A nőnap kapcsán sokat és sokan beszélnek a nőkről, a női szerepekről, az anyaságról, a családról. Női cégvezetőről és vállalkozóról hallva azonban még mindig kuriózumként tekintünk rájuk. Az OPTEN Kft. - a hazánkban működő cégek adatait elemezve - rámutatott, hogy mintegy 122 ezer olyan vállalat van, melynek kizárólag női vezetője van. Ugyanez a szám a férfiak esetébe több, mint 270 ezer. A számok azt is jól mutatják, hogy egyrészt a nők vállalkozási hajlandósága messze elmarad a férfiakétól, másrészt a nagyvállalati felsővezetők körében is mélyen alulreprezentált a női nem. Óhatatlanul felmerül a kérdés, hogy vajon ez a helyzet a teljesítményükből vagy csak a férfi-női szerepek kapcsán kialakult megszokásból ered. „A nők illetve férfiak által vezetett cégek pénzügyi adatait elemezve igen jól látszik, hogy a nők irányítása alatt álló cégek nem hoznak rosszabb eredményeket, mint az erősebbik nem által vezetettek.” – fejti ki Tóth Tamás, az OPTEN Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzáteszi: „Mindkét esetben a cégek több, mint fele növelni tudta bevételét, egyharmaduknak csökkent, míg 16%-uk stagnált.”
A férfiak által vezetett cégek átlagos mérete nagyobb - alkalmazotti létszám alapján 1,7-szeres, míg árbevétel tekintetében 2,5-szeres az arány a gyengébbik nem által irányított vállalkozásokhoz viszonyítva. Érdemes azonban külön figyelmet szentelni annak a ténynek, hogy 2 egyforma méretű cég kockázati besorolása jellemzően a nők által vezetett cégeknél kedvezőbb. Talán óvatosabbak, talán kockázatkerülőbbek, azonban ez növekedési adataikra nem hat negatívan – csak a csődesélyükre pozitívan.
A hölgyeknek tehát – gazdasági statisztikai adatok alapján – a hagyományos női szerepek mellett meghatározó helye kell legyen a vállalkozói, cégvezetői világban is. A mindkét szerepben helyt álló nők igazi példaképpé válhatnak azáltal, hogy rámutatnak, nem kell lemondani sem a karrierről sem a családról, meg lehet találni az egyensúlyt.