem ennyire gyászos, hiszen a feliratkozók közti továbbterjedés még mindig értékelhető elérést generál, de ahogy azt az elmúlt pár napban többen kijelentették: vége a potyázásnak. (Itt olvashat a ragályos tartalom titkáról!)

Valamivel jogosabb panasz, hogy a Facebook még mindig nem tudta tökéletesen integrálni fizetett hirdetéseit az organikus tartalmak közé. Ehhez azonban hozzá kell tenni, hogy a legtöbb kampány nem ettől lesz sikertelen. A hirdetések létrehozására szolgáló felület felhasználóbarát kialakítása, könnyű kezelhetősége azt sugallhatja, csak pár kattintásra vagyunk a dinamikusan növekedő rajongó tárbortól. Ez azonban csalóka ábránd. Az oldal bal alsó sarkában fogaskerék alá rejtett „Advanced options” gombra kattintva, majd a „More Demographics” legördülő megnyitásával szép lassan kirajzolódik egy részletes stratégiát és piaci ismeretet igénylő rendszer képe. A valódi félreértés épp az, amikor azt gondoljuk, hogy a Facebook helyettünk végzi el a kommunikáció legnehezebb részét: a tervezést. (Ráadásul rengeteg olyan kampánytípus van, amit a legtöbb cég nem is ismer.)

3. Nincs szükség marketingesekre

Nem arról van szó, hogy a webkettes kommunikáció valamiféle misztikus, csak a beavatottak számára értelmezhető tudomány, bárki képes egy értelmes és sikeres Facebook-oldal üzemeltetésére. A kérdés az, van-e havonta egy hetünk, amit trendkövetéssel, a folyamatosan fejlődő eszközök és lehetőségek kitanulásával, tartalomgyártással, piackutatással akarunk eltölteni? Ha nincs, akkor talán ideje szakértő segítségét kérni.

Marczis Balázs

közösségi marketing szakértő

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo