Orbán Viktor miniszterelnök év eleji látogatása felpezsdítette a kínai-magyar gazdasági kapcsolatokat, ugyanakkor a magyar vállalatok még mindig küzdenek azzal az óriási kihívással, hogy mihez is kezdjenek ezen az óriási, 1,4 milliárd lakossal rendelkező piacon. A kihívásoknak nem könnyű megfelelni, ugyanakkor, aki képes sikerrel venni a felmerülő akadályokat, az gyakorlatilag korlátlanul növelheti üzleti tevékenységét.
„Hosszú előkészítés előzte meg a magyar miniszterelnök látogatását, ez is mutatja, milyen komolyan vette a látogatást mind a kínai, mind a magyar fél. Kína kiemelt partnerként kezeli Magyarországot, mivel ugyan területileg kicsi államnak számít, ám hatalmas kikötő. Kicsi a bors, de erős” - mondta Wang Hongliang, a Kínai Népköztársaság magyarországi nagykövetségének kereskedelmi tanácsosa a Piac & Profit és a Magyar-Kínai Gazdasági Kamara (ChinaCham Hungary) által rendezett konferencián.
A Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztéséről kötött megállapodás, valamint a Huawei és a Wanghua beruházásairól történt megegyezések mellett, a magyar agrártermékek exportját is elősegítette a látogatás, ennek eredményeként a Kínai Karantén Hivatal március elején engedélyezte több magyar termék kínai exportját, mint a fagyasztott sertéshúsét és más sertéstermékekét. A Hivatal ugyanakkor már vizsgálja a magyar birka és marhahústermékek exportengedélyezését is.
Mit érdemes Kínába exportálni?
Természetesen a kínai piacon a magyar kis-és középvállalkozások az engedélyezés után is csak nehezen boldogulnak. Az érvényesülésben azonban segítséget kapnak. „Négy szakdiplomatánk is dolgozik Kínában” – mondta Bilek Péter, a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) elnökhelyettese. A jelenlegi kétoldalú kereskedelmi forgalom jelentős részét a gépipari termékek, illetve járműipari termékek teszik ki, azonban a HITA elnökhelyettese szerint a magyar cégeknek még komoly lehetőségeik vannak az élelmiszeripar területén.
„Mivel több termékre is kaptunk exportengedélyt, így ezen a területen érdemes a magyar vállalatoknak körülnézniük a kínai piacon” – hangsúlyozta Bilek Péter. A szakember szerint a magas feldolgozottságú sertéstermékeknek, boroknak, borpárlatoknak, illetve más szeszesitaloknak vannak jelenleg komoly esélyeik a Kínában, de népszerűek más állati termékek, mint a toll, vagy a gyapjú is.”Lehet ugyanakkor nem csak árut, hanem szolgáltatást, vagy technológiát is exportálni, ebben a tekintetben a vízügyi, víztisztítási, öntözési technológia, ami jelenleg aktuális” – mondta az elnökhelyettes.
Persze nem mindegy, hogy állnak a magyar cégek Kínához. „Nem érdemes az egész piacra célozni az exportban, hiszen nemigen van olyan magyar cég, amely képes lenne ellátni a kínai igényeket. Érdemesebb városokra koncentrálni, hiszen egy több milliós nagyváros elegendő piacot nyújthat egy magyar vállalatnak. Ugyanakkor nem feltétlenül Pekingre, vagy Sanghajra kell gondolni, hiszen ezekben a nagyvárosokban óriási a verseny” – mondta Bilek Péter. A szakértő kiemelte, hogy a kínai piac nem csak a méretei miatt támaszt nehézségeket a magyar vállalatokkal szemben, hanem a kulturális különbségek miatt is. „Szinte semmire sem mondanak azonnal nemet, de nem szabad elkényelmesedni, gyakran vissza kell térni, jelen lenni” - hívta fel a figyelmet. (A viselkedési szokások, a helyi etikett ismeretén nagy üzletek múlhatnak! Etikett szakértőnk segít, mire kell figyelni Kínában!)